De Allroad motorfiets van je dromen voor een redelijke prijs

Wat bepaald je keuze als je een motorfiets gaat kopen. Voor de een geldt het topvermogen, voor een ander het benzine verbruik en voor weer een ander vooral de prijs. Het zijn allemaal lastige afwegingen want een nieuwe motorfiets koop je toch meestal om er een tijdje plezier mee te hebben. Allesopdemotor.nl gaat een aantal Allroad motorfiets met elkaar vergelijken.

Een betaalbare allroad motorfiets

Je kan motorfietsen in bepaalde categorieën plaatsen. Je kan ze indelen op basis van de cilinderinhoud en vermogen of op prijs of een combinatie daarvan.

Om een beetje een beeld te krijgen wat er te koop is op Allroad gebied gaan we aan paar motorfietsen op een rijtje zetten.

Het gaat hier dus niet om uitgebreide test maar puur om een eerste vergelijk van de verschillende modellen.

Om te beginnen koop je een allroad motorfiets omdat je meer avontuurlijke routes wil rijden.

En voor het rijden van avontuurlijke routes heb je niet perse top vermogen nodig.

Allroad motorfiets

Geen top vermogen nodig

Om rustig te kunnen toeren over kleinere wegen en paden wil je ook geen motorfiets die teveel op piek vermogen rust.

Ervan uitgaande dat avontuurlijke routes soms over lastiger trajecten gaan willen we ook het gewicht van de motorfiets beperken. En dat betekend in veel gevallen ook dat het aantal cc’s beperkt is.

In dit artikel gaan we motorfietsen tussen de 500 en 750 cc met elkaar vergelijken.

Al deze Allroad motorfietsen liggen qua vermogen en aantal cc’s dicht bij elkaar waardoor deze het beste te vergelijken zijn.

BMW

De 700 GS met gegoten wielen

BMW F 700 GS

Vergelijk je deze 5 motorfietsen op basis van het pure motorvermogen dan wint de BMW het met zijn 75 pk van alle andere Allroad modellen.

Het vermogen wordt afgegeven bij 7300 toeren per minuut en de motor heeft een koppel van 77 nm bij 5500 tpm.

Volgens de specificaties ligt het brandstof verbruik van de BMW op 4,3 L per 100 km.

En met een tankinhoud van 16 L is dat niet slecht maar ook niet indrukwekkend. Vooral de echt avontuurlijke motorijder kan hier wel eens tekort aan komen.

Want een actieradius van 370 kilometer, inclusief de reserve voorraad is niet veel.

Allroad motorfiets

Op lange uitgestrekt wegen liever wat meer benzine mee

Een flink actieradius is prettig

Voor een gewone vakantie rit is dit misschien net aan voldoende maar het houdt niet over.

Reken daarbij ook nog een reserve van 2,7 liter en dan wordt je actieradius met 309 km wel heel klein.

Niet dat je de reserve van 2,7 liter niet mag gebruiken maar als je ziet dat je op je reserve voorraad brandstof rijdt begin je natuurlijk al nerveus te worden.

Het rijklaar gewicht van de BMW komt op 212 kg uit. Op zich een prima gewicht voor een 700 cc machine met 75 pk.

V-Strom

Spaakwielen hebben meer veerkracht

Een BMW met gietwielen

De BMW heeft 6 versnellingen de eind overbrenging geschied d.m.v. een ketting.

De wielen zijn van gegoten aluminium en het lijkt er op dat er geen optie is voor spaakwielen.

Gegoten wielen blijven kwetsbaarder dan spaakwielen, zeker als je de motorfiets gebruikt voor meer avontuurlijke ritten.

De maten van de wielen zijn met 19 inch voor en 17 inch achter wel geschikt voor het avontuurlijke motor werk.

De BMW is uiteraard uitgerust met ABS en heeft als optie elektronisch instelbare vering. De BMW is ook uitgerust met instelbare traction control.

De prijs van de BMW komt op € 10.700 neer. BMW geeft overigens 2 jaar garantie op nieuwe motorfietsen.

Suzuki

De DL 650 V-Strom is niet te duur

V strom 650 review

De Suzuki v strom 650 2017 komt qua vermogen op een tweede plaats met 71 pk bij 8800 tpm. Volgens de V strom 1000 specs ligt het vermogen van de grote broer van de DL 650, de DL 1000 op 101 pk.

