Er is sinds de laatste 30 jaar veel veranderd in motorland. En dan heb ik het niet alleen over de techniek en de hoeveelheid pk’s van tegenwoordig maar over keuzes. Want je hebt als motorrijder tegenwoordig bijna oneindig veel keuze in types motorfietsen. Wil je een sportieve racer, een toerkolos, chopper, adventure, of all road motorfiets. Het kan allemaal.
De Allroad motorfiets
De tijd dat je een standaard motorfiets kocht en deze aanpaste aan jouw smaak is al een tijdje ten einde.
Tegenwoordig is er zoveel keus in motorfietsen dat jouw specifieke keuze zomaar in de showroom kan staan.
Je hebt dan ook specifieke groepen motor liefhebbers die speciale eisen stellen aan hun tweewieler.
Er is een soort motorfiets die een beetje boven de rest uitsteekt. Niet omdat het beter is dan de rest maar omdat er iets aan opvalt.
Ik heb het nu over de Allroad motorfiets, ook wel de adventure motorfiets genoemd.
Allroad motorfietsen zijn voor avontuurlijk motorrijden gemaakt
Wat is het verschil eigenlijk
De naam adventure motorfiets is eigenlijk vreemd gekozen. Omdat iedere motorfiets garant staat voor avontuur zou je iedere type motorfiets adventure motorfiets moeten noemen.
Maar de naam verkoopt en dus heeft de naam zin. Maar wat is nou het verschil tussen een Allroad of adventure motorfiets en de rest ?
Om te beginnen is een Allroad motorfiets geschikt voor routes die niet helemaal verhard zijn.
Ik bedoel hiermee dat je een Allroad motorfiets niet perse over asfaltwegen hoeft te sturen.
Een Allroad motorfiets is door zijn bouw geschikt voor wegen die niet voorzien zijn van een asfalt laag.
De Tracer 700 is geen adventure motorfiets
De Tracer is geen adventure motorfiets
Wil je namelijk over onverharde wegen rijden dan is het zaak dat je motorfiets geschikt is om hindernissen te overwinnen die op je pad komen.
Rij je over wegen met een ondergrond van zand of gravel dan is het zaak dat je motorfiets aan bepaalde eigenschappen voldoet.
In eerste instantie is het zaak dat de vering van de Allroad motorfiets grotere oneffenheden aan kan.
Vergelijk de vering van de Yamaha Super Ténéré en de Yamaha Tracer 700 maar eens met elkaar.
De Super Ténéré heeft een veerweg van 190 mm, zowel voor als achter. De Tracer 700 ,een weg motorfiets dus, heeft voor een veerweg van 130 mm en achter 142 mm. Dat is beduidend minder dan de super Ténéré.
De Super Tenere is meer een avontuurlijk motorfiets
Flinke veerwegen voor avontuurlijk rijden
Ga je echt sportief rijden op een sportmotor als de YZF-R1 bijvoorbeeld dan heb je het over veerwegen van 120 mm.
Je kan er vanuit gaan dat een avontuurlijke route met onverharde stukken meer van de vering eist dan glad asfalt.
Voor onverhard rijden heb je nu eenmaal langere veerwegen nodig. Als je met een motorfiets met korte vering over onverharde paden gaat rijden is de kans groot dat je vering gaat doorslaan.
Met doorslaan van vering bedoel ik dat het onderste deel van de schokbreker tegen de bovenkant aan botst.
Lange veerwegen om doorslaan te voorkomen
Doorslaan van de vering
Dit is het doorslaan van de vering. Dit kan zowel met de voorvering als met de achtervering gebeuren.
Het doorslaan van de vering maakt het rijden zeer oncomfortabel. Je krijgt op momenten van het doorslaan van de vering immers de oneffenheden van de weg recht voor je kiezen.
Of liever gezegd je krijgt soms harde schoppen onder je zitvlak. Het doorslaan van de vering zorgt er ook voor dat de motorfiets slechter te besturen wordt.
De wielen kunnen de ondergrond immers niet meer goed volgen omdat de veerwegen aan zijn eind zijn.
Spaakwielen zijn veerkrachtiger
Liever geen gietwielen op een allroad motorfiets
Als de vering regelmatig doorslaat kan het ook zijn dat de vering van je motorfiets beschadigd.
Een Allroad motorfiets heeft dus aangepaste vering die grotere oneffenheden aankan.
