Bij motorfietsen van het bekende merk uit Duitsland denkt iedereen nog steeds direct aan de vertrouwde boxer. Logisch ook aangezien BMW tot halverwege de jaren 80 alleen maar boxer motoren maakte. Midden jaren 80 wist BMW de motorwereld te verassen met een opvallende viercilinder in lijn, de K100. De motorwereld stond op zijn kop en niet alle BMW fans konden de viercilinder waarderen.
BMW heeft meer dan Boxers
De K100 en K75 werden een succes en terecht. De vier en driecilinders blonken uit in betrouwbaarheid, comfort, kracht en techniek.
Beide modellen waren als eerste motorfietsen uitgerust met ABS en injectie, voor die tijd uniek.
Voor BMW lag de weg open naar nieuwe modellen terwijl de vertrouwde boxer met de nodige aanpassingen en updates in het programma bleef.
Rond 2008 kwam het Duitse merk met de 800 GS en dit keer was het geen boxer maar een staande twin.
De vriendelijk geprijsde Roadster van BMW
Een succesvolle staande twin
De 800 GS kreeg een 800 cc tweecilinder motorblok mee dat 85 pk leverde bij 7500 toeren per minuut. De 800 GS werd opgevolgd door de 850 GS en de 750 GS.
Het 850 cc blok van de 850 GS heeft met 95 pk duidelijk meer vermogen mee gekregen dan zijn 50 cc kleinere voorganger.
De 750 GS heeft ook een 850 cc motorblok maar levert met 77 pk duidelijk minder vermogen dan de 850 GS.
Voor BMW is het tweecilinder blok van de 800 GS duidelijk een succes gebleken want het zelfde motorblok prijkt nu ook in de F 900.
De puur voor op de weg gemaakte F900 Roadster, dat is dus waar de R voor staat, heeft dan ook geen 900 cc motorblok.
Sportief of minder sportief ogend dashboard, je mag zelf kiezen
De F 900 heeft 10 pk meer dan de GS
De Naked versie is uitgerust met het 850 cc motorblok dat ook in de 850 GS prijkt. Het is niet exact hetzelfde blok als de 850 GS.
De uitgeklede tweepitter heeft, net als de 850 GS een koppel van 92 nm alleen komt er 10 pk meer uit het blok.
Het is niet dat de tien pk meer alleen het verschil maakt tussen de GS850 en de F 900 natuurlijk. Nee de Roadster is duidelijk een heel andere motorfiets. Logisch ook want de F 900 is alleen voor op de weg bedoeld.
Zodra je op de Roadster plaats neemt merk je dat er goed nagedacht is over de zit positie. Het zadel is lekker breed en niet te hard maar zeker ook niet te zacht.
Het stuur is ook breed waardoor je direct het gevoel krijgt dat je volledige controle hebt over de twee cilinder.
Cruise controle voor lange stukken snelweg
De kleurrijke stijl van BMW
Zodra je op de knop drukt, waar we eigenlijk het contactslot verwachten, kleurt het mooi gevormde display in een regenboog van kleuren op. Bij BMW hebben ze echt iets met stijl zo blijkt.
Met een druk op de knop komt de twin met een ietwat rauw gebrul tot leven. In eerste instantie lijkt het blok wat aan de luide kant maar hinderlijk is het niet.
Sterker nog het geluid wat uit het blok en de uitlaat komt motiveert je om lekker gas te gaan geven.
Niet te hard maar duidelijk aanwezig zeg maar. Zodra je enkele meters gereden hebt merk je dat de twin een allemansvriend is maar wel een waar je rekening mee moet houden.
Een piepklein ruitje op de naked stroomlijnt de rijwind
Lekker rustig tokkelen met de F 900
Je kan heerlijk rustig tokkelen terwijl het blok met 3000 toeren/minuut rustig onder je zoemt maar zodra het gas opendraait ontpopt de BMW zich tot een volbloed renpaard.
Met 3000 toeren op het overzichtelijke digitale display kan je zo het gas opendraaien en de tweepitter gaat er vandoor. Niet spectaculair maar het kan zonder terugschakelen.
