Bikes and Boards is puur motor vermaak

Een evenement met als hoofdmoot motorfietsen is er een die ik voor geen goud wil missen. Of het nou om een Caféracer show gaat, een Harley treffen of een off the road rit het maakt niet uit. Een event met motorfietsen wordt er altijd een om niet te vergeten. Zo ook het Bikes and Boards festival dat in september in Zandvoort wordt gehouden.

Bikes and Boards

Huh Bikes and Boards ? wat is dat ? nog nooit van gehoord. Is het misschien zoiets als Wheels and Waves maar dan op zijn Zandvoorts ?

Ik had echt geen idee wat Bikes and Boards voor evenement was, maar het was redelijk in de buurt en het was prachtig weer dus gingen we.

Het evenement was niet op het bekende circuit van Zandvoort, wat ik eigenlijk had verwacht.

Het circuit van Zandvoort was in 1939 al zover dat er auto’s op konden racen maar veel was het nog niet. In 1948 werd de eerste race gewonnen door de Thaise prins Bira in een Maserati.

 

Bikes and Boards

Een prachtige TT500 in stemmig geel gaat lekker het zand in

De Formule 1 in Zandvoort

Grote coureurs als Jim Clarck, Jackie Stewart en Nki Lauda vierde overwinningen op het circuit.

Onder druk van de milieu beweging moest de formule 1 echter stoppen op het circuit van Zandvoort, jammer voor de liefhebbers natuurlijk.

De Bikes and Boards happening van september 2018 is echter niet op het circuit zo blijkt maar ergens op het strand van Zandvoort. Op een klein stukje boulevard en een stuk strand vond het evenement plaats.

Twee strandtenten vol met mensen die allemaal wel iets met motorfietsen te maken hadden. Of het nou alleen de tatoeages waren of daadwerkelijk met motorfietsen maakte niet uit de sfeer was prima.

 

Bikes and Boards

Opperste concentratie voor de start

Bikes and Boards

Hand aan de helm voor de start en dan het gas erop

De Dragrace op het strand

Links en rechts stonden verschillende motorfietsen geparkeerd met als doel bekeken worden.

Want dat was voor een deel het doel, kijken en bekijken worden. Het kleine stukje strand stond met daarop twee strandtenten stond vol met allerhande motorfietsen.

Van een klassieke Indian tot omgebouwde zandkanonnen met tractorbanden. Want het belangrijkste deel van het evenement was de dragrace op het strand.

De races gingen iedere keer tussen twee rijders en degene die het eerste de 100 meter vol maakte had gewonnen. Logisch natuurlijk maar ik zeg het maar even.

 

Zandvoort

Een chopper op het strand, alles kan op Bikes en Boards

Bikes and Boards niet voor watjes

Of winnen nou echt het doel is, is niet altijd duidelijk want het gaat ook hier bij om dat je gezien wordt.

En gezien worden doe je zeker als je met een prachtige TT500 of bijna originele XT500 aan de start verschijnt.

De XT500 wordt al een hele tijd niet meer gemaakt en zijn veel geld waar ondertussen en daar knal je dan gewoon mee door het zand ? In een woord geweldig.

Maar het Bikes and Boards is niet alleen het domein van lichte offroad motorfietsen en enduro ‘s, oké de lichtere motorfietsen hebben wel de overhand maar niet alleen.

 

Bikes and Boards

Wat Japanners mooi vinden

Een Honda CB360 in het blauw

Een Honda CB360 met cross banden in origineel blauw en origineel uitlaatsysteem springt bij mij gelijk in het oog.

De CB360 is de motorfiets waar ik ooit op heb leren motorrijden, 40 jaar geleden en die staat hier nu met crossbanden.

Ook een tot Caféracer achtig model verbouwde BMW R80 met houten spatborden staat klaar om de strijd aan te gaan met….ja met wat eigenlijk.

Een paar hagelnieuw ogende Harley Davidsons een 250cc Yamaha Tricker en een charmante maar o zo strijdlustig ogende dame op een nauwelijks herkenbare XT500 vragen om mijn aandacht.

Terwijl ik met enige verbazing het park ferme in sta te staren maken een enigszins verbouwde K100 met crossbanden en een short chopper met sissybar zich op voor de strijd in het zand.