De vering van off of allroad motorfietsen is ook progressief. Dit betekend dat de demping stugger wordt als de vering verder in veert.
Een beetje Allroad motorfiets heeft ook geen gegoten wielen maar spaakwielen. Gietwielen zijn over het algemeen star en kunnen geen of nauwelijks schokken absorberen.
De kans dat gietwielen kapot gaan tijdens een rit over ongeplaveide paden en wegen is absoluut aanwezig. Een Allroad met gietwielen zal je dan ook niet vaak zien.
Gietwielen, hier van de Suzuki V strom, zijn kwetsbaar.
Spaakwielen zijn flexibeler
Een motorfiets die geschikt is voor Allroad ritten heeft hoe dan ook gespaakte wielen.
Wielen met spaken zijn over het algemeen niet star maar kunnen door de spaken iets beweging aan.
De kans dat je een gespaakt wiel met aluminium velg kapot rijdt is veel kleiner dan een gegoten wiel.
Een Allroad motorfiets heeft overigens ook grotere wielen dan een weg motorfiets. Neem bijvoorbeeld de Tracer 700 van Yamaha.
De Tracer 700 is een sportiever toer motorfiets met zowel voor als achter 17 inch wielen.
De V-Strom 1000 heeft een koppel van 101 nm bij 4000 tpm
Grote wielen voor minder weerstand
Bij de super Ténéré zit het al weer anders in elkaar. De 1200 cc super Ténéré heeft voor een groter voorwiel van 19 inch. De Super Ténéré is duidelijk meer voor off the road rijden gemaakt.
Met grotere wielen rolt de motorfiets namelijk makkelijker over obstakels en oneffenheden heen.
Logisch natuurlijk want dat zit hem in de hoek waarmee het wiel de oneffenheid raakt.
Een Allroad motorfiets kan ook niet al te zwaar zijn. Alhoewel sommige Allroad motorfiets toch behoorlijk zwaar kunnen zijn.
Grovere banden voor de allroad motorfiets
Een allroad motorfiets kan niet te zwaar zijn
Neem bijvoorbeeld weer de Super Ténéré die met zijn rijklaar gewicht van 265 kg niet echt tot de lichtste motorfietsen behoort.
Een grote concurrent van de Yamaha, de Suzuki V-Strom 1000 doet het met duidelijk minder kilo’s.
De Suzuki weeg rijklaar nog geen 230 kg. En 30 kg minder gewicht is echt behoorlijk, zeker als je onverhard gaat rijden of avontuurlijk gaat reizen.
Neem je genoegen met minder cc’s en iets minder vermogen dan kan je kiezen voor de V-Strom 650.
Het kleinere broertje van de 1000 cc heeft nog steeds 71 pk en een koppel van 62 nm bij 6500 tpm maar weegt ruim 17 kilo minder.
Er zijn natuurlijk meer allroad motorfietsen zoals de Honda Transalp, de Triumph Tiger.
De Tenere is een prima allroad motorfiets met 21 inch voorwiel en 17 inch achterwiel. Volgens sommige is de Tenere de beste reismotor.
Het formaat wielen telt ook mee
De beide Suzuki’s kunnen overigens geleverd worden met gegoten aluminium wielen en met draadspaakwielen.
Ga je wat vaker over onverharde paden en je ziet de V-Strom wel zitten kun je dus beter voor de laatste kiezen.
Voor zowel de 1000 cc als de 650 cc modellen geldt dat ze zijn uitgerust met een 17 inch wiel achter Aan de voorkant is een 19 inch wiel gemonteerd. De V-Strom is in beide gevallen overigens uitgerust met Tubeless banden.
Nu we het toch over banden hebben, voor onverhard rijden heb je over het algemeen ook grovere banden nodig maar ook weer niet te grof.
Duidelijk te grof voor de Allroad motorfiets
All road of of the road
Echt grove banden gebruik je bij het echte off road motorrijden en dat is echt iets anders dan all road rijden. Dus een off road motorvakantie is niet zomaar een motorvakantie.
Wat voor een Allroad motorfiets ook van belang is, is de hoek waaronder het balhoofd staat.
Als je ervan uitgaat dat je met je motorfiets avontuurlijk gaat motorrijden is het zaak dat deze makkelijk stuurt.
En daar bedoel ik mee dat je geen moeite mag hebben met krappe bochten en steile bergpassen.