Schakel je echter twee versnellingen terug dan merk je wat de F900 echt in huis heeft. Een motorfiets met dik honderd pk die net aan 200 kilo weegt wil dan echt wel van zijn plek.
En hoe hard je ook aan het gas draait de BMW blijft keurig in het spoor en reageert gehoorzaam op alles wat zijn berijder hem opdraagt. Zo ook in bochten want je kan ontzettend hard door een bocht met tweecilinder.
De kwik shifter maakt sneller schakelen mogelijk
Prima Brembo stoppers
Vol gas op een bocht af en dan zo hard mogelijk de dubbele Brembo’s in de twee 320 mm grote schijven laten bijten. Wat een heerlijk gevoel is dat toch.
En dan, als je nog in de bocht hangt, weer vol het gas opendraaien om volledige gecontroleerd zo snel mogelijk naar de volgende bocht te jagen.
Ja dat is het pure motorgevoel waar ik altijd naar zoek ben en dat kan zeker met deze heerlijke naked bike.
Het is duidelijk dat ook deze BMW is uitgerust met alle mogelijke controle systemen om een snelle rit zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Stability controle zorgt ervoor dat het achterwiel altijd grip blijft houden terwijl de slipkoppeling voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren bij wat wilder schakelen.
Elektrisch verstelbare vering
Verschillende standen ABS
Natuurlijk is de BMW uitgerust met in verschillende standen in te schakelen ABS en elektrisch instelbare vering. De kwik shifter die standaard op de BMW zit, zorgt voor nog snellere acceleratie.
Het piepkleine ruitje dat op de machine gemonteerd zit doet opvallend goed zijn werk want ook op de snelweg met dik 120 km/uur zit je redelijk uit de wind.
Wil je net iets meer beschut zitten dan kan je een ander ruitje monteren dat op te klappen is zodat de rijwind iets meer over je heen geleid wordt.
De F900 is ook uitgerust met Cruise controle en dat is in het begin wel even wennen.
Makkelijk verstelbaar ruitje op de XR
cruise controle op een motorfiets werkt goed
Met de cruise controle in gebruik blijft de motorfiets keurig netjes op de door de berijder aangegeven snelheid door rijden, totdat je even de rem of koppeling aantikt.
De cruise controle is handig om tijdens lange ritten af en toe even de rechter hand te kunnen ontspannen.
Met alle opties zoals ABS, Stability controle, cruise controle en elektronisch instelbare vering is de F 900 R een zeer complete motorfiets voor de aantrekkelijke prijs van € 9.770,–.
En dat is voor een nieuwe motorfiets met zoveel extra’s veel geld. Voor wie een iets meer aangeklede motorfiets zoekt met dezelfde eigenschappen als de F900, is er de F 900 XR.
Je zou er zo op willen stappen
De XR is beter geschikt voor lange afstanden
De 900 XR is technisch voor een groot deel hetzelfde maar is uitgerust met een sportief ogende stroomlijn, langere veerwegen, een iets grotere benzine tank
De langere veerwegen maken dat de motorfiets comfortabeler is en oneffenheden in de weg makkelijker weg werkt.
De stroomlijn maakt dat je meer uit de wind zit waardoor hogere kruissnelheden mogelijk zijn.
Met een simpele handeling is het ruitje net een stukje hoger te zetten waardoor meer bescherming hebt tegen de rijwind. Erg goed bedacht door BMW.
Zie de verschillen
Er is wel een flink prijsverschil
En dan is er natuurlijk de grotere denk die ruim 15 liter kan bevatten terwijl de R 13 liter kan meenemen waardoor een grotere actieradius mogelijk is.
Alles bij elkaar genomen kan je zeggen dat de XR meer voor de lange afstanden is gemaakt.
De F 900 XR is met € 13.450,– wel een flink stuk duurder dan de Roadster maar voor wie een meer aangeklede motorfiets wil om relaxt langere afstanden te kunnen rijden is de XR zeker het overwegen waard.
Door twee versies van de F 900 uit te brengen biedt de fabriek uit Beieren de consument twee prima motorfietsen uit het midden segment. De F 900 is dan ook een uitstekende aanvulling op het al complete programma van BMW.