 

Bikes and Boards

Vooral veel plezier op het strand in Zandvoort

Een BMW K100 met noppen banden

Een K100 met noppenbanden, het is voor het eerst dat ik zoiets zie. De Chopper met sissybar staat op wegbanden dus die krijgt van mij de minste kans, alhoewel je dat nooit zeker weet.

Want voor rijden in het zand geldt soms dat je beter af bent zonder grove terrein banden omdat een motorfiets dan namelijk de neiging heeft zich in te graven.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat een van beide motorfietsen van hun plek afkomen maar dat valt mee.

De K100 schiet met opvallend weinig motorgeraas door het zand naar het einde van de 100 meter. De motor met sissybar heeft het duidelijk moeilijker.

 

BMW R80

Een BMW met houten spatborden

Het zand spuit omhoog

Uiteindelijk komt de sissybar ook van zijn plek en haalt de eindstreep.  De K100 wint deze race.

De meeste motorfietsen zijn viertakt zoals de XT500, 600 en zelfs een Yamaha XS650 tweecilinder, allen met de nodige modificaties natuurlijk.

Na de K100 verschijnt de strijdlustige dame aan de start met haar XT500 en moet het opnemen tegen een veel lichtere soort trial motorfiets. Zodra de startvlag valt spuit het zand een halve meter omhoog en zijn ze weg.

Het is een geweldig gezicht en ik zou graag meedoen maar ik hoorde pas een paar dagen van te voren van de happening Bikes and Boards.

 

Motorfietsen

Veel show in Zandvoort

Bikes and Boards in fotogeniek

Want er is zeker het een en ander te fotograferen voor de liefhebber van tweewielers en niet alleen op het zand.

Het is wel zaak dat je weet waar je gaat staan. Als je achter de start gaat staan kan je verwachten dat je flink gezandstraald wordt.

De beste plek is ergens aan de zijkant van de baan zodat je lekker veel ziet en mooie plaatjes kan schieten.

En mooi plaatjes kan je er zeker schieten en niet alleen van de race. Op de boulevard en onderaan het pad dat naar het strand leidt staat nog meer moois te bewonderen.

 

Bikers

De tekst op het spandoek zegt wel genoeg

Een Japanse special sport bike

Dikke Harley Davidsons, opgeknapte oudere Japanse motofietsen en een heuse zelfbouw racer op zijn Japans.

Geen idee waarom Japanners zo gek zijn op dit soort zelfbouw motorfietsen maar dat zal wel een cultuur verschil zijn. Bikes and Boards heeft het allemaal.

Ik heb ook geen idee hoe het met de Aerodynamica als je met een dergelijke “race motorfiets” op pad gaat maar dat zal er niet toe doen.

Verder stonden er nog wat mooie klassiekers, zoals een Indian uit de jaren 40 en veel Harley Davidson motorfietsen. Het evenement werd ook gesponsord door Harley Davidson dus dat verklaart een hoop.

 

Kite surfen

Ieder zijn passie

Ieder zijn passie

Ondertussen ging de race op het strand verder terwijl er verder op het strand kite surfers ongestoord met hun eigen passie bezig waren.

Wandelaars liepen met hun honden en kinderen te wandelen langs de branding terwijl er af en toe een nieuwsgierige blik richting het geraas werd geworpen.

Aan de start verscheen de grootste kanshebber op de hoofdprijs, geen lichte crosser of zware enduro maar een Suzuki GS1100 4 cilinder.

De sportkuip was al van de Suzuki afgevallen of gesloopt maar er zat wel een serieuze terreinband op de Soes.

Motor Bikes

Duidelijk denk ik

Een geweldig evenement

Tot ieders verbazing wist de Suzuki de strijd tegen een lichte enduro overtuigend te winnen.

De bereider word met luid applaus begroet als hij als eerste over de finish weet te komen.

Bikes en Boards is in ieder geval een geweldig leuk evenement en ik hoop van harte dat het volgend jaar weer terug komt en dat Bikes and Boards uitgroeit tot iets moois zoals Wheels and Waves.

Als het aan de deelnemers ligt gaat dat zeker gebeuren denk ik, nu maar hopen dat de milieu beweging niet weer dwars gaat liggen. Ik heb ik ieder geval genoten van een kostelijke dag.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.