Het was al enige tijd geleden dat ik de BMW F 800 GS had meegenomen voor een review. De 800GS bleek een uitstekende motorfiets met veel potentie. De opvolger van de 800 GS wekte zeker mijn nieuwsgierigheid, want wat kon er nou in vredesnaam nog verbeterd worden aan de staande twin ? Die was toch eigenlijk al perfect ?
De BMW F 850GS
Nou is er nooit iets perfect en dat geldt zeker voor motorfietsen want er valt altijd iets te verbeteren.
Dat geldt zeker ook voor de 800 GS van BMW. Niet dat de 800 een slechte motorfiets is maar er zijn gewoon wat kleine dingen die opvielen tijdens mijn proefrit.
De 360 graden krukas waarbij de zuiger om en om een klap op zijn kop kreeg veroorzaakte bijvoorbeeld wel wat trillingen maar echt hinderlijk werd het nooit.
De BMW F 850 GS adventure heeft wat dat betreft wel wat verbeteringen ondergaan. De kruk hoek is geen 360 graden meer waardoor de twin meer klinkt en rijdt als een “gewone” staande twin.
De BMW F850 GS in zijn element
Het geluid blijft binnen de perken
De Akrapovic demper waar deze BMW F 850GS mee is uitgerust geeft een lekkere brul maar blijft qua geluid binnen de perken.
Door het wijzigen van de kruk-hoek naar meer conventioneel model zijn er ook minder trillingen aanwezig. De motorfiets lijkt ook iets lager dan zijn voorganger.
Waar ik bij de 800 moeite had om met mijn voeten bij de grond te komen, valt dat bij de 850 mee.
De standaard zithoogte van de GS 850 is 860 mm en met een verlaging set veranderd dat in een voor mij acceptabele 815 mm. En dat is voor mijn lengte van krap 170 mtr bevorderlijk voor het gevoel van balans.
De F800GS met tank onder het zadel viel al niet tegen
Een echte Adventure motorfiets
Maar eenmaal rijdend maakt de zithoogte niets uit. De BMW voelt als een uitstekend uitgebalanceerde motorfiets die lekker soepel stuurt en vrijwel direct uitnodigt voor het echte bochtenwerk.
Het 21 inch voorwiel en 17 inch achterwiel werken mee aan de uitstekende wegligging van de BMW en geven de GS ongetwijfeld voldoende offroad capaciteiten.
Helaas kon ik dat niet uittesten, want veel offroad mogelijkheden zijn er niet in de randstad.
Maar ook op de weg is de 850 cc tweepitter een feest om op te rijden, zeker als je van snel sturen houdt. Zodra er ruimte is ga ik wat meer aan het gas draaien en merk ik dat er echt snelheid in de tweepitter zit.
850 cc puur rijplezier
95PK en 92NM koppel
De GS heeft bijna 100 pk (95) en een koppel van 92 nm met een rijklaar gewicht van 229 kg. Dat is toch 10 pk meer dan zijn 800cc voorganger en 12 nm extra koppel
Het klinkt misschien niet echt indrukwekkend allemaal maar in de praktijk zorgt dit voor wel erg veel rijplezier.
Zodra je echt aan het gas begint te draaien merk je dat de bijna 100 pk en het stevige koppel voor indrukwekkende prestaties kunnen zorgen en vooral voor veel plezier.
Een ander groot voordeel van de F 850 GS is de zogenaamde Quickshifter waardoor je kan schakelen zonder koppelen.
Het Quickshifter systeem werkt perfect als je met een beetje aandacht schakelt
Koppelingsloos schakelen met de Quickshifter
De versnelling die je meemaakt door het koppeling loos schakelen tovert direct een vette glimlach op je gezicht, want het kan heel hard gaan als je wil.
Zeker als je door hebt hoe je schakelt zonder ook maar iets te merken van het schakelen zonder koppelen. Ga je puur door de versnellingen raggen zonder ergens rekening mee te houden dan hoor en voel je bij iedere versnelling een flinke tik.
Draai je het gas echter een fractie terug tijdens het schakelen dan merk je niets en schakelt de beemer zelfs beter dan met gebruik van de koppeling.
Zodra je door hebt hoe je lekker soepel schakelt zonder koppeling dan kan je werkelijk indrukwekkend prestaties uit de 850GS halen.
Een feestelijk opstartend Dashboard
Je raakt nooit de controle kwijt
Ik heb het niet over topsnelheden natuurlijk want we wonen in Nederland en dus is het altijd oppassen geblazen maar qua acceleratie valt er wel veel te beleven.
In wat langere bochten kan je sowieso ongestraft hard gas geven zonder dat je ook maar een moment het idee hebt dat je de controle kwijtraakt.
Gewoon plat in een bocht en dan vol het gas erop en doorschakelen naar de volgende versnelling.
Doordat je geen koppeling hoeft te gebruiken blijft de motorfiets keurig in het spoor, hoe plat je ook gaat met de GS het maakt niets uit. Het wordt geen moment gevaarlijk.
