Als het voorjaar zijn intrede doet en de zon zijn gezicht laat zien, zie je ze tevoorschijn komen. Motorrijders, al komen onder zonnige omstandigheden vaak meer zogenaamde mooi weer rijders tevoorschijn. Geen probleem natuurlijk want iedereen moet doen waar hij zin in heeft.
Beschermende motorkleding
Maar een ding valt bij veel van deze mooi weer rijders wel op, dat is namelijk de beschermende kleding. Of liever het ontbreken ervan.
Laat iedereen doen en laten wat hij wil en dat geldt ook voor motorrijders. Als je in je korte broek T-shirt en teenslippers op je motorfiets wil zitten, dan moet je dat allemaal zelf weten nietwaar.
Al rij ik zelf niet zo, het is niet aan mij om te oordelen. Beschermende kleding op een motorfiets is voor mij echter wel een vanzelfsprekendheid.
Of het nou 10 of 30 graden is buiten, ik draag altijd stevige motorkleding. En dat kan ook makkelijk want goed gekleed op de motor stappen hoeft niet oncomfortabel te zijn.
Uit de tijd dat beschermende motorkleding er nog niet toe deed
Beschermende motorkleding als het warm is
De meeste moderne kleding is voorzien van goede ventilatie waardoor de temperaturen niet meer hoeven op te lopen. Dat is niet altijd zo geweest natuurlijk.
Er is een tijd geweest, zeg maar tot 25 jaar terug, dat je het in motorkleding vreselijk warm had.
De Plastic MQP pakken of de vetjassen van Belstaf of de leren overal zonder enige ventilatie konden moordend zijn. Rijden in dit soort kleding maakte dat je je in een sauna waande.
Ieder zijn eigen keuzes wat dat betreft maar hoe lang blijft dat zo. Hoelang mag je zelf kiezen of je in een T-shirt of motorpak op je motorfiets stapt.
Beschermende motorkleding kan heel comfortabel zijn
Zonder beschermende motorkleding mag ook
Het is nu nog zo dat er, in Nederland tenminste, geen wetten zijn over hoe je op je motorfiets mag rijden.
Behalve de verplichte valhelm maakt niemand zich druk over wat je aan hebt als je op je motorfiets zit.
Maar daar gaat wellicht nog een keer verandering in komen. In sommige EU landen is dit al aan de gang.
Voor Beschermende motorkleding geldt nu al dat deze moet voldoen aan een bepaald keurmerk. In 2016 besloot het Europese parlement dat alle beschermende motorkleding aan Europese normen moest voldoen.
Een CE keurmerk als garantie
Tot op heden werden alleen accessoires zoals handschoenen en laarzen als beschermend gezien. Ja handschoenen en laarzen worden als accessoires gezien, hoe vreemd dat ook klinkt.
Maar volgens de EU moet nu alle beschermende kleding en andere bij motorrijden behorende accessoires voorzien zijn van een Europees keurmerk. We hebben het dus over goedgekeurde motorkleding.
Dat betekend dat alle in Europa verkochte motorkleding voorzien moet zijn van het CE keurmerk.
CE staat voor Conformité Européene. De organisatie achter het CE keurmerk is het instituut die de Europese normen handhaaft.
De Europese normen (NEN) nummer worden door gerelateerde brancheorganisaties samen opgesteld en geregistreerd.
Goedgekeurde handschoenen die je beschermen bij een val
Slijtvaste motorkleding voorkomt verwondingen
Bij beschermende motorkleding gaat het om slijtvastheid en om protectie op plaatsen waar dat nodig is.
De slijtvastheid is er voor om de motorrijder bij een schuiver over het asfalt te behoeden voor ernstige schaafwonden.
En nou niet gaan denken dat dit overdreven is, want als je met 50 km per uur over het asfalt schuift kan je daar vreselijke verwondingen aan overhouden.
Voor de motorbranche kan de regelgeving rondom de veiligheid van kleding soms voor behoorlijke verwarring zorgen.
Je kan niet in een Harnas rondrijden
Want het gaat over protectie in motorkleding maar waar moet het zitten en hoe groot moet het zijn. Allemaal vragen waar niet makkelijk antwoorden op te vinden zijn.
Het is overigens niet zo dat een zo hoog mogelijk level van protectie voor de beste en veiligste kleding zorgt.
Je kan een motorpak natuurlijk helemaal vol stoppen met protectie maar je moet je nog wel kunnen bewegen in een jas natuurlijk.
Het is hoe veilig je motorkleding wil maken natuurlijk. Protectie is van groot belang maar het kan ook overdreven zijn.
De EU is in ieder geval hard bezig om de kleding voor de motorrijder veiliger en beter te maken. Want ook binnen de EU weet men dat beschermende motorkleding van levensbelang is.
Het CE keurmerk in goedgekeurde handschoenen
Veilige kleding is geen verplichting
Er is echter nog steeds geen verplichting om veilig gekleed op een motorfiets te rijden. Want bij stijgende temperaturen stijgt ook het aantal kamikaze piloten op de weg.
Regelmatig zie je bij stijgende temperaturen dus motorrijders in T-shirt, korte broek en teenslipper langs scheuren.
