Autorijden is lang niet zo avontuurlijk als motorrijden.

Ik bega nu natuurlijk een grote fout, want ik schrijf een blog over auto’s op een motor blog. Veel van mijn trouwe fans, als die er zijn tenminste, zullen verbaasd opkijken maar toch vind ik het nodig. Er zijn namelijk hele volksstammen die jaarlijks met een auto op pad gaan terwijl het voor mij eigenlijk voor het eerst is dat ik met een vierwielig voertuig op reis ga. 

Motorfietsen, meer niet

Ik ben met motorrijden begonnen toen ik twintig was, en dat was in 1978. Ja ik ben de jongste niet meer.  Mijn autorijbewijs haalde ik veel later en dat ging niet zonder slag of stoot.

Ik had behoorlijk veel moeite met het halen van mijn autorijbewijs omdat ik met een auto reed alsof het een motorfiets was.

Ik overschatte de acceleratie snelheid van een auto en nam bochten hopeloos verkeerd. Met een motorfiets ben ik gewend om eerst een klein beetje de motorfiets in tegenovergestelde richting te sturen

Als je dat met een auto doet werkt dat natuurlijk niet en zorgt dat voor vreemde situaties.

 

Dacia

De Dacia werd met Daktent al een stuk avontuurlijker

Een diepte punt

Ik onderschatte de remweg van een auto en kon maar niet goed inschatten hoeveel ruimte je met een auto nodig hebt.

Het gebeurde nog al eens dat ik dacht dat ik ergens niet tussendoor kon met een auto terwijl ik in werkelijkheid ruimte genoeg had en eerlijk gezegd heb ik hier nog steeds problemen mee.

Het dieptepunt van mijn rijexamen perikelen was met inparkeren achteruit tegen een boom rijden.

Al met al duurde het dan ook zeker vijf jaar voordat ik mijn autorijbewijs haalde maar het lukte me uiteindelijk wel.

 

Motorfietsen

Hoe avontuurlijk wil je het hebben ?

Meerdere pogingen om het autorijbewijs te halen

Autorijden is duidelijk anders dan motorrijden, daar ben ik nu wel achter. En dat is niet alleen zo omdat je je op vier wielen voortbeweegt in plaats van op twee.

Na het halen van mijn autorijbewijs zijn er even twee automobielen in mijn leven geweest en vanaf toen hield ik het weer op motorfietsen.

Mijn eerste auto was een Renault 4. De vier was een klein slecht geïsoleerd autootje dat veel lawaai maakte en maximaal 120 km/uur kon halen, tenminste zo liet mijn snelheidsmeter weten.

Na het Renaultje kwam er nog een Volkswagen Passat maar daarna was het wel afgelopen met de koekblikken in mijn leven. Autorijden was niet echt iets voor mij, motorfietsen pasten mij beter.

 

Dacia

Met Daktent is het net echt kamperen

Behoefte aan comfort

Motorfietsen bleven hoe dan ook meer mijn ding, of het nou voor vakantietrippen was of om gewoon af en toe wat te toeren. Autorijden deed ik af en toe.

Met het ouder worden kwam bij echter toch steeds meer de behoefte naar af en toe wat meer comfort om de hoek kijken.

In weer en wind op mijn tweewieler stappen om even ergens op bezoek te kunnen gaan is niet meer echt mijn ding.

Alleen al het gehannes met regenpakken bij iedere regenbui ging mij steeds meer tegenstaan.

 

De Africa Twin blijft toch mijn grote liefde

Van autorijden naar motorrijden

Na jaren van diehard motorrijder zijn werd ik dus parttime motorrijder en parttime automobilist, een vreemd gevoel.

Ik zocht een auto met veel ruimte en met een zuinige motor en ik kwam uit bij een Dacia Logan MCV.

Een automerk die zijn geboorteplaats heeft in Roemenië en later is overgenomen door het grote Franse merk.

In feite ging ik met mijn keuze voor de Dacia terug naar mijn eerste auto roots van de Renault 4

 

Motorfietsen

Motorfietsen voor het grote avontuur

Dacia is de betaalbare auto uit Roemenië

De Dacia heeft natuurlijk niets te maken met de oude Renault 4 die ik ruim veertig jaar geleden even in mijn bezit had maar oké, er zit een beetje een lijn in.

De Dacia die ik heb heeft een negenhonderd cc driecilinder motor die zeer zuinig met de brandstof omgaat. De auto weegt 1036 kilo en dat is bijzonder licht voor de toch vrij grote auto.

Mijn eerste trip met de Dacia eind december ging richting zuid Portugal. Voor motorfietsen vond ik het allang te koud worden en dus ging ik met de auto.

Ik vermeed alles wat tolweg was en pakte de mooiste stukken die ik kon vinden, ik reed auto zoals ik met mijn motorfiets normaal gesproken ook onderweg was maar dan in de herfst.

 

motorfietsen

De Tenere behoort tot de avontuurlijke motorfietsen

Best genieten in een warme auto

En stiekem was het best genieten als ik in mijn lekker warme auto met de ruitenwissers aan door de regen reed maar toch knelde er iets.

Zodra ik iemand op een motorfiets zag rijden voelde ik mij een beetje een verrader. Het was najaar en dus had ik ook het kamperen vervangen voor hotels.

De rit met de auto naar het zuiden beviel prima maar toch miste er iets en dat was het gevoel van avontuur. Dat gevoel kwam terug na de aanschaf van een daktent voor op de auto.

Bij het bespreken van hotels kreeg altijd het gevoel dat het reizen teveel geregeld was.

Door ’s-ochtends een hotel te bespreken wist ik waar ik in de avond uit ging komen en dat brak een stukje van het avontuurlijke gevoel af.

 

motorfietsen

Het echte kamperen

Een Daktent op de Dacia voor iets meer avontuur

De oplossing vond ik dus in een daktent. Een daktent is een tent op het dak van je auto die je in zeer kort tijd opklapt en ook weer inklapt, logisch maar ik vertel het toch maar even.

Het maakt kamperen in slecht weer veel makkelijker en het reizen blijft allemaal beter betaalbaar.

Voor een hotel betaal je al snel zestig euro per nacht terwijl een camping soms net vijftien euro kost.

Maar autorijden blijft…..autorijden. Met slecht weer is het prima maar zodra de zon gaat schijnen komen de motorkriebels tevoorschijn.

Terugzwaaien was er niet bij

Je kent het wel, je rijdt op een mooie slingerweg in een bergachtig gebied en dan zit je in zo’n koekblik.

Terwijl er links en rechts motorrijders om je heen schieten. In een reflex zwaai dan nog maar er wordt natuurlijk niet op je groet gereageerd.

Ikzelf zou ook niet terugzwaaien naar een automobilist als ik mijn motorfiets zou zitten, ik zou de groet waarschijnlijk niet eens opmerken.

In de zomermaanden zit ik toch weer het liefst op mijn motorfiets en dat blijft ook zo, Autorijden blijft voor de winter.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.