BMW blijft zijn boxer fans trouw en ontwikkeld verder

BMW is een Duits motormerk wat qua eigenzinnigheid soms te vergelijken is met Harley Davidson. Er bestaan fanatiek fans van het Duitse merk die nooit iets anders willen rijden dan de boxer. In Amerika zijn er de fanatieke Harley fans die niets van Japanse of Europese motorfietsen willen weten. Maar is de BMW echt zo perfect als de fans beweren ?

BMW begon als vliegtuigbouwer

BMW begon in 1916 als vliegtuigbouwer onder de naam Bayerische Flugzeugwerke. In 1923 ging de fabriek zich echter meer op de bouw van motorfietsen richten.

Duitsland werd door zijn rol in de eerste wereldoorlog zwaar gestraft. Het land kampte met grote schulden vanwege de oorlog. Duitsland  stond duidelijk onder curatele.

Het bouwen van vliegtuigen was onder het verdrag van Versailles dan ook verboden. De eerste wereldoorlog had duidelijk roet in het eten gegooid voor de voormalige vliegtuigbouwers.

De voormalige vliegtuigen fabriek ging zich geheel toeleggen op het bouwen van motorfietsen.

De eerste BMW motorfietsen werden al gebouwd in 1920 maar waren geen succes.

De zogeheten Bayernmotor was een in de lengte richting geplaatste boxer motor die zo zijn problemen kende. De boxer kende zijn “boxer engine problems maar die werden snel opgelost.

Boxer motor

Zegt dit iets over de toekomst van de Boxer

Fout geplaatste Boxer motor

Door de manier waarop het motorblok in het frame zat, kreeg de achterste cilinder te weinig koeling. Door deze koelingsproblemen wilde de achterste cilinder nog al eens vast lopen.

Harley Davidson kampte overigens met het zelfde probleem met zijn V-twin. De achterste cilinder van de V-twin kreeg ook te weinig koeling. Het V-twin model van de Harley Davidson is echter onveranderd gebleven.

De oplossing voor BMW werd gevonden door het motorblok 90 graden te draaien. Hierdoor ontstond het huidige model van de boxer motor.

De boxer motor ,die overigens ook bij de Volkswagen Kever werd toegepast, kreeg een toekomst. Naast Volkswagen zijn er meer boxer engine cars.

Het concept van deze boxer motor wordt nu nog steeds gebruikt door BMW en met groot succes.

Cardan motorfiets

De NineT is lekker Retro

De BMW R32 en de kopklepmotor

In 1924 werd BMW Duits kampioen weg racen met een standaard R32. De R32 was de eerste motorfiets die officieel onder de naam BMW werd geproduceerd.

BMW besloot vanaf dat moment om een kopklepmotor te ontwikkelen zodat ze de sportieve successen vast konden blijven houden.

De ontwikkelingen van BMW stonden niet stil met veel hoogte punten maar ook wel diepte punten.

De motorfiets uit Beieren ging vaak mee met de ontwikkelingen op motorfiets gebied maar hield wel een eigen koers.

Toen eind jaren 70 en begin jaren 80 Japanse motorfiets fabrikanten een race naar meer pk’s begonnen bleef het Duitse merk achter.

BMW

Moderne techniek in een retro jasje

De Goldwing is een flat four motor

De Japanners verbaasde het westen eerst met de Honda CB 750 four.  De CB750 leverde maar liefst 67 PK. Ook de latere Goldwing GL1000 liet de Europese motorfiets fabrikanten niet ongemoeid.

Overigens werd de Goldwing onterecht een Boxer genoemd. Bij een Boxer motor bewegen de zuigers tegen elkaar in bij de Goldwing is dat niet het geval.

Bij de Honda Goldwing bewegen de zuigers een kant op waardoor deze dus geen boxer genoemd kan worden. De Goldwing was dan ook eigenlijk een zogenaamde “flat four”.

De Boxer ontwikkelde zich op een andere manier. Het motormerk uit Beieren bleef trouw aan zijn boxer maar richtte zich meer op de uitrusting van zijn motorfietsen.

In 1969 dreigde Audi nog een concurrent van BMW te worden maar Audi zette zijn motorfiets niet door.

De Flat four motor

De R 100 RS was de superbike uit Duitsland

Zo kwam in 1976 de R 100 RS op de markt. De R 100 RS was een van de eerste Boxers die uitgerust was met een volledige stroomlijn. De motorfiets sloeg in als een bom en werd bijzonder populair.

De RS was zijn tijd ver voorruit. De stroomlijn was ontwikkeld in de windtunnel voor optimale prestaties. De boxer was overigens uitgerust met een kwartsklokje.

De RS had ook een controle lampje om aan te geven of de remblokken versleten waren. De RS was zijn tijd ver vooruit. Motorisch was de tweecilinder uit Duitsland overigens ook verbeterd.

Het vermogen was opgevoerd naar 67 pk waardoor de BMW kon concurreren met de 67 pk sterke Honda cb750. Deze Honda startte overigens de pk race onder de productie motorfietsen.

BMW

De F-800 GS is een staande twin met typische BMW trekjes

Kogellagers werden glijlagers

Het motorblok van de R 100 RS was ook flink aangepakt. De kogellagers van de krukas waren vervangen voor glijlagers net als de drijfstangen.

De Nokkenas was onder de krukas geplaatst waardoor de stoter stangen voor de bediening van de kleppen onder de cilinder zaten.

