Je kan motorrijden en je kan avontuurlijk motorrijden. Motorrijden is natuurlijk op zich al avontuurlijk maar toch kan het altijd nog beter en spannender. Motorrijden kan je in verschillende avontuurlijke gradaties zien. Je hebt motorrijders die voor zekerheid en gemak gaan en je hebt motorrijders die voor het pure avontuur gaan.
Avontuurlijk motorrijden
Mensen die zelf geen motorrijden zien iedere motorrijder als de pure avonturier en ten dele klopt dit ook.
Zodra je voor je deur op je motorfiets stapt en aan een trip van een of meerdere dagen begint, begint het avontuur.
Je kan dit alleen doen of in een groep en je kan ook georganiseerd op pad. Er zijn steeds meer mogelijkheden voor georganiseerde vakantietrips zodat je als motorrijder niet alleen op pad hoeft.
Voor de individualist is het natuurlijk het beste om zelfstandig op pad te gaan. Gewoon lekker je motorfiets oppakken en vertrekken, op naar het avontuur.
De XT660Z Tenere voor is prima geschikt voor avontuurlijk motorrijden.
Wat zoek je voor avontuur
Maar wat voor soort avontuur zoek je eigenlijk, wil je verre vreemde landen opzoeken of vind je een avontuur binnen Europa ook prima en wat moet je daarvoor doen.
Avontuurlijk reizen binnen Europa is zeker mogelijk als je van de gebaande paden afgaat.
Kies je bijvoorbeeld voor de kleinste wegen die je op de kaart of op je navigatie ziet dan heb je vrij snel een avontuurlijke motortrip te pakken.
Je komt op deze manier al snel op wegen terecht waar je weinig of geen toeristen tegenkomt.
Een XT660R met zadeltassen onderweg in Spanje
Avontuurlijk motorrijden
Als je een echt avontuurlijke motortrip wil maken dan kom je al snel terecht op de kleine wegen die in veel gevallen minder goed onderhouden zijn.
Ga je echt ver in je zoektocht naar avontuur dan moet je rekenen op slecht asfalt of soms helemaal geen asfalt.
Het spreekt vanzelf dat je je trip zelf zo avontuurlijk kan maken als je wil alleen is het dan wel zaak dat je goed voorbereid bent op wat je tegen kan komen.
De avontuurlijke motorrijder heeft natuurlijk een avontuurlijke motorfiets oftewel je rijdt op een adventure of Allroad motorfiets maar dan ben je er nog niet.
De TTR voor het ultra avontuurlijke motorrijden
Ga niet op een te zware motorfiets op pad
Ben je van plan het echte avontuur op te zoeken en veel onverharde wegen en paden te gaan zoeken dan is het zaak je motorfiets van de juiste uitrusting en onderdelen te voorzien.
Om te beginnen wil je niet op een al te zware motorfiets op pad. Hoe lichter een motorfiets is hoe makkelijker deze over onverharde paden rijdt.
Een aantal zaken zijn wel van belang voor een goed beheersbare motorfiets als je over onverharde paden gaat. Denk hierbij aan een motorfiets met voldoende bodemspeling, langere veerwegen en grotere wielen.
De meeste Adventure motorfietsen hebben minimaal een 19 of 21 inch voorwiel en 17 of 18 inch achterwiel. De wielen van Adventure motorfietsen kunnen het beste met draadspaken in elkaar zitten.
De V-Strom is een prima Adventure motorfiets maar wel zwaar
Draadspaken zijn beter
Draadspaken zijn minder star dan gegoten wielen en kunnen daardoor meer klappen opvangen.
Een beetje adventure motorfiets heeft veerwegen van rond de 200 mm zoals de Afrika Twin of de R1250 GS.
Met een motorfiets van rond de 200 kg of het liefst onder de 200 kg, grote wielen en draadspaken kom je dus een heel eind. Alleen ben je er dan nog niet
Voor avontuurlijk motorrijden is het ook zaak dat je motorfiets voorzien is van de juiste onderdelen en accessoires. Neem bijvoorbeeld het soort banden dat je monteert.
Gegoten wielen zijn niet ideaal voor avontuurlijk motorrijden
Alleen over de weg kan natuurlijk ook
Als je een motorvakantie wil gaan plannen die alleen maar over de weg gaat monteer je natuurlijk het beste weg banden.
