Het is een herfstachtige donderdag ochtend als ik me opmaak voor een testrit op een motorfiets met een lange geschiedenis. 37 jaar geleden begon BMW zich met het off the road motorrijden te bemoeien en rolden de eerste gelande strasse modellen van de band. Vanaf dat moment ging de wereld voor motorrijders er anders uit zien. lees hier de bmw r1200gs review model 2017.
De off the road Boxer
De eerste boxer die voor onverharde paden geschikt was gemaakt, was de BMW R 80 GS. De GS (gelande strasse) oftewel landweg, zoals Google translate het vertaalt, geeft aan waar de motorfiets voor gemaakt is.
De R 80 GS uit 1980 was verrassend anders dan de rest van de off road motorfietsen in die tijd. De BWM was uiteraard uitgerust met een cardan aandrijving en tweecilinder boxer motor.
De cilinders van de GS waren voorzien van een coating van Nikasil, wat zeker voor die tijd revolutionair was. Een ander staaltje van techniek was het monolever systeem.
Hierbij fungeerde de tunnel van de cardan tevens als achtervork. De stijfheid van de achtervork werd bereikt door de vorm van de cardantunnel.
De the rosé, het retro model van de oude GS
Te zwaar voor in het terrein ?
Veel te zwaar voor het terrein, zei menig criticus, maar dat bleek toch mee te vallen.
Toen BWM zijn Boxers in ging zette voor de zwaarste rally allertijden reageerde menigeen verbaasd.
Een zware lompe boxer motor moest het gaan opnemen tegen de veel lichtere ketting aangedreven eencilinders van o.a. Yamaha. Yamaha was al enige tijd zeer succesvol in de Paris Dakar met de rally versie van de XT500.
De eencilinder was simpel en licht maar had niet heel veel vermogen. En volgens de “kenners” was het vooral zaak om off the road motorfietsen zo licht mogelijk te maken.
De Adventure is duidelijk forser dan de gewone GS
De overwinning in de Dakar Rally
Dat idee veranderde toen de Belg Gaston Rahier in 1984 en 1985 met een BMW de Paris Dakar won.
De Duitse GS bleek tot bijzondere prestaties in staat, zowel op de weg als in het terrein.
Voor het gewone publiek, dat wel eens een onverharde weg wilde verkennen met een motorfiets, was de 800 cc twin een aanwinst.
De oer betrouwbare boxer was nu uitgerust voor het echte avontuurlijke werk en dat karakter heeft BMW doorgezet in de 1200 GS waar ik nu bij sta.
In Duitsland mag dat helemaal niet
Mijn blik glijdt langs een aantal mat gekleurde motorfietsen op het parkeerterrein van Motor Houtrust.
Het bedrijf waar ik een BMW R1200 GS ga ophalen. Tussen de verschillende twee en viercilinders ontwaar ik twee Gelande strasse boxer modellen.
Het blijft trouwens grappig dat uitgerekend BMW zijn motorfiets de aanduiding gelande strasse geeft aangezien off the road rijden nergens in Duitsland mag.
Een kniesoor die daar op let natuurlijk want met een dergelijk motorfiets reis je met gemak de hele wereld over.
De contactsleutel kan je in je zak houden
Voelt u zich gelukkig vandaag ?
Als ik de showroom binnenloop vraagt de verkoper hoe ik mij vandaag voel “ als ik hier om me heen kijk voel ik mij opslag gelukkig” antwoord ik met een glimlach”.
De verkoop adviseur ,want zo heet dat tegenwoordig, weet waar ik voor kom en binnen een paar minuten lopen we gezamenlijk richting twee klaar staande GS’en.
Beide BMW’s ogen zeer fors maar een van de twee valt bijzonder op vanwege zijn omvang. De zeer forse bmw r1200gs adventure 2017 blijkt het adventure model te zijn, daarnaast staat de standaard versie die ik ga meenemen.