Hierdoor konden de cilinders hoger geplaatst worden waardoor er meer ruimte was voor snelle bochten.

Naast de R 100 RS kwam er in 1978 ook een toermodel op de markt op basis van het R 100 blok. De R 100 RT. De R 100 RT had hetzelfde motorblok als de RS maar was uitgerust met een toerkuip.

BMW

De moderne boxer met een sportief jasje

De K100 zorgde voor vernieuwing

In 1983 sloeg BMW een heel andere weg in met een viercilinder in lijn motorfiets. De K100 werd geïntroduceerd.

De nieuwe viercilinder telg werd echter niet met open armen ontvangen door de fans van het merk.

De gedachten dat het bekende merk uit het oosten de boxer ging afschaffen vervulden vele fans met afschuw.

BMW bleef het oude model echter trouw en ontwikkelde dit zelfs door. Kijkend naar de huidige boxer modellen is er wel veel veranderd.

De Duitse motorfietsen fabrikant kijkt meer naar de huidige trends en weet hier uitstekend op de anticiperen.

Boxer motor

The Rose op de beurs in Utrecht

De R80 GS was de Duitse off the road motor

Dit begon al veel eerder met de R 80 GS. De R 80 GS was de eerste off the road motorfiets die door de Duitse fabriek in 1980 werd geïntroduceerd.

BMW behoorde bij de eerste motorfiets fabrikanten die Nikasil coating toepaste in zijn cilinders.

De Nikasil cilinder coating wordt ondertussen door bijna alle motorfietsen en automobiel merken toegepast.

Frappant is overigens wel dat de Nikasil coating alleen wordt toegepast op de cilinder wanden. De glijlagers en kruktappen, die ook flink wat krachten te verduren krijgen worden niet behandeld met de legering.

De R 80 GS maakte zijn reputatie waar door de zwaarste rally aller tijden in 1984 en 1985 te winnen met Gaston Rahier in het zadel. De R 80 GS werd opgevolgd door de R 100 GS en later de R 1100 GS.

Standaard handvat verwarming op de BMW ?

Niet iedere BMW was perfect

BMW claimde kwalitatief de beste motorfietsen te bouwen maar bij de R 1100 GS kwamen er toch wat problemen naar voren.

Bij de constructie van de achterwiel ophanging waren ontwerp fouten gemaakt waardoor een deel van de ophanging kon afbreken.

Bij de modellen die na de 1100 GS kwamen was dat probleem opgelost. De Bayerische motoren werke houden zich ondertussen allang niet alleen bezig met de befaamde twee cilinder.

Ondertussen rollen er zes en viercilinders van de band bij de Duitse fabrikant en daar zit een opvallende all road motorfiets tussen.

Komt the rosé op het Wheels and Waves festival

De F-800 GS viel op

De F-800 GS is opvallend omdat de tweecilinder lijn motorfiets net even anders werkt.

Bij de meeste twee cilinder lijn motoren gaan de zuigers ieder op hun beurt richting bovenste dode punt.

Dit is de compressie slag. Bij de F-800 GS gaan beide zuigers tegelijkertijd richting BDP maar de arbeidsslag gaat om en om.

Door deze constructie heeft de F 800 GS weer een balans as nodig om de trillingen te reduceren die hierdoor optreden.

Maar ondanks alle vernieuwingen blijft BMW de boxer trouw. De twee cilinder motoren zijn door de Duitse fabriek echter wel in nieuwe en hele mooie jasje gestoken.

Naast de F-800 GS komt is er ook een 700 GS

Retro jasjes voor de Beemer

In retro jasjes wel te verstaan. BMW heeft de hype rondom het bouwen van motorfietsen in de tuin (yard built) en in de eigen garage (garage built) uitstekend opgepakt.

De fabriek uit Beieren doet dat met een geheel nieuwe serie. De NineT  is een hele nieuwe lijn. De NineT is een zogenaamde Roadster motorfiets.

De Roadster wordt gemaakt in een aantal varianten en die zijn allemaal in de retro sfeer gemaakt. Zo is er de NineT Scrambler, de Urban G/S die gebaseerd is op de R 80 GS en de R NineT cafe racer.

De laatste, de R NineT racer is een echte café racer compleet met sportief kuipje en race kontje. En er is nog model in de retro of Heritage serie aangekondigd en dat is de Rose.

De Rose is een NineT die gebaseerd is op de motorfiets waar Gaston Rahier de Paris Dakar mee won.

Boxer motor

De NineT Scrambler

Opvallende details aan de Rose

Een opvallende detail aan de Rose is dat er in het klein de naam van een motorfestival genoteerd staat namelijk Wheels and Waves.

Het is niet helemaal duidelijk wat die naam daar doet. Wheels en Waves is een evenement dat eens per jaar in Biarritz wordt gehouden.

Wellicht wordt de Rose op dit festival officieel geïntroduceerd. Wheels and Waves is immers het festival waar veel zelfbouwers komen.

BMW gaat in ieder geval mee met zijn tijd en met de nieuwe trends. De Duitse fabriek blijft zijn fans trouw en ontwikkeld door.

De Boxer blijft in ieder geval hoog in het vaandel staan bij BMW dat is een ding wat zeker is, tot genoegen van de vele fans.

Met dank aan motor houtrust voor het in alle rust kunnen fotograferen van de diverse modellen.

De BMW Boxer Bijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.