BMW heeft de grootste Boxermotor van het moment.

Het doorgroeien van de boxer begon een beetje met de Gelande strassen modellen van BMW. De eerste GS kreeg 800 cc boxermotor maar groeide in de loop der jaren uit tot het huidige 1250 cc model. Door geavanceerde technieken toe te passen weet BMW zijn boxers nog steeds binnen alle geldende milieunormen te houden en dus de boxer levend te houden. De grens van de boxermotor lijkt nog niet bereikt en de groei is er zeker nog niet uit.

BMW R18 voor de liefhebber

BMW is het merk van de boxer en er is eigenlijk geen enkel ander merk dat BMW daarin evenaart. De fabriek uit Beieren weet iedere keer weer te verassen en komt nu met de grootste tweecilinder van dit moment.

Het is lastig om in de geschiedenis van BMW-motorfietsen te gaan graven als je niet echt een boxer fanaat ben zoals ik.

Wat ik wel weet is dat BMW lange tijd allerlei cruiser modellen in het programma had. Naar mijn idee was de R51/3 misschien wel de eerste echte cruiser van BMW.

De R51/3 werd van 1951 tot 1954 gemaakt en had een 500 cc tweecilinder boxermotor. Geen idee of de naam cruiser toen al gebruikt werd, het model heeft in ieder geval veel weg van de huidige cruiser.

 

BMW

Een BMW uit de jaren 50 met het model van een Cruiser

Een Bagger is niet voor lange afstanden

Na de R51/3 kwam de R61, de R66 en de R71, allemaal modellen die de naam cruiser best zouden kunnen dragen.

Cruisers zijn gemaakt om lange afstanden relaxt af te leggen zonder snel moe te worden. Of dat laatste ook zo was weet ik niet want ik heb nooit op een dergelijk klassieker mogen rijden.

Het zijn deze klassieke modellen waar het boxer tijdperk van BMW zo’n beetje mee begon en dat wil de fabriek uit Duitsland blijkbaar in ere houden.

BMW heeft al eerder pogingen gedaan om de herinneringen aan de cruiser nieuw leven in te blazen met de R 1200CL uit 2005. De cruiser remake uit 2005 was niet echt een succes en eerlijk gezegd begrijp ik dat best.

 

BMW R18

De Jiffy intrekken is wel een flinke handeling.

De R1200 CL

De R 1200CL uit 2005 was een beetje een kruising tussen een mislukt chopper en een Harley cruiser met koffers.

Op zijn Hollands gezegd zag het er niet uit. Het model sloeg dan ook niet echt aan en langer dan een jaar werd de cruiser niet geproduceerd.

2021 is het jaar waarop BMW het opnieuw probeert met de BMW R18. De Boxermotor is in ieder geval indrukwekkend en presteert ook indrukwekkend.

Stel je eens voor, twee enorme zuigers die in twee negenhonderd cc cilinders tegen elkaar in aan het pompen zijn.

We hebben het dus echt over een groot motorblok en dat is ook aan alle kanten te zien. Het geheel draait overigens bijzonder soepel in het rond.

 

BMW R18

Hakteen schakelen is misschien handig als je er aan gewend bent. 

BMW met een koppel van een tractor

Per cilinder wordt er een koppel van 79 nm gerealiseerd, een totaal van 154 nm koppel dat al bij 3000 toeren per minuut geleverd wordt. De R18 valt dan ook in de categorie tractor zou je kunnen zeggen.

Op het eerste gezicht oogt de R18 nogal lomp en dat is hij ook maar wel op een prettig manier. Dat voel je direct als je plaats neemt op de dikke boxer.

Alles is imposant aan de R18. Het grote luxe zadel, het brede stuur en de twee enorme cilinders die rechts en links uitsteken.

Wat ook imposant is, is het gewicht van 365 kg en dat merk je als je het gevaarte van de zijstandaard af haalt en de jiffy binnen moet hengelen.

 

 

Bagger

Mooie lijnen voor de liefhebber

Een Cruiser met hakteen schakelpook

Zodra je de R18 recht op zijn wielen hebt en het landingsgestel in getrokken is, is het koppeling intrekken en starten.

Na enig zoeken naar de versnellingspook weet ik de BMW in zijn eerste versnelling te krijgen en weg te rijden. Het schakelen met de hak teen pook is wennen en de eerste kilometers zijn dan ook flink zoeken voordat je kan op of terugschakelen.

Opschakelen doe je met je hak en terugschakelen met je teen, zoiets dus. En voor iemand die gewend is te schakelen met een “normale” versnellingspook is dat in het begin flink wennen.

Rechtdoor rijden doet de Bagger uitstekend maar bochten nemen gaat minder vanzelf. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de maat van de banden, de balhoofdhoek en het gewicht.

 

BMW

Veel knopjes op het stuur.

De BMW R18 is geen bochten vreter

Niet dat het allemaal veel uitmaakt want de R18 is niet echt bedoeld om over slingerende bergwegen het onderste uit de kan te rijden.

Het is ook niet echt een motorfiets voor lange afstanden, al lijkt dit voor de meeste niet motorrijders misschien wel zo.

Mensen die nog nooit op een motorfiets hebben gereden hebben het idee dat je met je voeten ver naar voren een relaxte zit hebt op een motorfiets.

Dat idee klopt dus absoluut niet. Met de zithouding die je op de Bagger hebt of de gemiddelde chopper hang je aan je armen waardoor je met een kromme rug op je motorfiets zit.

 

Bagger

Boxen in de koffers voor de duo passagier, hoe luxe wil je het hebben

Een motorfiets om op gezien te worden

De beste zithouding is voor mij zoals je dat hebt op een adventure motorfiets zoals de Africa Twin of de BMW GS.

Je voeten iets naar achteren op je voetsteunen en je armen niet gestrekt maar iets gebogen aan een breed stuur. Dit maakt dat je met een rechte rug op je motorfiets zit en dat hou je langer vol.

De Bagger is voornamelijk gemaakt voor niet al te lange ritten waarbij je iedereen de kans moet geven om de prachtige lijnen van de classic goed te bekijken. En die prachtig lijnen heeft hij echt.

Het is dus meer een motorfiets om op gezien te worden dan om lange afstanden mee te rijden.

 

classics

Mooie lijnen heeft de R18 zeker.

Meer iets voor de verzamelaars.

Wellicht is de BMW meer bedoeld om naar te kijken dan om op te rijden al kunnen er altijd mensen zijn die daar anders over denken natuurlijk.

Goedkoop is de Boxer in ieder geval niet. De basis, of naked R18 heeft een prijskaartje van ruim € 25.000, terwijl het duurste en meest aangeklede model met windscherm en koffers de € 35.000 grens ruim passeert.

Voor als je graag bekeken wordt en af en toe een ritje rijdt is de R18 een aardige aankoop en wellicht ook een investering want het model zou zo maar een verzamelobject kunnen worden.

BMW zet zichzelf met de Bagger wel goed op de kaart want het is hoe dan ook een motorfiets die opvalt en de aandacht trekt. Of het een verkoopsucces wordt is nog de vraag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.