De standaard BMW R1200 GS heeft overigens 20 liter benzine aan boord, terwijl de Adventure maar liefst 30 liter mee kan nemen.
Het knopje om het alarm aan te zetten
Hou die BMW sleutels maar in je zak
Ik krijg de sleutels in mijn handen gestopt maar kan nergens echt een contactslot ontdekken en dat klopt ook.
Het nieuwste model van de Duitse fabrikant wordt geleverd met een startsysteem waarbij je alleen maar in de buurt van je motorfiets moet zijn.
De sleutel kan je gewoon in je zak houden en met een grote knop zet je het elektrische systeem van je motorfiets aan en vervolgens start je de motor.
Het stuurslot werkt ook door op de centrale knop te drukken maar dan net even uit het midden.
Een strak en overzichtelijk dashboard met de nodige informatie
De BMW oogt vrij fors
Om het systeem uit te testen loop ik met de sleutel in zak even een stukje van de motor af om te zien of de motor dan afslaat.
Het blijkt dat ik verder weg moet zijn dan ik dacht dus ik laat het maar, ik test het systeem later op de dag nog wel.
De BMW oogt vrij fors als je hem op een afstandje ziet maar dat valt reuze mee als je plaats neemt op de club fauteuil buddyseat.
Gezien mijn niet zo forse gestalte en dito lengte wordt de buddy op zijn laagste stand gezet zodat ik ook overeind blijf als ik even stil moet staan.
Zodra ik zit merk ik het comfort op en de makkelijke manier waarop de GS van de zijstandaard af te halen is.
Heel veel knoppen op je stuur
244 kg rijklaar gewicht
De 244 kg rijklaar gewicht is zeker fors te noemen maar je merkt er maar weinig van. Dat komt omdat het gewicht van de boxer lekker laag ligt.
In zijn eerste versnelling rij ik rustig het parkeerterrein af richting het eerste stoplicht. De zeer licht te bedienen hydraulische koppeling voelt prettig aan, pakt goed op en doet zijn werk stil.
Die koppeling heb je overigens maar weinig nodig aangezien de Boxer is uitgerust met een zogenaamde Quik shifter.
Zowel op als terug schakelen kan je zonder gebruik van de koppeling doen en dat ga ik eens flink uittesten.
Led verlichting hoort er natuurlijk ook bij
Schakelen zonder koppeling
De koppeling hoef je volgens de verkoper alleen te gebruiken bij het wegrijden. Zodra de motorfiets in beweging is kan je verder doorschakelen zonder te koppelen.
En dat is wennen want ongemerkt blijf ik toch vaak de koppeling gebruiken bij het schakelen. Je kan die koppeling inderdaad gewoon vergeten maar ja ik ben van de oude stempel natuurlijk.
Daar moet wel bij gezegd worden dat bij fel accelereren het koppelinsloos schakelen niet ongemerkt gaat.
Want je voelt soms duidelijk een flinke tik door het versnellingspedaal komen. Een enkele keer hoorde ik de bak ook even ratelen maar niets om je ongerust over te maken.
Het zadel lager zetten gaat heel gemakkelijk
Supersnelle acceleratie
Maar hoe dan ook, zonder koppeling schakelen kan makkelijk en het scheelt enorm als je er echt snel vandoor wil.
Terugschakelen zonder koppeling kan ook en dan merk je soms ook dat de bak een fikse tik geeft. Verder gaat het zonder problemen en met gebruik van de koppeling schakelt de motor perfect.
Als je rustig rijdt en ook rustig schakelt heb je niet het idee dat je zonder koppeling schakelt, zo soepel gaat het dan.
De wegligging van de GS is zonder meer subliem te noemen, ook als het wegdek even iets minder glad is. Verkeersdrempels nemen doe je met de GS het liefst met een hoge snelheid, als is het maar om de perfecte vering te voelen.
