De BMW CE 04 gebruikt geen druppel benzine

Ik denk dat veel motorrijders hun neus ophalen voor elektrisch rijden en eerlijk gezegd doe ik dat ook. Maar het is hoe dan ook toch een keer tijd om zelf te gaan ervaren wat elektrisch rijden in het echt is. Er is ondertussen wat te kiezen als het om elektrische tweewielers gaat en dus werd het tijd om er iets over te schrijven.  BMW vat zijn elektrische voertuigen samen onder de term Urban Mobility Allesopdemotor.nl probeerde er een uit.


Urban mobility

Met een bijna onhoorbaar gezoem komt de scooter langzaam achteruit de garage van de BMW-dealer zetten. Zodra ik het futuristische ogende vervoersmiddel zie moet ik aan Star wars denken, het is dat er wielen onder zitten.

Na een korte uitleg over de werking van het voertuig rij ik onwennig het terrein bij de dealer af. Tot er na een meter of twintig een waarschuwing op mijn dashboard op popt omdat ik de sleutel in bij me heb.

Het contactsleutel loze Urban Mobility voertuig waarschuwt direct als de afstand tussen hem en de “sleutel” te groot wordt. De BMW CE 04 is uitgerust met hetzelfde draadloze sleutel systeem als alle andere BMW’s

Het probleem wordt snel opgelost als de dealer met de sleutel achter mij aan komt rennen en ik de weg op kan.

 

BMW CE 04

Een overbodige stop met de BMW CE 04

Elektrisch rijden maakt ook geluid

Het eerste wat opvalt is het geluid wat er niet is. Elektrisch rijden is dus in eerste instantie heel stil. Logisch alleen wil ik het toch even melden.

Zeker als je gewend bent overal met een “gewone” motorfiets op pad te gaan valt het geluid op.

De BMW CE 04 is niet geheel stil, je hoort duidelijk het gegier van de elektrische motor bij hogere snelheden alleen is dat niet zo luidruchtig als mijn eigen Africa Twin.

Kom je boven de 80 km uur dan overstemt het geruis van de het geluid van de elektromotor. Het eerste wat ik wil weten over elektrisch rijden is of het versnellen echt zo indrukwekkend is als gezegd wordt.

 

BMW CE 04

Elektrische rijden past wel in het groen. 

Direct volledig koppel

Als ik de verhalen mag geloven moet mijn hoofd bij vol gas, (of is het vol stroom?) vrijwel van mijn nek gerukt worden, al valt dat bij een 31 kW elektromotor misschien wel mee.

In de eerste versnelling is de trekkracht misschien het grootst, alleen heeft een elektrische motor of scooter geen versnellingen.

Versnellingen hebben namelijk helemaal geen zin bij elektrische voertuigen heb ik mij wel eens laten vertellen.

Een traditionele zuigermotor is beperkt in zijn toerentallen en dus moet je de toerentallen van de motor zelf vertragen waardoor je uiteindelijk een hogere snelheid kan halen. Een versnellingsbak kan je dus ook een vertragingsbak noemen.

 

Urban mobility

Het befaamde contactloze contact slot van BMW

Een zuigermotor is inefficiënt

De elektromotor is in feite stukken minder complex dan een verbrandingsmotor of zuigermotor. Er zijn minder onderdelen en er is nagenoeg geen smering nodig, hooguit de as van de elektromotor.

Een zuigermotor is inefficiënt omdat je een op en neer gaande beweging moet omzetten in een draaiende beweging. Een zuiger gaat naar zijn bovenste dode punt, staat stil en gaat naar zijn onderste dode punt en staat weer stil.

Als je daarover na gaat denken is het een belachelijk ontwerp maar het werkt heel goed. Bij een elektromotor draait alles in het rond en dus is er minder vermogensverlies.

Wil je bij een verbrandingsmotor de energie gebruiken om een wiel aan te drijven dan heb je ook een versnellingsbak en een koppeling nodig.

