De Ténéré 700 maakt veel avontuurlijks los

De meeste oudere motorrijders die van een beetje avontuur houden weten kennen de eerste offroad motorfietsen nog wel. Gewoon een zo licht mogelijk motorfiets met grove terreinbanden geen ABS, geen traction controle, gewoon alles zelf onder controle houden. De offroad motorfiets moest zo simpel mogelijk zijn. Totdat sommige merken daar anders over gingen denken.


De eerste off the road motorfietsen

De eerste off the road motorfietsen waren eenvoudige lichte eencilinders. Yamaha kwam met zijn TT500 en niet veel later de meer toegankelijke XT500.

De XT500 kreeg een vermogen mee van 32 pk en een koppel van 39 nm. Niet indrukwekkend veel. Door het lage gewicht van de eencilinder was het wel voldoende.

Honda reageerde op de eencilinder van Yamaha door met de XL 500 te komen. De XL500 is een 500 cc eencilinder motor met een gewicht van 135 kg. De XL kreeg van Honda motorvermogen mee van 32 pk.

Het vermogen van de Honda stelde niet heel veel voor maar voor een off the road motorfiets met een gewicht van 135 kg is 32 pk voldoende.

 

off the road motorfietsen

De Yamaha XT500 op een treffen in Zwitserland

Het succes van Yamaha

Het succes van zowel Yamaha als Honda met de eenvoudige eencilinders bleef niet onopgemerkt door de concurrentie. Suzuki kwam al snel met een zijn eigen 500cc eencilinder op de markt, de DR500S.

De DR500 was net als zijn concurrenten niet veel meer dan een 500cc eencilinder met een laag gewicht van 128 kg droog. Ook het vermogen lag met 36 pk niet bijzonder hoog maar het was voldoende.

36 pk werd door de meeste berijders van dit soort off the road motorfietsen als voldoende gezien, zeker voor het rijden van onverharde routes.

Kawasaki kon niet achterblijven bij de andere merken en kwam met de KLR600 op de markt.

 

off the road motorfietsen

De 1200 GS heeft veel elektronica aan boord

Kawasaki’s KLR600

Kawasaki had met de KLR600 duidelijk een andere beeld van hoe een avontuurlijke motorfiets eruit moest zien dan zijn concurrenten.

De Kawasaki kreeg een vloeistof gekoeld eencilinder motorblok dat 42 pk leverde. Yamaha en Honda konden niet achterblijven en kwamen met hun grotere en sterkere versies van de off the road motorfiets.

De XT van Yamaha kreeg vier en later zelfs 5 kleppen, dubbele carburateurs, elektronische ontsteking en vloeistof koeling.

De eenvoudige avontuurlijke eencilinder veranderde in een steeds complexere motorfiets met meer vermogen, betere vering en vooral meer gewicht.

 

All road motorfiets

De 650cc Versys is een uitstekende lichtgewicht motorfiets

Een allroad motorfiets met meer vermogen

De race om meer vermogen en meer techniek bij avontuurlijke motorfietsen was niet altijd in het voordeel van de avonturier. Motorfietsen werden complexer, zwaarder en vooral duurder.

En dat terwijl je bij een avontuurlijke motorvakantie juist zo min mogelijk rompslomp wil.

Honda ontwikkelde de snelle Africa Twin, een 2 cilinder van 650 cc met 57 pk en een rijklaar gewicht van 220 kg. De twin werd opgevolgd door de XRV750 met 62 pk en een rijklaar gewicht van 218 kg.

Motorvermogen was het sleutelwoord volgens Honda en natuurlijk ook Yamaha met zijn Super Ténéré.

 

Allroad motorfiets

De 1000cc Honda Africa twin met 100 pk

Allroad motorfiets werd de nieuwe naam

De XTZ750 Super Ténéré kreeg een vermogen van bijna 70 pk en een rijklaar gewicht van maar liefst 236 kg.

De term off the road motorfiets was allang niet meer van toepassing op de steeds zwaarder wordende gemotoriseerde tweewielers.

BMW kwam met steeds zwaardere wordende Gelande Strasse motorfietsen die in het terrein alleen maar onhandiger werden vanwege de kilo’s.

Ook Yamaha deed mee aan de gekte van steeds zwaardere off the road motorfietsen. De nieuw uitgebrachte XT660Z Ténéré met 48 pk en 206 kilo rijklaar gewicht werd al snel overtroffen door de nieuwe Super Ténéré met 110 pk en 260 kg rijklaar gewicht.

 

Allroad motorfiets

Een XT660z met 47 pk met een grote fun factor.

4 standen ABS en traction controle

En natuurlijk is daar de nieuwste CRF1100L Africa Twin met 100 pk en een rijklaar gewicht van 238 kg.