Want ook de snelheid liegt er dan vaak niet om. Het is goed dat de EU een keurmerk voor motorkleding heeft ingesteld maar dan moet je het als motorrijder ook wel aantrekken.
In veel Europese landen ontbreekt het nog aan de verplichting om beschermende kleding te dragen op een motorfiets maar niet overal.
Handschoenen en laarzen
In Nederland is het bijvoorbeeld wel verplicht om tijdens het les rijden op een motorfiets beschermende kleding aan te hebben maar verder niet. Het is overigens een regel die opgelegd is door het CBR.
In België is het verplicht om kleding te dragen die armen en benen beschermd en je moet enkel bescherming hebben.
Oftewel stevige motorlaarzen zijn een verplichting. Bovendien moet je in België handschoenen dragen, met of zonder vingers.
In België is het overigens ook voor passagiers verplicht om handschoenen te dragen. Een goedgekeurde valhelm is natuurlijk ook verplicht bij onze zuiderburen.
Een helm met CE keurmerk heeft voldoende ventilatie
Goedgekeurde handschoenen in Frankrijk
In Frankrijk is het verplicht om s ‘nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding.
Voor iedere motorrijder is het overigens verplicht om een reflecterend vest bij zich te hebben voor als je pech krijgt.
Het dragen van goedgekeurde handschoenen in Frankrijk is overigens ook verplicht. In die goedgekeurde handschoenen moet het CE keurmerk goed zichtbaar zijn.
Knip het label dus niet uit je handschoenen want als je aangehouden wordt kan het een bekeuring opleveren. Of het in Frankrijk verplicht is beschermende kleding te dragen zoals in België dat is vooralsnog onbekend.
In Oostenrijk zijn er geen verplichtingen voor het dragen van beschermende kleding, het is echter wel verplicht om een EHBO kit bij je te hebben.
In sommige landen is een EHBO kit verplicht
Een reserve bril in Duitsland is verplicht
Ben je brildragend dan ben je verplicht om een reserve bril bij je te hebben. De reservebril geld ook voor Duitsland en Zwitserland.
In Spanje wordt het aangeraden een reflecterend vest bij je te hebben en meer niet. In Spanje is een valhelm verplicht tenzij je vrijgesteld bent om medisch redenen of een dokterscertificaat hebt.
Wat er in Portugal verplicht is qua motorrijders daar is eigenlijk nauwelijks iets over bekend.
De Valhelm is in Portugal wel verplicht maar of de reserve bril of reflecterend vest verplicht is, is niet duidelijk.
Teveel verschillende regels per land
De EU mag wetten en regels hebben die over de productie van motorkleding gaan maar daar blijft het tot nu toe bij . En dat is best wel jammer want de regels verschillen erg veel per land.
In het ene land ben je verplicht goedgekeurde handschoenen te dragen maar verder mag blijkbaar alles.
In weer een ander land zijn er allerlei beperkingen op het gebied van kleding of je moet alleen een reserve bril bij je hebben.
Als ervaren motorrijder durf ik wel te zeggen dat het beter zou zijn als het dragen van goedgekeurde motorkleding verplicht zou worden. Het dragen van dergelijk kleding weegt naar mijn idee veel zwaarder dan de mogelijke verplichte APK voor motorfietsen.
Met gymschoenen en spijkerbroek op de motor, in Nederland mag het (noch)
Duidelijkheid over regels is nodig
Als het om veiligheid gaat heb je het vaak over de soms onvermijdbare valpartij.
Een keer die gladde dieselplek niet zien of die hoop zand in de bocht en je kan al onderuit gaan. En daar help geen APK of ABS tegen, dat overkomt je als motorrijder gewoon een keer.
En als je dan onderuit schuift dan wil je goed beschermd zijn. En die bescherming bestaat alleen uit deugdelijke motorkleding. Het wordt tijd dat de EU zich daar voor gaat inzetten.
Want goedgekeurde motorkleding wettelijk verplicht maken schept in ieder geval duidelijkheid.
Hoelang mag dit nog van de EU ?
Een verenigd Europa met verschillende regels
Een duidelijk Europees reglement motorkledij is een must zodat je niet voor ieder land iets anders bij je moet hebben.
Want stel nou dat je je reserve bril in je beschermende motorjas hebt zitten die je in Duitsland niet nodig hebt ? Ja ik bedoel die jas dan.
Maar serieus we leven in een verenigd Europa maar er zijn nog heel veel verschillen per land en dat maakt het er niet makkelijker op.
Een verenigd Europa heeft Europa breed duidelijke regels nodig dat is veiliger en beter voor iedereen en zeker voor motorrijders. Een CE keurmerk voor kleding alleen maakt niet veel duidelijk.
Over motorrijden
Wettekes, wettekes, wettekes.
Wat bvb te doen met m’n oldtimer Vespa met voetremmetje die te klein is voor bottines. Te klein voor een motorpakken en amper 65 km per uur haalt?
Mijn idee. Laat de rustige crusers doen en maak eventueel dan een wetteke voor de snelle jongens – Verplicht beveiligde kledij op wegen vanaf “buitenland” 80km per uur.