De markt voor all road motorfietsen heeft in jaren niet zo’n drukte gekend. Steeds meer merken ontdekken de allroad sector want die is razend populair. De allroad sector is populair geworden door merken als Honda met zijn Africa Twin, BMW met de GS 1100, 1150 en verder en Ducati met zijn Multistrada. En natuurlijk zijn er de Tenere’s en XT’s van Yamaha.
Allroad motorfietsen zijn populair
De allroad motorfietsen markt lijkt natuurlijk verzadigd maar is dit natuurlijk nog lang niet. Want steeds meer merken ontdekken de nieuwe behoefte’s van motorrijders.
Motorrijders zijn van nature avonturiers en zullen dit altijd blijven. En de avonturier kiest zijn eigen manier om op ontdekking te gaan.
En voor wie denkt dat de markt voor de Allroad motorfiets nu verzadigd is heeft het mis.
Want sinds kort is er weer een nieuw model allroad motorfiets op de markt. Het gaat om de Benelli TRK 502.
De Tenere heeft van alles iets meer
TRK is geen hippe naam
TRK 502 is niet echt een naam die je snel onthoudt maar verder lijkt de nieuwe allroad niet verkeerd.
De TRK, zoals we hem nu maar even noemen, heeft een 500cc twee cilinder krachtbron.
Deze twin is volgens Benelli goed voor 35 kw vermogen of 47 pk bij 8500 tpm. Het koppel van de tweecilinder komt neer op 45 nm bij 5000 tpm.
Het zijn geen indrukwekkende getallen die Benelli hier opgeeft maar het is natuurlijk maar 500 cc. En hoeveel vermogen heb je nodig ?
Vergelijking met de Yamaha Tenere
Vergelijk dit met bijvoorbeeld de Yamaha Tenere dan valt dat ietsje tegen. De Tenere levert 48,4 pk bij 6100 tpm en heeft een koppel van 57,5 nm bij 5500 tpm.
De Benelli is uitgerust met een 6 versnellingsbak die ontkoppeld kan worden met een hydraulische koppeling.
De 20 liter brandstof die de tank kan bevatten wordt middels elektronische injectie de cilinder in gespoten.
De 500 cc twee cilinder ademt door 8 kleppen in totaal die door twee bovenliggende nokkenassen worden geopend. De eind aandrijving geschiedt door een ketting en tandwielen set.
Voor het acht zware off road werk is de Benelli niet gemaakt.
De Benelli is goed afgeveerd
De oneffenheden in het terrein en op de weg worden door een instelbare upside down voorvork opgeslokt. Het achterwiel is in een monoshock swingarm gemonteerd.
De Benelli is voorzien van 2 remschijven van 320 mm aan de voorzijde die ieder door 4 remzuigers worden vast gegrepen.
De achterkant komt tot stilstand door het gebruik van een 260 mm remschijf. De motorfiets is overigens voorzien van ABS voor veiliger remmen.
Honda’s Afrika Twin is van een heel ander kaliber
De Benelli heeft wat kleine wielen.
De wielen van de TRK zijn beide 17 inch en dat is voor een adventure motorfiets aan de kleine kant. Voor echt avontuurlijk reizen is het zaak om tenminste een 21 inch voorwiel te hebben.
Want hoe groter het wiel, hoe makkelijker je over obstakels kan komen. De wielen zijn bovendien van gegoten aluminium wat minder sterk is dan spaakwielen.
De Benelli lijkt dan ook niet echt gemaakt voor het zware off the road werk maar dat pretendeert het merk dan ook niet.
Voor avontuurlijk motorwerk met af en toe wat onverharde paden lijkt de Benelli uitstekend geschikt.
De Benelli tijdens een roadtest in India
De TRK is leverbaar in 3 kleuren
De TRK is leverbaar in wit rood en zwart en kan uitgerust worden met handige kofferset.
Op papier lijkt de nieuwe telg van Benelli zeker niet slecht maar ook niet spectaculair. Het vermogen lijkt redelijk voor een 500 cc twin. Maar zeg nou eerlijk, heb je echt zoveel vermogen nodig voor avontuur ?
Ik stam uit de tijd dat ik op avontuur ging op een Yamaha XT500 maar oke wie ben ik.
Al hoewel er een carter bescherming lijkt te ontbreken ziet de TRK er verder uit als een avontuurlijke en vooral goedkope allroad motor. Want gezien de specs is de Benelli niet de beste allroad motor.
Want met een prijs van € 5.590,— is het zeker het overwegen waard. De redactie van Allesopdemotor gaat de nieuwe Benelli zeker een keer uitproberen. Een complete Benelli trk 502 review is dus onderweg.