De steeds geavanceerdere motorfietsen met meer en meer vermogen worden ook uitgerust met allerlei dure en ingewikkelde systemen.

Systemen die nodig geacht worden om het gewicht en vermogen onder controle te houden.

ABS en traction controle systemen die in vier verschillende standen zijn in te stellen maken motorfietsen onnodig ingewikkeld en vooral duur.

En laten we eerlijk zeggen, een motorfiets met 100 pk heeft echt geen traction controle nodig.

 

Super Tenere

De Super Tenere 110 pk met 260 kg

De Ténéré 700 is verfrissend

En dan, net als iedereen denkt dat het ook bij avontuurlijke motorfietsen alleen maar om motorvermogen gaat komt Yamaha met een verrassing.

Vanwege steeds verder gaande emissie eisen voor verbrandingsmotoren wordt de XT660Z uit het programma van Yamaha gehaald en vervangen voor de Ténéré 700.

De Ténéré 700 met een 700 cc tweecilinder motorblok blinkt uit in eenvoud en betrouwbare techniek.

De tweecilinder is met zijn 74 pk en een rijklaar gewicht van 204 kilo een heerlijke eenvoudig betaalbare adventure motorfiets.

Al is de Ténéré 700 niet zo simpel als de XT500, de 700 cc tweecilinder steekt wel af bij zijn zwaardere concurrenten.

 

Allroad motorfiets

De oude Super Tenere samen met de Tenere 700

Een stand uitschakelbare ABS

De Ténéré 700 is wel uitgerust met de verplichte ABS alleen is het anti blokkeer systeem met een handeling geheel uit schakelbaar.

Geen ABS die je in vier verschillende standen kan inschakelen maar gewoon aan of uit.

De Ténéré 700 heeft ook geen traction controle die in 6 standen in te stellen is, bij de Ténéré 700 vertrouw je gewoon op je rechterhand.

Gas geven doe je namelijk met je verstand en als je een 74 pk motorfiets niet kan besturen zonder ongelukken dan hoor je niet op een motorfiets thuis.

Yamaha heeft met zijn eenvoudige maar goed doordachte nieuwe Ténéré wel voor wat opschudding gezorgd tenminste als je de geruchten mag geloven.

 

Allroad motorfiets

De XT660Z is een uitermate geschikte Adventure motorfiets

Weer minder elektronica de nieuwe trend

Geruchten die gaan over een nieuwe en lichtere Africa Twin van Honda van 850 cc en er zijn al langere tijd geruchten over een KLX 700 van Kawasaki.

Wellicht hebben de andere merken door dat eenvoud net zo mooi kan zijn en dat een lichtere en eenvoudige motorfiets voor de avontuurlijke motorrijder veel interessanter is dan zware logge pk monsters.

De Yamaha heeft met zijn motorfietsfabrikanten duidelijk gemaakt dat lekker avontuurlijk motorrijden niet alleen om vermogen en technologie draait maar om eenvoud.

Het is te hopen dat er een frisse wind in de motorindustrie gaat waaien en dat motorfietsen weer lekker eenvoudig en dus goedkoper worden net als de Ténéré 700 .

3 gedachten aan “De Ténéré 700 maakt veel avontuurlijks los”

  1. Ik vind het nog steeds een zwaar ding, eerlijk gezegd. Reizigers met behoefte aan een lichte reismotor wijken al jaren uit naar motoren als de Yamaha WR250R (128kg), waar dan een grotere tank op moet. De KLX250 en de Honda CRF230L zijn vergelijkbare motoren van dezelfde generatie, de DRZ400 is misschien wat ouder (en zwaarder). Van de KLR650 rijden er nog erg veel rond in de V.S.

    Een enkeling bouwt een KTM EXC om voor langere afstanden [3], anderen kopen een KTM 690. Ik ben er te klein voor, vrees ik, en heb de 690 weer verkocht. Vond het ding sowieso te onrustig voor comfortabel toeren. Nu staan er twee Transalp 600’s in de schuur (91 en 96). Fantastische motor, zeker gezien de leeftijd.

    De nieuwe CRF-modellen (250L en sinds kort de 450L) van Honda zie ik ook al in reisverslagen verschijnen.

    [1] https://www.yamahawr250r.com/2013/03/wr250r-ims-3-gallon-gas-tank.html
    [2] https://www.blackincbooks.com.au/books/ubuntu
    [3] https://therollinghobo.com/bikes

  2. Ik zie dat die maar 182kg weegt, een stuk minder dan een T7.

    Een F650GS Dakar uit 2005 weegt nog minder (176kg), natuurlijk en heeft naast meer pk’s ook ABS en injectie. Vooruitgang, denk ik 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.