De Africa Twin heeft datgene wat de T7 mist

Er zijn zo van die momenten in je leven dat je jezelf een cadeautje gunt. Zo van, ik ga nu iets nieuws kopen. Dat geld natuurlijk ook voor motorrijders, zo nu en dan wil je een nieuwe motorfiets. Er is natuurlijk keuze genoeg als het gaat om tweewielers daar gaat het niet om, het gaat alleen wel om de echte keuze. Wat zoek je in een motorfiets en waar baseer je je keuze op ? En soms wordt die keuze bijna afgedwongen.

De Ténéré  700

Als je ruim 30 jaar lid bent van de Dutch Ténéré Association dan verwacht bijna iedereen dat je kiest voor een Yamaha.

Yamaha is het merk dat ooit begon met de inmiddels befaamde XT en Ténéré modellen.

De XT600Z Ténéré stond bekend om zijn reiscapaciteiten en lange veerwegen. Een grote benzinetank waar bijna 30 liter in kon zorgde voor een flinke actieradius waardoor lange trips mogelijk waren.

Yamaha heeft de XT lijn jarenlang doorgezet, en niet zonder succes. Het laatste model, de Ténéré 700 is al weer een paar jaar op de markt en blijkt een verkoop succes.

 

Tenere 700

De Tenere 700 is meer een pure offroad motorfiets

De T7 als pure adventure motorfiets

De Ténéré 700 wordt door Yamaha gepresenteerd als pure adventure motorfiets, waarmee je alles aan moet kunnen. Geen berg te hoog en geen modder te diep om maar eens iets te roepen.

Voor een deel klopt dit beeld van de T7. De motorfiets heeft een betrouwbaar en redelijk krachtig tweecilinder blok.

Hij is eenvoudig van opzet, niet al te zwaar en betrouwbaar maar welke motorfiets is tegenwoordig niet betrouwbaar ? Echt heel bijzonder is de 700cc tweecilinder van Yamaha niet.

Want zeg nou zelf een 700 cc tweecilinder die rijklaar 205 kg weegt en een bruikbare 74 pk levert en een koppel heeft van 68 nm. Bruikbaar zeker maar spectaculair ?

 

Ténéré 700

Zadel in de categorie plank

De Ténéré 700 is vooral bruikbaar

Toegegeven, de Ténéré 700 van Yamaha heeft alles op een bruikbaar en niet al te ingewikkeld niveau ingesteld. Alles aan de 700 cc tweecilinder is gebruikers vriendelijk en dat is prima voor wie daar tevreden mee is.

Wel ABS maar geen tractie controle want op een motorfiets met 74 pk heb je ook geen tractie controle nodig. Een motorfiets met 100 pk heeft dat eigenlijk ook niet nodig.

Voor wie lekker met zijn motorfiets over bospaden wil kunnen rijden met een niet al te zware motorfiets is de nieuwe Yamaha absoluut geschikt en misschien best spectaculair maar meer ook niet, tenminste zo zie ik het.

Om te beginnen wil ik de Ténéré 700 eigenlijk geen Ténéré meer noemen. De naam Ténéré is gebaseerd op de gelijknamige woestijn waar in de jaren 80 van de vorige eeuw de Paris Dakar doorheen ging.

 

Paris Dakar

Origineel model Tenere uit de Paris Dakar

Geboren in de Paris Dakar

De motorfiets met dezelfde naam is dan ook geboren in de befaamde rally en kreeg niet voor niets de naam van de woestijn mee.

Je moest als deelnemer aan het laatste grote avontuur een zo groot mogelijke actieradius hebben om mee te kunnen komen en dus waren motorfiets met flinke benzine tanks uitgerust.

Het was dus vooral de actieradius die de Ténéré zijn naam gaf. Daarnaast had de originele XT600Z magistrale vering en kon hij vanwege zijn lage gewicht makkelijk zwaar terrein aan.

De oer Ténéré, zoals de eencilinder door veel liefhebbers nog steeds wordt genoemd, had ook wel wat minpunten.

 

Honda Africa Twin

De Africa Twin imponeert

De mannenmotor

Zo ontbrak op de eerste Ténéré een startmotor al zagen veel liefhebbers dat als een zegen. De Ténéré werd ook wel mannenmotor genoemd, tja erg woke waren we toen nog niet.

De XT600Z kon alleen met een stevig trap tot leven worden gewekt, voor veel liefhebbers was dit eerder een pluspunt dan een minpunt.