Het is zaak dat je gemakkelijk door kleine krappe bochten kan sturen. Denk maar aan scherpe bochten bij steile bergpassen.
Spannende wegen voor de allroad motorfiets
Hoe steil is de balhoofdhoek
De balhoofdhoek van een Allroad of off the road motorfiets zal daarom altijd steiler zijn dan bij, bijvoorbeeld een toer motorfiets of een chopper.
Een chopper en toer motorfiets is immers voornamelijk gemaakt om lange stukken rechtdoor te rijden.
Een ander niet onbelangrijke eigenschap voor een Allroad motorfiets is het motorkarakter.
Als je wat meer onverharde routes wil kunnen rijden wil je een motorfiets met een zacht karakter.
Met zacht karakter bedoel ik dat ik geen piekerige motorfiets wil die vooral in hogere toerentallen vermogen levert.
Klaar voor avontuur
Flink koppel bij lage toerentallen
Het beste voor het rijden onder soms lastige omstandigheden is een motorfiets die bij relatief lage toerentallen voldoende kracht heeft.
Dat betekend een flink koppel bij lagere toerentallen. Het is prettig als je over wat lastiger onverharde wegen een soepel draaiende motor hebt die bij lagere toerentallen voldoende vermogen levert.
Er is niets vervelender dan met hogere toerentallen over slechte paden en wegen te moeten waarbij je soms lastige bochten moet nemen.
Neem je bijvoorbeeld de Super Ténéré, die heeft 112 pk en een koppel van 117 nm. Alleen is dat koppel pas volledig beschikbaar bij 6000 tpm.
De BMW GS heeft een koppel van 125nm bij 6500 tpm. Je kan er wel vanuit gaan dat er dan bij lagere toerentallen wellicht niet het volledige koppel geleverd wordt maar wel voldoende.
Voor dit soort trajecten is een echte off road motorfiets beter op zijn plaats
Met lage toerentallen over lastige wegen
De Suzuki V-Strom 1000 heeft bijvoorbeeld 101 pk en een koppel van 101 nm bij 4000 tpm.
Dat betekend dus dat bij lage toerentallen de beschikking hebt over veel kracht. Bij het toerental van 4000 levert de motor dus zijn maximale kracht.
Je kan je voorstellen dat de motor dus bij ze 3000 tpm al flink wat kracht heeft.
En dus kun je rustig in lage toerentallen over lastige stukken onverharde weg rijden.
Bij een motorfiets die zijn maximum koppel pas bij 6500 tpm haalt moet je hogere toerentallen draaien.
Een flink koppel bij niet te hoog toerental
Koppel staat voor kracht maal arm
Even voor de duidelijkheid, koppel staat voor kracht maal arm. Stel je een hefboom voor met 10 kilo aan een kant dat opgetild moet worden.
Als de arm een meter is en je tilt de 10 kilo op heb je een kracht van 10 nm. Kan je met die meter 15 kilo optillen, dan hebben we het over 15 nm.
Korten we de arm in tot 50 centimeter dan hebben we het bij 10 kilo overeen koppel van 20 nm. In een later artikel ga ik dieper in op het fenomeen koppel en vermogen.
En dan is er natuurlijk nog de bodemspeling van de motorfiets. Het spreekt voor zicht dat voldoende bodemspeling bij een Allroad motorfiets belangrijk is.
Langere veerwegen voor de allroad motorfiets is gewenst
Bodemspeling telt ook mee
Als je over lastige trajecten gaat rijden moet je niet met je motorblok vast komen te zitten.
Om je motorblok van onderen te beschermen is het ook zaak om een zogenaamde carterplaat te hebben.
Bij stevig onverhard rijden kunnen er stenen opspatten en tegen de onderkant van het motorblok aan komen met schade tot gevolg.
Zeker als er leidingen voor olie of koelvloeistof onder het motorblok door lopen wil je dat beschermt zien.
Sommige merken noemen hun motorfiets ook nog adventure motorfiets. De term Adventure motorfiets zit hem vaak in verschillende accessoires als koffer rekken en extra verlichting of een grotere tank.
Dus wil je een allroad motorfiets let dan op bovenstaande zaken, staar je niet blind op topvermogen maar kijk naar details die er toe doen.
Maar wat is nou de beste allroad motor ? lees hier meer in de rij impressie die gaan komen.
Leer off the road rijden