Een handige draairing aan het stuur voor meer informatie
Razendsnel schakelen snelle bochten
Doe je dit met een motorfiets waarbij je moet ontkoppelen om te schakelen dan merk je duidelijk verschil.
Op het moment waarop je de koppeling intrekt en daardoor even geen aandrijving hebt wordt de motorfiets altijd even iets instabieler, bij de BMW F 850 GS heb je daar dus geen last van.
Het is ook werkelijk genieten als je over een simpel verkeersplein dendert , vol op het gas en doorschakelen maar. Puur genieten.
En dat allemaal terwijl het opzwepende gebrul van de (niet standaard) Akrapovic zich door mijn oordoppen naar binnen werkt. In een woord heerlijk.
Een goed overzichtelijk en kleurrijk dashboard
Een snelle Adventure motorfiets
De vering van de GS doet uitstekend zijn werk en weet zelfs “te hard” genomen verkeersdrempels keurig glad te strijken.
Ook als je stevig in de ankers gaat blijft de BMW geweldig stabiel. De voorkant van de motorfiets heeft iets de neiging te duiken maar het mag eigenlijk geen naam hebben.
De BMW is natuurlijk uitgerust met allerlei snufjes als Stability control, ABS en elektronisch instelbare vering. De F 850 GS heeft ook een functioneel en zeer overzichtelijk in kleur uitgevoerd dashboard dat wel heel erg veel informatie biedt.
Het Dashboard, dat met een mooi sierlijk gebaar aangaat, is volledig digitaal en slim uitgerust in mat kunststof.
Het Dynamic Electronic Suspension Adjustmend maakt vering afstellen wel heel makkelijk
Een overzichtelijk instrumentarium
Zo heb je in ieder geval geen last van hinderlijke schitteringen door de zon. Dit heb ik bij andere motorfietsen nog wel eens anders gezien.
De snelheidsmeter is in ieder geval niet over het hoofd te zien net als de toerenteller, die beide pontificaal in beeld zitten.
Zodra de benzine voorraad onder een bepaald niveau komt veranderd het dashboard in een groot waarschuwingsbord dat aangeeft dat je onmiddellijk moet tanken.
Ik heb de waarschuwing maar even serieus genomen en 10 liter getankt want tijdens een proefrit zonder benzine komen te staan is wel erg amateuristisch dus dat wil je liever niet.
Veel instel mogelijkheden en informatie
Het Dashboard is aanpasbaar
De informatie die je uit het dashboard krijgt is overweldigend maar tegelijkertijd overzichtelijk.
Behalve je snelheid en toerental zie je in welke modus de motorfiets staat. Road, enduro of dynamische en de benzinemeter geeft aan hoeveel je nog kan rijden.
Wil je de bandenspanning weten dan kan je dat eenvoudig opzoeken door aan de grote ring aan te draaien die op de linker stuurhelft zit. Het dashboard kan je overigens helemaal aanpassen aan dat wat je wil zien en wat niet.
Je kan schijnbaar ook nog van alles aan je voertuig instellingen veranderen maar daar ben ik verder maar van afgebleven.
Doordachte automatische SOS melding voor hulpdiensten.
Contactsleutel loos contactslot
De F 850GS is ook uitgerust met een contactsleutelloos contactslot en een Intelligent Emergency Call systeem.
Bij een valpartij worden er automatisch hulpdiensten gebeld en wordt het slachtoffer middels een microfoon te woord gestaan.
Wat wel een beetje tegenvalt is de hoeveelheid benzine die de BMW mee kan nemen. Waar de 800 nog 16 liter brandstof mee kon nemen, moet je bij de 850 bij 15 liter al stoppen met tanken.
Van die 15 liter is 3,5 liter reserve. BMW claimt een verbruik van 4,1 liter op 100 kilometer wat neerkomt op een actieradius van 360 km voor je droog staat. En dat is waarschijnlijk nog onder de gunstigste omstandigheden.
De SOS knop is ook met de hand te bedienen
Komt er een model met grotere tank ?
Het komt er eigenlijk op neer dat je bij 275 km ongeveer al moet gaan zoeken naar een benzinepomp en dat is toch wel erg snel voor als je wat verder weg wil.
Het is te hopen dat er nog een adventure model van de GS850 uitkomt die wat meer benzine kan meenemen.
De standaard versie van de 850GS kost € 14.294,–. Wil je meer dan de standaard versie dan kan je het zo bont maken als je zelf wil.
Koffersets, enduro zadels automatische kettingsmeer systemen, led mistlampen etc. er is genoeg te koop voor de GS.
BMW heeft met de F 850 GS zeker een goeie middenklasse motorfiets neergezet die zich goed staande houdt tussen de concurrentie en er zelfs een stukje bovenuit steekt.
De BMW F 850GS zorgt voor het pure rijplezier die je van een allroad motorfiets mag verwachten. Met dank aan motor houtrust voor het mogelijk maken van deze review.