Mijn eerste 750 cc motorfiets had 4 cilinders, 8 kleppen, 67 pk en een enkele niet geventileerde schijfrem voor. De Honda CB 750 woog 226 kg en stuurde…. Nou redelijk zeg maar, maar in 1979 behoorde de Honda CB 750 tot de top in de motorwereld. De 750 cc motorfiets die ik nu ga uitproberen heeft niets te maken met de Honda van toen, behalve dan dat het ook een 750 cc machine is.
BMW F 750GS
Een paar weken eerder had ik de grote broer van de 750 cc twee cilinder van BMW al uit mogen proberen.
De F 850 GS met 95 pk en een rijklaar gewicht van 229 kilo maakte zeker indruk en dus ben ik nu benieuwd naar de kleinere broer van de 850.
De F 750GS staat al klaar als ik aan kom rijden. Op het eerste gezicht lijkt de motorfiets precies op de 850 GS. Zodra je dichterbij komt en beter kijkt zie je wel wat verschillen.
De F 850 GS is een echte Allroad motorfiets en dat zie je in eerste instantie aan de wielen. Voor wat zwaarder off of Allroad werk kan je namelijk veel beter gespaakte wielen hebben dan gegoten aluminium velgen.
De F 750 van BMW is een leuke middenklasser
Motorfietsen met offroad capaciteiten
Bij onverharde stukken rijden krijgen de velgen van en motorfiets af en toe flinke klappen te verwerken. Gegoten wielen kunnen bij echt zwaar gebruik beschadigen omdat gietwielen niet flexibel zijn.
Spaakwielen zijn enigszins flexibel en kunnen daarom hardere klappen opvangen.
Een andere manier om een meer offroad motorfiets te herkennen zijn de wielmaten. Een motorfiets die echt meer bedoeld is voor het terrein heeft minimaal een 21 inch voorwiel.
Hoe groter het voorwiel hoe makkelijker een motorfiets over hindernissen te sturen is. De F 750GS heeft een 19 inch voorwiel en dus is het eigenlijk geen echte offroad motorfiets.
19 inch gietwielen in de GS
Waar is de carter-bescherming ?
En als we het toch over gelande strassen hebben kunnen we ons ook afvragen waar de carter-bescherming van de GS is want die ontbreekt volledig.
Er zit ook duidelijk verschil in de veerwegen van beide BMW’s. De 850 heeft voor 204 en achter 219 mm veerweg die verlaagt kan worden naar 184 en 199 mm.
De F 750GS heeft standaard 151 mm voor en 177 mm veerweg. Voor de kleinere mensen onder ons is de 750 ook te verlagen naar 131 mm voor en 157 mm achter.
Maar eerlijk is eerlijk, BMW zet de F 750GS ook niet neer als pure offroad motorfiets. Gelande Strasse houdt dan wel in dat je er onverharde stukken mee kan rijden maar meer ook niet.
Een strak dashboard siert de twee cilinder
Een relaxte zit maar niet voor onverhard rijden
De F 750GS wordt ook niet als rally motorfiets neergezet en dus moet je de BMW ook niet zo zien maar je zou er wel onverhard mee moeten kunnen rijden.
Zodra ik plaatsneem op de twin merk ik dat de motor een lekkere relaxte zit heeft. Het zadel is breed en comfortabel en het stuur ligt goed in de hand.
De 750 is net als de 850 uitgerust met een Quickshifter systeem waardoor je soepel schakelt zonder koppeling. Na de eerste kilometers merk je hoe goed de motorfiets in balans is en prima stuurt.
Ook het schakelen gaat net als bij de F 850 GS en de R 1250 GS de bocht uit perfect door het Quickshifter systeem. Schakelen zonder te hoeven ontkoppelen is wat dat betreft echt een plus.
De 850 GS heeft net wat meer offroad capaciteiten
77 PK is genoeg vermogen
Verkeerspleinen rond rijden gaat uitermate makkelijk met de 224 kg wegende twee cilinder en 224 kg is niet veel voor een motorfiets die 57 kw (77pk) aan vermogen aan boord heeft.