 

 

Urban mobility

De helm kan onder het zadel, als er geen oplaad snoer in zit tenminste

De BMW CE 04 rijdt best leuk

En al die verzameling van onderdelen vreten energie waardoor er veel energie verloren gaat.

Een elektromotor heeft al die omzettingen niet nodig en dat merk je. Zodra je gas geeft spreek je direct al het vermogen aan dat opgeslagen zit in de accu.

De motor drijft door middel van een getande riem direct het achterwiel aan waardoor er veel minder vermogensverlies op treedt.

Rijden op de BMW CE 04 is eigenlijk best leuk. De accelaratie is prima al is het niet zo schokkend als ik had verwacht ook niet als je de rijmodi veranderd.

Al rijdend verander je met een druk op de knop de verschillende rijmodi ’s. Van regen rijden naar road, naar eco en een soort mix van van alles.

 

 

Urban mobility

Getande riem aandrijving is geruisloos en heeft geen smering nodig

De BMW CE 04 accelereert best aardig

Het versnellen van de BMW CE 04 gaat wel heel lineair en op zich voor een motorvoertuig met 42 pk en 62 nm koppel best pittig maar niet indrukwekkend.

Sturen op de BMW gaat ook best leuk alleen maken de kleine wielen wel dat je bochten anders neemt.

Een scooter is geen scheurijzer en zo moet ik hem ook niet gebruiken denk ik. Actieradius is een heel ander verhaal. Als ik opstap staat de accu op 90% en dat komt overeen met ongeveer 90 km als ik de scooter op road modi zet.

Schakel ik over op de eco stand dan kan ik 7 km meer uit de accu halen. Schakel je onder het rijden van road naar eco dan merk je direct dat er minder vermogen beschikbaar is.

 

Urban mobility

Uitgebreide knopjes op het stuur

Verrassend stabiel op de snelweg

Op de normale rijstand vliegt de BMW makkelijk naar de 100 km/uur met uiteindelijk een top van meer dan 120. Op de eco stand gaat het allemaal net wat minder snel maar nog steeds snel genoeg.

De BMW CE 400 is op de snelweg verrassend stabiel, zelfs als je met 128 km per uur achter een vrachtwagen zit blijft alles prima onder controle. 128 km per uur is overigens wel de absolute top en dat is eigenlijk prima.

Het comfort van de scooter is naar mijn idee niet voldoende voor echt lange stukken rijden.

De zithouding maakt dat je al snel last van je rug krijgt, althans dat is bij mij het geval. Je koopt een dergelijk voertuig natuurlijk met een bepaald doel voor ogen en daar moet je hem ook op beoordelen.

 

BMW

Een plekje voor de telefoon in de kuip van de scooter.

Conclusie.

BMW heeft met de CE 04 zeker een goed product in handen voor een bepaald publiek. De CE 04 is prima voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer of een kort ritje in de buurt maar zeker niet voor lange afstanden.

De accu levert voldoende spanning voor maximaal 130 km als je kleinere wegen binnendoor neemt tenminste.

Lange stukken snelweg kosten duidelijk meer vermogen waardoor de afstand die je op een accu lading kan rijden beduidend minder wordt.

Handig in het gebruik is hij zeker. Er is ruimte onder het zadel voor je helm, je telefoon kan opgeladen worden terwijl hij in het dashboardkastje ligt etc.

 

MT09

Voor minder geld heb je een veel sterkere MT09 die je meer plezier bezorgd

Of er een bagagerek op kan voor een topkoffer weet ik niet maar dat zou mij niet verbazen.

BMW plaats de CE 04 in de groep urban mobility en daar past hij dan ook het beste in. Gebruik je de CE 04 voor kortere ritten dan is hij handig en ook best wel leuk om op te rijden.

De prijs van de BMW maakt dat je er nog wel even over wil nadenken. De CE 04 kost € 12.650 en dat is best veel geld.

Voor een voertuig met een toch beperkte actieradius. Voor bijna € 1000 minder koop je een MT09 met meer vermogen en meer fun, de keuze is aan u.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.