Het koppel van de V-Twin ligt op 62 nm bij 6500 tpm. De Suzuki heeft een benzinetank waar 20 liter brandstof in past en dat is toch 4 liter meer dan de BMW.

De Suzuki V strom 650 adventure is uitgerust met een natte multi plaat koppeling die het vermogen overbrengt naar de 6 versnellingsbak. De eindoverbrenging geschied met een ketting.

Het brandstof verbruik komt volgens de opgave neer op 3,87 liter per honderd kilometer oftewel 1 op 25,8. En met 20 liter brandstof is dat toch ruim 500 kilometer op een tank benzine.

Traction control

Instelbare traction control op de Suzuki V-Strom

Een kilootje meer

De V Strom 650 2017 is een kilo zwaarder dan de BMW dus dat is verwaarloosbaar.

De Suzuki V strom  is verder uitgerust met ABS en in drie standen instelbare traction control.

De TC is in te stellen op in het geheel geen wiel spin, een beetje wiel spin en het is in het geheel uit te schakelen voor sportief off the road werk.

De DL650 kan geleverd worden als 650A met gegoten aluminium wielen. De V strom 650 xt 2017 is uitgerust met gespaakte wielen en daar betaal je dan € 500,— meer voor.

19 inch en spaakwielen

De wielmaten van de Suzuki zijn ook goed genoeg voor wat meer avontuurlijk rijden. Het voorwiel meet 19 inch en het achterwiel 17 inch.

De Suzuki heeft nog wat extra snufjes zoals low RPM systeem, die helpt het onverwacht smoren van de motor voorkomen.

Het easy start systeem zodat je maar even op de start knop hoeft te drukken bij het starten. De volledige v strom 650 specs vind je hier.

De prijs voor de DL 650 A met gegoten wielen dus komt op  € 9.399,–

Voor de V-Strom met spaakwielen moet de consument  € 9.899,– neerleggen. Dat is € 500,– meer voor een set gespaakte wielen. Op de V-Strom krijgt u overigens 3 jaar fabrieksgarantie.

Allroad motorfiets

De Kawasaki Versys is een betaalbare allroad motorfiets

Kawasaki Versys 650

Kawasaki heeft al aardig wat jaren de Versys in zijn programma zitten. De Versys is een 650 cc parallel twin, net als de BMW.

Het vloeistof gekoelde blok levert 69 pk bij 8500 tpm en heeft een koppel van 64 nm bij 7000 tpm.

Het achterwiel wordt via een natte multi-plaat koppeling overgebracht naar een 6 versnellingsbak. De eind aandrijving gebeurd d.m.v. een ketting.

De brandstof wordt net als bij de Suzuki en de BMW ingespoten met een elektronische injectie.

De Kawasaki heeft een rijklaar gewicht van 217 kg. De Versys kan 21 liter benzine meenemen en met een verbruik van 4 liter op de 100 kilometer is dat prima voor een avontuurlijke reis.

Kawasaki Versys
photo credit: Franco Folini Kawasaki at Wilbur Springs via photopin (license)

De Kawasaki Versys 650 met koffers

Niet gunstig voor te heftig avontuur

Alleen moet dat avontuur niet te heftig worden. De Versys is namelijk standaard uitgerust met gegoten aluminium wielen van 17 inch zowel voor als achter. En dat is voor echt avontuurlijk werk niet altijd gunstig.

Want aluminium wielen blijven kwetsbaar bij te avontuurlijk gebruik. En het 17 inch voorwiel maakt dat je meer moeite krijgt met grote obstakels.

Bovendien is de keuze in grovere banden voor het terrein beperkt met deze banden maat.

De Versys is wel aantrekkelijk geprijsd want voor € 8.649,– ben je al in het bezit van het basis model. Kawasaki geeft 2 jaar garantie op alle modellen.

Wil je wat extra’s zoals een kofferset en handbeschermers dan betaal je wel meer.

BMW
photo credit: Stefan Jürgensen BMW F 700 GS via photopin (license)

De BMW F 700 GS

Honda NC750 X

De Honda NC 750 X doet ook mee in het Allroad gebied en wel met de NC750 X. Niks dure avontuurlijke namen, dacht Honda bij de introductie van deze ietwat saai ogende motorfiets.

Overigens is de NC750 X niet de enige bijdrage van Honda in het Allroad segment. Want Honda heeft kort geleden natuurlijk nog de Africa Twin geïntroduceerd.