En die 77 pk is een prima hoeveelheid motorvermogen, zeker als je het gewicht van de motorfiets neemt. Want met 224 kg heb je echt een lekker licht sturende tweecilinder met een heerlijk soepel motorkarakter.
En die 77 pk is ook goed genoeg voor een middenklasse motorfiets. Maar is het de beste keuze die je kan maken.
Vergelijk je de BMW bijvoorbeeld met de Suzuki V-strom 650 dan is de BMW met ruim € 11.000,– toch behoorlijk aan de prijs. De V-strom 650 XTA weegt net even 10 kilo lichter dan de BMW en heeft 6 pk minder aan boord.
Een laag ruitje op de F 750GS biedt genoeg bescherming
Gegoten wielen en een Quickshifter
De BMW is standaard uitgerust met gegoten wielen en er zijn op dit moment geen opties om de 750 met gespaakte wielen te uit te rusten. Tenminste niet vanuit de fabriek uit en dat is best jammer.
De Suzuki V-strom is te koop met gegoten wielen voor nog geen € 9.400,– of met gespaakte wielen voor € 9.899,—. (2018 prijs)
Oké de Suzuki heeft geen quickshifter en dat is dan wel een gemis maar is dat gemis ook € 1.000,– waard ? Moet je de BMW dan met andere motorfietsen vergelijken ? Dit is toch een rijimpressie van de BMW ?
Ja klopt maar als je al consument een nieuwe motorfiets gaat aanschaffen dan vergelijk je toch ook verschillende motorfietsen?
De DL 650 V-strom is zeker qua prijs een goed alternatief
Een prima middenklasser
Oké laten we het zo zeggen, als je puur naar de F 750 GS kijkt zonder hem echt te vergelijken heb je er een prima midden klasse motorfiets aan.
Het vermogen is absoluut voldoende om plezier te hebben, de zitpositie is goed genoeg om vele kilometers achter elkaar te toeren en de vering van de motorfiets is ook uitstekend net als de wegligging.
Ga je echt lange avontuurlijke afstanden rijden dan loop je wellicht tegen de actieradius aan die niet echt avontuurlijk aanvoelt.
Want een motorfiets met een benzine tank die 15 liter kan meenemen heeft ,met een verbruik van (volgens BMW) 1:24, een maximale actieradius van 350 kilometer.
Liever geen lege tank
Wil je liever niet met een lege tank staan dan komt het er op neer dat je bij 276 kilometer al naar een pomp moet gaan zoeken want de BMW heeft 3,5 liter reserve.
En daar slaat BMW naar mijn idee de plank toch wel een beetje mis vind ik. Want wie avontuurlijk wil motorrijden wil ook lange afstanden kunnen afleggen zonder constant op de benzine meter te hoeven kijken.
Is de BMW F 750 GS dan een mislukking ? Nee dat niet, alleen noem ik het liever geen GS maar gewoon F 750.
De F 750 is dus in feite een motorfiets voor op de weg en niet voor in het terrein.
Geen carter-plaat onder de F 750GS maakt het carter kwetsbaar
Geen off road capaciteiten
Op zich is de motorfiets prima geslaagd maar hij heeft naar mijn idee geen offroad capaciteiten zoals de F 850 GS terwijl hij wel als zodanig verkocht wordt.
De 750 is prima geschikt voor bijvoorbeeld woon werk verkeer, toer ritten en/of korte vakanties maar niet voor echt avontuurlijke offroad ritten.
Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen over de F 750, het is een prima motorfiets maar niet geschikt voor de aanduiding GS, althans dat vind ik.
Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuze en zoekt de motorfiets die bij hem of haar past maar zoek je een motorfiets voor meer in het terrein dan zou ik toch wat kritischer kijken.
850cc, geen 750. De naam klopt al sinds de eerste tweecilinder van 10 jaar geleden niet meer met de inhoud. Maar dat wist je vast al wel 😉