BMW is natuurlijk nog steeds het merk van de boxer maar sinds begin jaren 80 van de vorige eeuw heeft de Boxer er andere familie leden bij gekregen. In 1983 verraste het Duitse merk de motorwereld met de eerste viercilinder in lijn, de K100. Later voegde de fabriek uit Beieren daar nog een K75 driecilinder aan toe. De motorwereld was in shock en de concurrentie was op zijn hoede, BMW stapte uit zijn Boxer bubbel.
BMW F 900 of de MT-09
Sinds de K100 kijkt de Beierse fabriek buiten zijn eigen grenzen. Het boxer concept wordt weliswaar niet overboord gezet maar wel grondig aangepakt. Van de K100 en de K75 worden verschillende types gemaakt.
De K100 RS, de K100 LT, de K100 RS 16 klepper en zo zijn er nog een aantal niet Boxers.
BMW had de weg gevonden naar een andere motortype dan de boxer en niet zonder succes. In 2006 kwam de Duitse fabriek met een staande twin van 800 cc op de markt.
Het blok van de 800 GS is direct een succes en het blok wordt gebruikt in verschillende modellen van BMW. De 800 S, de 800 ST de F 800 sport Edition etc.
De 800 GS met de staande twin van Duitse makelij
Een betrouwbaar 800 cc motorblok
Het 800 cc blok blijkt zeer betrouwbaar en de verschillende motorfietsen waar het motorblok in gebruikt wordt zijn populair onder het motorrijdende publiek.
Door af te stappen van alleen maar Boxer motoren weet BMW meer te concurreren met de vier grote Japanse merken. Alleen zitten de Japanse motorfabrikanten natuurlijk ook niet stil.
De vier Japanse merken, Yamaha, Suzuki, Kawasaki en Honda hebben natuurlijk veel meer ervaring in de wereld van de staande vier en tweecilinders dan de Duitsers.
Een van die vier merken heeft bijzonder veel ervaring met driecilinder motoren en dat is Yamaha.
De nieuwe 900 cc tweecilinder
Het tijdperk van de driecilinder leek ten einde
De jaren 70 en 80 was het tijdperk van de driecilinder motorfietsen van Yamaha.
De XS750 driecilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en een motorvermogen van 64 pk was een van de meest succesvolle driecilinders van de Japanse fabriek.
Na de XS750 kwam Yamaha met de XS850, een driecilinder met 79 pk en sinds die tijd is Yamaha eigenlijk altijd de driecilinder koning gebleven.
1982 is het jaar dat de laatste XS850 van de band rolt en daarmee lijkt Yamaha het tijdperk van de driecilinder af te sluiten totdat de eerste MT modellen op de markt komt.
De Yamaha is een respectabele motorfiets
Drie en tweecilinder Crossplane motoren
De MT-09 en de Tracer, zijn beide uitgerust met het 900 cc driecilinder Crossplane motorblok.
Samen met de 700 cc tweecilinder zijn ze al sinds de introductie een groot verkoopsucces. En daar wil BMW natuurlijk iets aan doen.
De F 900 tweecilinder was voor de fabriek uit Beieren het antwoord op de succesvolle 3 cilinder van de fabriek uit het Japanse Hamamatsu.
De F 900 R (Roadster) en de F 900 XR zijn natuurlijk tweecilinders maar kunnen qua vermogen en techniek duidelijk concurreren met de driecilinder van Yamaha.
De F 900 van BMW
Hoe zwaar wegen de verschillen
Er zijn natuurlijk verschillen, alleen kun je je afvragen hoe zwaar die wegen.
Om te beginnen is er het verschil in motorvermogen. Zo heeft de MT-09 115 pk en een koppel van 87,5 nm. De F 900 heeft een motorvermogen van 105 pk met een koppel van 92 nm.
Het topvermogen van de Yamaha komt er bij 10.000 t/min uit terwijl de Twin met 8.500 t/min zijn topvermogen al bereikt maar dan wel 10 pk minder.
De kracht van de 900 cc tweecilinder zit hem dan ook in het hogere koppel bij lagere toeren.
De MT-09 is meer een supermotard
Flink hoger koppel bij de BMW F 900
Het maximum koppel van 92 nm van de BMW wordt bereikt bij 6.500 t/min terwijl de Yamaha 8.500 t/min nodig heeft voor een koppel van 87,5 nm. Geneuzel natuurlijk maar het gaat om een vergelijk niet waar.
Merk je daar veel van tijdens het rijden ? Nee eigenlijk niet. Zowel de F 900 R als de MT trekken lekker van onderuit en zijn redelijk schakelluie motorfietsen.
Wat wel opvalt is dat de BMW een compressie verhouding heeft van 13.1:1 waarbij hij bijna tegen de limiet van benzine motoren aan zit. De Yamaha heeft met 11.1: 1 een veel lagere compressie verhouding.
Maakt het iets uit ? Nou niet echt maar het zegt iets over het zoeken naar vermogen wat de Duitse ingenieurs hebben gedaan. Het laat ook duidelijk zien dat je makkelijk meer vermogen haalt uit meer cilinders.