De NC 750 is geen motorfiets die ergens indruk mee maakt. Dat is tenminste wat ik  tot nu toe er over kan zeggen want een testrit staat nog op het programma.

Het vermogen van de 750 cc zware motorfiets is met iets meer dan 54 pk niet echt indrukwekkend. Het koppel van 68 nm valt echter niet tegen, alhoewel je van een 750 cc machine wel iets meer verwacht.

Is 14 liter brandstof voldoende ?

Het gewicht van Honda is redelijk te noemen. 220 kilo rijklaar gewicht is niet bijzonder licht maar ook niet heel zwaar. De Honda is duidelijk niet gemaakt voor het grote avontuur.

De motorfiets kan een kleine 14 liter brandstof meenemen. Met een door Honda geclaimd verbruik van 3,4 liter op 100 kilometer zou een actieradius van rond de 400 kilometer op een tank mogelijk moeten zijn.

Maar al met al komt de NC750 niet echt over als een motorfiets waar je langdurig mee op avontuur wil gaan. De motorfiets heeft voor en achter 17 inch wielen van gegoten aluminium.

De NC750 X wordt voor € 8.750,– rijklaar voor je neergezet. Ook Honda biedt 2 jaar garantie op nieuwe motorfietsen.

spaakwielen

Liever spaken dan gietwielen

Benelli TRK 502

Een vrij nieuwe naam in de Allroad markt is waarschijnlijk de Benelli TRK 502.

Benelli is bekend van de meer sportieve Italiaanse volbloed motorfietsen maar recentelijk kwam daar dan deze Allroad motorfiets bij.

De TRK heeft een 500 cc parallel twee cilinder motorblok dat 47 pk levert. 47 pk voor een 500 cc tweecilinder ?

Ja inderdaad en dat is niet echt veel. Het koppel van de staande twin is ook al niet indrukwekkend met 45 nm bij 8500 tpm.

Het droog gewicht van de Italiaan is 210 kg. Met de nodige extra vloeistoffen komt dat neer op een rijklaar gewicht van ongeveer 235 kilo.

50 pk met 235 kilo

Voor een motorfiets met nog geen 50 pk is dat niet indrukwekkend te noemen.

De motorfiets wordt geleverd met aluminium gietwielen van 17 inch en dat is zowel voor als achter.

Ook hier geldt weer dat wielen van 17 inch voor een Allroad motorfiets niet echt prettig zijn. Ook de aluminium wielen zijn niet voor het echte avontuur bedoeld gezien de stevigheid.

Maar volgens MCN komt er ook een TRK met spaakwielen en 19 inch voorwiel voor het meer off the road werk.

De Benelli TRK blinkt niet uit in zijn specificaties maar toch zeker wel in prijs. Voor € 5.590,– is de tweecilinder al te koop. Ook Benelli geeft 2 jaar fabrieksgarantie op zijn motorfietsen.

Conclusie

Er is genoeg keus in de middenklasse Allroad motorfietsen. En als je niet perse een motorfiets nodig hebt met topvermogen kan je voor onder de € 10.000,– al een leuke nieuwe motorfiets kopen.

Ga je voor de echte Allroad motorfiets waar je serieus spannende routes mee wil rijden dan is het zaak toch goed op te letten.

De wielmaten spelen dan ,net als het soort wielen, een belangrijke rol. Bij Suzuki heb je bijvoorbeeld de keuze voor gietwielen of spaakwielen net als bij de Benelli.

Bij de overige hier genoemde merken lijkt die optie niet te bestaan. Voor avontuurlijke routes wil je wat meer benzine bij je hebben en het liefst een laag verbruik voor een flinke actieradius.

allroad motorfietsen

Avontuurlijk motorrijden in Turkije

Stoffige paden door Spanje of Turkije

Want als je over lange stoffige paden in Spanje of Turkije rijdt wil je liever niet zonder benzine komen te staan.

In dit rijtje is het overigens Suzuki die met zijn 20 liter tank en laag verbruik boven de rest uit steekt. Suzuki is ook de enige die een jaar extra garantie geeft.

Ga je puur op de prijs af dan komt Benelli natuurlijk op de eerste plaats te staan. Waar je ook voor kies, kijk voor je avontuurlijke motortochten wel goed naar de allroad motorfiets die kan wat jij wil.

Hoe deze motorfietsen in de praktijk uitpakken komt in een uitgebreide rijimpressie nog aan de orde. U hoort van ons.

Opmerkingen

comments