De Aprilia Pegaso kan Yamaha pijn gaan doen.

De Italiaanse motorfiets industrie spreekt nog steeds een woordje mee zeker als je naar het supersport segment kijkt. Ducati gooit hoge ogen met zijn Panigale en Aprilia met de Tuono. Ook op het gebied van de meer op avontuurlijk rijden gerichte motorfietsen doen de Italiaanse fabrikanten nog steeds mee. Denk aan de Ducati Multistrada of de V85 TT van Moto Guzzi en nu doet ook Aprilia een duit in het zakje.

Concurrentie voor de Tenere 700

Aprilia is niet onbekend in de wereld van de adventure rijder. Zo kwam het merk uit Italie in de jaren 90 al met de 650 cc metende eencilinder, de Pegaso genaamd.

De 650 cc eencilinder had een motorvermogen van 50 pk, 4 pk meer dan de XTZ660 van de Japanse fabriek en iets meer koppel.

De Pegaso was in de jaren 90 een geduchte concurrentie voor Yamaha en bleek zeer betrouwbaar.

De tijd van de grote eencilinders lijkt voor het merk met de stemvorken met de komst van de Ténéré 700 voorgoed voorbij.

De 700 cc tweecilinder lijkt voornamelijk bedoeld voor het onverharde werk en is daar ook uitstekend geschikt voor.

 

Tenere 700

De Tenere 700 krijgt echte concurrentie

De Tenere 700 of de CRF1100

Met 72 pk en een koppel van 68 nm is de T7 zeker een motorfiets om rekening mee te houden maar ook nu ligt de concurrentie op de loer. In eerste instantie is er natuurlijk de CRF1100 van Honda.

De CRF1100 is  natuurlijk een veel zwaardere en sterkere motorfiets vergeleken met de Ténéré 700, waardoor het niet een directe concurrent is.

De twin heeft bijna 40 nm meer koppel en levert 30 pk meer dan de Ténéré en dat zijn serieuze cijfers.

De Honda is echter wel 20 kg zwaarder en een stuk duurder. De standaard Honda Africa Twin kost iets meer dan € 17.000 terwijl een nieuwe Tenere 700 voor € 10.399 nieuw aangeschaft kan worden.

 

Tenere 700

De Rally editie van de T7

Concurrentie uit Italië

De concurrentie strijd tussen beide Japanse is er een die niet helemaal in balans is gezien het verschil in cc’s en vermogen, zeker sinds de Super Ténéré uit het assortiment van de japanners verdwenen is.

De concurrentie kan voor het Japanse bedrijf over niet al te lange tijd uit Italiaanse hoek gaan komen.

De Italiaanse motorfietsen fabrikant die ons in de jaren 90 de Pegaso bracht komt namelijk met een lichte tweecilinder offroad motorfiets op de markt.

De Aprilia Tuareg 660, een tweecilinder met 80 pk en 70 nm koppel die droog 187 kilo weegt kan dat serieuze concurrentie zijn voor de Tenere 700 ?

 

Yamaha Tenere

De voorloper van de Tenere 700

2 liter meer dan Yamaha

Het rijklaar gewicht van de Italiaan is nog niet bekend gemaakt en kan wel hoger uitpakken dan dat van de T7 vanwege de grotere benzinetank.

De nieuwe telg van Aprilia is namelijk uitgerust met een benzine tank waar 18 liter in past en dat is 2 liter meer dan de Ténéré 700 mee kan nemen.

Aprilia heeft het carter kleiner gemaakt waardoor er 240 mm ruimte onder het blok is terwijl de zithoogte op 860 mm uitkomt.

En dat is net een stukje beter dan de Tenere 700 die met een zithoogte van 879 mm een bodemspeling van 239 heeft.

 

Honda Africa Twin

De 1000 cc Afrika Twin 

Langere veerwegen en meer pk’s

Ook op het gebied van vering doet de Aprilia het met 240 mm voor en achter beter dan de Ténéré 700 die het aan de voorkant met 210 en met aan de achterkant met 200 mm moet doen.

In tegenstelling tot zijn Japanse concurrent is de Aprilia uitgerust met binnenband loze banden wat weer handig is bij een eventuele lekke band.

De Aprilia heeft met 1500 mm ook een iets kleinere weelbasis dan de Ténéré 700 die het met 1590 mm moet doen.

Een kleinere weelbasis zorgt ervoor dat een motorfiets makkelijker te besturen is en dat is zeker in het terrein een factor van belang.

Ook is er veel meer elektronica op de Italiaan te vinden in de vorm van tractie controle, in vier standen instelbare rijmodi, cruise ontrol  en natuurlijk ABS.

 

R1200 GS

De 1200 GS is van een heel ander caliber

completer dan de Tenere 700

Al met al lijkt de Aprilia een completer motorfiets dan de T7. Meer vermogen, langere veerwegen, uitgebreidere elektronica en net iets meer bodemspeling en natuurlijk iets meer ruimte voor brandstof.

En al die kleine dingen waarin de Pegaso net iets beter is kunnen voor een beter uitgebalanceerde motorfiets zorgen.

Het is de vraag of de Aprilia serieuze concurrentie is voor T7. De specificaties lijken te zeggen van wel.

Alleen is het de vraag hoe het moto minnend publiek daar over denkt en of de Aprilia even betrouwbaar is als de Ténéré 700.

 

 

Net iets beter in het terrein

Het zijn allemaal kleine verschillen tussen beide modellen maar al die kleine verschillen kunnen bij elkaar veel uitmaken.

Meer bodemspeling en langere veerwegen maakt de Tuareg net even beter in het terrein.

Een paar pk meer en een hoger koppel geven een motorfiets net iets meer souplesse mee waardoor het motorkarakter prettiger kan zijn.

De vraag of de Aprilia serieuze concurrentie is voor de japanners ligt bij het publiek.

De specificaties lijken te zeggen van wel, alleen is het de vraag hoe het moto minnend publiek daar over denkt en of de Aprilia even betrouwbaar is als de Ténéré 700.

In 2022 komt de Aprilia op de markt en dan komen we meer te weten over de Italiaanse tweecilinder, zoals de prijs en het rijklaar gewicht.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.