De F 900 XR met ruitje voor meer rijwind bescherming
Hogere snelheid voor de Yamaha
Dat er een verschil in vermogen is merk je ook aan de topsnelheid, waar de BMW bij 216 km/uur zijn top bereikt heeft gaat de Tracer nog 14 km sneller. Nuttig ? nee alleen als je echt haast hebt maar er is dus wel duidelijk verschil.
Maar ook daar merk je tijdens het “normale” rijden niets van behalve misschien het verbruik want de BMW gaat, volgens de opgave van de fabriek zuiniger met de brandstof om dan de Yamaha.
BMW geeft een verbruik op van 4,2 liter per 100 km terwijl Yamaha het heeft over 5,5 liter per 100 km.
En dat is toch wel een flink verschil van 1 op 23 van de BMW tot 1 op 18 voor de Yamaha. Maar let je daar op als je lekker aan het sturen bent ? Nee natuurlijk niet maar ik zeg het maar even.
De BMW F 900 komt in twee smaken
Betere remmen voor de Duitser
Remmen doen beide motorfietsen allebei prima maar ook daar zijn verschillen in te vinden.
De BMW is uitgerust met twee 320 mm schijven in het voorwiel terwijl de Yamaha het met 2 298 mm schijven aan de voorkant moet doen.
De Duitse twin heeft achter een schijf van 265 mm terwijl de Japanse driecilinder het met 245 mm in het achterwiel moet doen.
En dat verschil merk je waarschijnlijk wel als je met duo passagier en bagage rijdt. Zowel de tweecilinder als de driecilinder zijn uitgerust met instelbare ABS en Stability controle systemen.
In het gewicht van beide 900 cc machines zit ook wat verschil, zo weegt de driecilinder rijklaar 193 kg terwijl de tweecilinder met 211 kilo bijna 20 kilo zwaarder is.
De Tracer GT met koffers en andere extra’s kan de concurrentie wel aan
Slipper Clutch en Quick shifter
Net als de BMW heeft de Tracer een Slipper Clutch om een stuiterend achterwiel te vermijden en Quick shifter. De MT-09 is er als pure naked in een gewone versie en in SP versie.
De pure naked MT kan je zien als concurrent van de F 900 Roadster. Beide motorfietsen lijken ontworpen voor kortere afstanden en pure plezier ritten over slingerende bergwegen.
Dat zowel de 900 Roadster en de MT-09 naked niet voor lange afstanden zijn gemaakt zie je aan de hoeveelheid brandstof die er mee kan en aan het gebrek aan wat comfort zoals een windscherm.
Op beide machines zijn tegen meerprijs wel windschermen te monteren. De Roadster van BMW is daarbij qua benzine voorraad de mindere met 13 liter terwijl de MT-09 een liter meer kan meenemen.
Veel extra’s en cruise controle op de BMW
De BMW F 900 is een zuinig tweecilinder
Aangezien de tweepitter zuiniger met zijn brandstof om gaat wint deze het wel nipt met de actieradius
De Roadster van BMW is de meest vriendelijk geprijsde motorfiets. Een standaard versie van de tweecilinder kan je voor € 9.770,– aanschaffen.
De basis MT-09 is voor € 10.699,– aan te schaffen. De MT-09 SP, met betere vering is een stuk duurder en gaat voor € 11.999,– naar een nieuwe eigenaar.
Wil je meer comfort dan kan je kiezen voor de wat meer aangeklede versies van beide machines
De Roadster is met een klein ruitje uit te rusten.
Genoeg extra opties voor beide motoren
Voor de standaard Tracer versie van de MT-09 betaal je € 12.999,– . De Tracer biedt een grotere tank (18) liter, een goed functionerende stroomlijn en dat is dan weer € 450,– minder dan de XR van BMW.
Kies je voor de Tracer GT dan krijg je er een cruise controle, kofferset en verwarmde handvaten bij, de Tracer GT gaat voor € 14.299,– over de toonbank.
De BMW F 900 XR is de meer op langere ritten gerichte versie tweecilinder.
De XR is dan ook voorzien van een kuipje, langere veerwegen, een grotere tank waar 15,5 liter in kan.
Maar wat is nu de beter motorfiets?
De Yamaha heeft natuurlijk net iets meer vermogen dan de BMW en is ook iets lichter maar heel veel maakt het niet uit.
De Roadster van BMW is € 900,– goedkoper dan de MT-09 terwijl de XR weer duurder is dan de Tracer.
De standaard XR heeft dan weer cruise controle en elektrisch instelbare vering en dat vind je dan alleen weer terug bij de duurdere versie van de Tracer.
Kijk je puur naar kwaliteiten en comfort dan zou ik persoonlijk voor de Tracer kiezen maar nogmaals het is ook persoonlijk.
De aanschaf van een motorfiets is voor een groot deel emotie, voor een heel klein deel rationaliteit en natuurlijk ook voor een belangrijk deel je portemonnee.
Hiya! Quick question that’s totally off topic. Do you know how to make your site
mobile friendly? My web site looks weird when browsing from my apple iphone.
I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue.
If you have any recommendations, please share. Many thanks!
I use the theme twenty sixteen and I think that does everything.