Voor het rijden op de weg heb je banden nodig die makkelijk water afvoeren voor als je op nat wegdek rijdt.
verder heb je veel rubber nodig. Veel rubber wil zeggen dat je een zo’n dicht mogelijk profiel nodig hebt voor veel grip op het asfalt.
Ga je echter voor meer avontuur en wil je soms het asfalt verlaten dan wil je grovere banden.
Het ligt aan de ondergrond wat voor profiel je wil hebben. Ga je opzoek naar onverharde routes in bijvoorbeeld de Alpen dan heb je niet al te grove banden nodig.
Een sportieve wegband met veel rubber voor veel grip op de weg
Iets minder avontuurlijk motorrijden
Meestal heb je dan voldoende aan meer Allroad banden zoals bijvoorbeeld de Metzler Tourance.
De Metzler Tourance is een band met een geblokt profiel die uitstekend is voor op de weg en prima voor paden met gravel of hard zand.
Zodra het modderig wordt is de Metzler Tourance onvoldoende. Door de geringe ruimte tussen de rubber vlakken van de band loopt het profiel snel vol met rubber en is er geen grip meer in de modder.
Voor modderige paden is een band als bijvoorbeeld de Heidenau K60 een betere keus.
De Metzler Tourance voor harde ondergrond
Grover profiel voor modderige stukken
Het profiel van de Heidenau is grover waardoor je op modderige stukken niet snel de kans hebt dat het profiel vol loopt.
Voor echt veel modder is de Heidenau weer onvoldoende en kan je weer beter kiezen voor een Continental TKC 80 of Michelin T63.
Hou er wel rekening mee dat grove banden sneller slijten op het asfalt dus zorg dat je goed weet wat je gaat doen.
Ga je echt alleen maar onverharde routes rijden met veel modder dan is het ook zaak dat je bandenklemmen monteert.
De Heidenau K60 is een prima band voor meer avontuurlijk motorrijden
Onverharde routes rijden
Je buitenband zit natuurlijk klemvast om je velg en kan onder normale omstandigheden ten opzichte van je velg niet van positie veranderen.
Als je buitenband veel weerstand ondervind vanwege het terrein waar je doorheen rijdt, kan de buitenband ten opzichte van je velg wel van positie veranderen.
Met ander woorden, je velg gaat draaien in je buitenband en scheurt daardoor je ventiel kapot.
Wat verreweg het belangrijkste is bij het rijden van onverharde paden is dat je voor jezelf beseft waar je grenzen liggen.
Het rijden van onverharde routes vraagt om een ander soort motorbeheersing want terreinrijden is een heel andere discipline.
Avontuurlijke motortrips in de Franse Alpen
Liever geen koffers
Remmen doe je bijvoorbeeld voornamelijk met je achterrem en in de meeste gevallen is het zaak om op je voetsteunen te gaan staan.
Het is ook zaak dat je zo min mogelijk bagage meeneemt op een dergelijk trip. Iedere kilo die je extra meeneemt zorgt ervoor dat je het zwaarder krijgt op onverharde paden.
Ga je avontuurlijke onverharde stukken rijden monteer dan bij voorkeur geen koffers want die kunnen bij een kleine valpartij al snel kapot gaan en dan sta je.
Het beste kan je zadeltassen gebruiken die een stootje kunnen hebben. De zachtere spullen zoals kleding, slaapzak of schoenen doe je in de zadeltassen.
Mooie onverharde paden rijden met de juiste motorbanden
Veilig avontuurlijk motorrijden
Zaken als camera’s, powerpacks kun je beter in een tas doen die je ergens achterop bindt. Je hoeft natuurlijk niet direct de zwaarste paden met veel zand en modder op te zoeken.
Zeker als je voor het eerst een trip over onverharde paden wil maken is het zaak rustig te starten. En je hoeft ook niet altijd zware offroad paden op te zoeken om plezier te hebben.
Zoek de verharde of onverharde routes uit die je aankan en bepaal zelf hoe snel je rijdt.
Laat je niet opjagen door andere snellere rijders, denk erom veiligheid gaat voor alles.