Gemaakt voor het onverharde
Aandacht voor de wegligging
Want of je nou met 80, 100 of 120 km/uur over een verkeersdrempel raast je voelt het eigenlijk amper. Dat gevoel geldt ook bij het bochten nemen.
BMW heeft duidelijk aandacht voor de wegligging van zijn motorfietsen want er lijkt geen grens te zijn voor de snelheid waarmee je de Beamer door de bocht jaagt.
En dat gevoel heb ik al na een uur met de motorfiets rond te rijden. Hoe is dat dan als je hem een paar maanden hebt ? vraag ik me dan af.
Ondanks het toch wel hoge rijklare gewicht blijkt de motorfiets uit Beieren zeer makkelijk te sturen.
BMW heeft zo zijn eigen veersysteem
De Bentley onder de allroad motoren
Bochtjes draaien op een nauw dijkweggetje met aan beide zijden een sloot doe je op je gemak met de kleine draaicirkel van de boxer.
En dat alles terwijl je in je club fauteuil buddyseat zit met een lekker breed stuur in je handen, alleen dat glas Whisky ontbreekt bij wijze van spreken. De GS lijkt wel de Bentley onder de Allroad motoren.
De 1200 GS heeft een vermogen van 125 pk en een koppel van 125 nm bij 6500 toeren per minuut. En dat is best indrukwekkend, zeker als je dat koppel gaat gebruiken.
Op slingerende landweggetjes waar je maximaal 60 kan en mag kan je het blok op 3000 toeren laten ronddraaien. Geen gemor of gestotter, gewoon lekker soepeltjes rond tokkelen.
Ziet er uit als een gewoon schakelpedaal maar daar zit meer achter
Dat magische moment van gas geven
En dan dat magische moment als je weer ruimte hebt om lekker aan dat gas te draaien. Gewoon zonder schakelen vanuit 3000 t/pm aan de gashendel draaien om dat koppel te voelen en dat prachtige boxer geluid te horen.
En al dat geweld is ook weer op een indrukwekkende manier stil te krijgen door de imponerende met ABS voorziene Brembo remmen.
Bij fors remmen duikt de BMW overigens geen moment echt in de veren. Ook dat had de Duitse motorbouwer eerder door dan al zijn concurrenten.
Ik ben hoe dan ook flink onder de indruk van de prestaties maar aan alles komt een eind.
Een winkelwagen in de showroom
Met enig weemoed lever ik de sleutel van de BMW weer in bij Motor Houtrust.
In de showroom zie ik ergens in een hoek nog een van de voorgangers van de 1200 staan, de R100 GS Paris Dakar.
De Dakar versie van de BMW 100 GS werd ook wel gekscherend winkelwagen of klimrek genoemd. De R100 GS stamde uit 1987 en werd tot 1996 geproduceerd.
Dit was vanwege de allesomvattende valbeugel die er op gemonteerd was maar ook deze GS mocht qua prestaties en wegligging zijn.
Met dank aan motor Houtrust voor het mogelijk maken van deze bmw r1200gs review
Wat kan BMW nu nog verbeteren
Voor ik weer op mijn eigen motorfiets stap probeer ik toch nog even of ik de BMW R1200 GS nog tot leven kan wekken zonder sleutels op zak. Dat lukt toch niet zoals ik al verwachtte.
De afstand tussen motorfiets en sleutels zijn nu duidelijk echt te groot. Ik heb echter genoten van de rit en ben onder de indruk van de GS.
BMW heeft met de nieuwe 1200 GS duidelijk een door geëvolueerd model neergezet die de concurrentie absoluut de baas kan.
Voor iets meer dan 18.000 Euro is de basis GS van jouw en dat is een flink bedrag. Maar gezien alle technologie en en perfectie is dat zeker een eerlijke prijs.
Het vermogen, de balans in de motor en de perfecte wegligging maken dat de BMW tot de top van de Allroad motorren behoort. Het is de vraag of BMW nu nog iets kan verbeteren aan de GS.
Dikke vette bike met veel peekaas