Het bespaarde gewicht en maakte de eencilinder minder complex en daardoor betrouwbaarder.

Dat laatste was natuurlijk eigenlijk onzin want elektrische starters zijn net zo betrouwbaar maar goed het is ook 30 jaar geleden allemaal.

 

Africa Twin

Veel knopjes op het stuur

Yamaha probeert het nu opnieuw

Hoe dan ook, de XT600Z was echt uniek in zijn soort en dat trok veel mensen. En nu bijna 40 jaar later probeert Yamaha dat succes opnieuw te evenaren met de Ténéré 700.

Toen ik het nieuws over de aankomende T7 las werd ik onmiddellijk enthousiast.

Ik reed al een tijd rond op een XT660Z uit 2008 en hoewel deze nog geen technische problemen vertoonde ondanks de hoge km stand was ik wel aan iets nieuws toe.

Na een (te) lange introductie met allerlei zogenaamde teaser trailers werd het nieuwe wonder van Yamaha dan eindelijk aan het grote publiek getoond. Alleen viel dat wonder een beetje tegen, voor sommige dan.

 

Africa Twin

De oude 750 cc Africa Twin

De kik van 100 nm koppel

Rijdend op de Ténéré 700 mis je bijvoorbeeld de kik van een stevig koppel dat er bij stevig aan het gas draaien in komt. De Ténéré is over het hele toerengebied prima maar nooit spectaculair.

En dat terwijl er genoeg Allroad of adventure motorfietsen zijn die wel spectaculair zijn. Neem de 1250 GS bijvoorbeeld of de Suzuki V-Strom en zeker niet te vergeten de Africa Twin van Honda.

Het was vooral de Africa Twin die mijn aandacht vroeg. De Africa Twin is gewoon een totaal andere motorfiets dan de T7.

Een dikke duizend cc met 98 pk en een indrukwekkend koppel van 98 nm dat bij 3000 tpm al voor indrukwekkend power zorgt.

 

Ténéré 700

Een sober maar doeltreffend dashboard van de T7

Gas open schroeven op de Twin

Het is dik genieten om bij lage toerentallen het gas open te schroeven met de Honda, veel meer dan bij de T7.

Is de Ténéré 700 dan zo traag ? Nee dat niet maar het is net niet echt sensationeel zoals dat wel bij de twin is.

Het opzwepende, uitlaatgeluid van de Honda zorgt ook voor meer feestvreugde terwijl dat binnen alle geluidsnormen valt.

De vering is wat hard maar effent echt ieder kuiltje, hoe hard je overal ook over heen dendert gewoon vlak als een biljartlaken. Bochten nemen gaat bijna als vanzelf, ook als je flink aan de gashendel draait.

 

XT660Z

De oude XT660Z is nog steeds goed voor het onverharde

De Africa Twin is indrukwekkend

Kortom de twin is op bijna alle fronten indrukwekkender dan de zijn tegenhanger van Yamaha.

Meer vermogen en koppel, net iets grotere tank van 18,9 liter terwijl het verbruik rond de 1:22 zit bij normaal gebruik maar vooral veel meer fun.

Enig klein nadeeltje is dat de Twin met 25 kilo rijklaar gewicht iets zwaarder is dan de T7 maar daar heb je dan ook meer power voor onder je zitvlak. Een zitvlak dat het overigens ook beter heeft dan op de T7.

De Ténéré 700 heeft een erg smal en spartaans zadel terwijl dat van de twin breder en luxer is waardoor je makkelijker lange ritten volhoudt.

 

Africa Twin

De Twin is minder hoog dan gedacht en heeft een luxe zadel

staan in plaats van zitten

Misschien logisch omdat je met de Ténéré 700 wat meer op je voetrusten staat dan dat je zit want de T7 is meer voor het terrein gemaakt. En daar komt wellicht de kern van mijn verhaal naar boven.

Yamaha heeft met de Ténéré 700 een pure offroad motorfiets neergezet van meer dan 200 kilo rijklaar en geen reis motorfiets.

De Twin daarentegen is veel meer voor de lange afstanden gemaakt. Meer luxe meer power net iets meer benzine, net iets meer van alles.

Ondertussen is de CRF1100 met dik 100 pk en 105 nm koppel en 226 kg rijklaar gewicht dus de CRF1000 is eigenlijk al oud nieuws. Een langere duur review zit zeker in het verschiet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.