Er had zich een gezelschap van fanatieke liefhebbers rondom de Ténéré geschaard. De kennis over de Ténéré onder de bezitters was groot en soms zelfs absurd. De verschillende modellen van de Ténéré werden op een bijzondere manier aangeduid.
Deel 1: Van Goldwing naar XT500
De naam 34L kende iedereen
De DTA bestond uit een groot aantal zeer fanatieke Ténéré rijders. De kennis onder de clubleden van de Yamaha xt600 Tenere was groot en soms zelfs absurd.
Het kleinste onderdeeltje werd door de leden van de DTA vaak herkend. Van de krukas tot het kleinste schroefje.
Een Yamaha XT 600 review had niemand hier nodig. Iedereen kende de Yamaha XT 600 specs uit zijn of haar hoofd.
De meeste leden wisten werkelijk alles over de eencilinder te vertellen. De kleinste gebreken of bijzondere pluspunten, alles was bekend.
Zo werd er vaak niet meer over modellen gesproken maar werden de modellen aan de hand van de eerste 3 letters van het frame nummer benoemd.
Zo werd het 1983 model aangeduid als een 34L, het opvolgende model als 1VJ en een nog later model als 3AJ.
Het eerste model Tenere op een treffen in Worms Duitsland midden jaren 90
Ik had een 34L zonder dat ik het wist
In het begin begreep ik absoluut niet waar men het over had maar na enige tijd lid van de club te zijn kreeg ik het door.
De frame nummers van de verschillende modellen XT’s en Tenere bestonden uit cijfers en letters.De frame nummers begonnen met een cijfer en letter combinatie.
De motorfiets die ik in mijn bezit had begon met de combinatie 34L en werd dus de 34L genoemd.
Het model dat na mijn Tenere kwam begon met de nummers 1VJ en werd dus 1VJ genoemd.
Niemand binnen de DTA had het nog over bouwjaar of model maar noemde alleen de frame nummer combinatie.
Deze bijna bizarre kennis van het specifieke model boeide mij enorm. Temeer omdat ik van een zware viercilinder motorfiets kwam en weinig van off the road motorfiets wist.
Een off the road rit op de Veluwse tankbanen met de DTA. De Tankbanen zijn nu gesloten voor off the road rijden.
De reputatie van de Yamaha XT600 Tenere
De Yamaha xt600 Tenere had al een flinke reputatie opgebouwd en de Tenere deed daar nog een keer een schepje bovenop.
Ik had nog een tijdje revalideren voor de boeg voordat ik weer op de motor kon klimmen na mijn crash in Spanje.
Ik moest natuurlijk eerst nog een motor zien te kopen en dat kon natuurlijk alleen maar een Tenere zijn. “Yamaha XT 600 engine for sale” dat wilde ik zien en daar wilde ik op af.
Ik was inmiddels verslingerd aan de stoere off road motorfiets en wilde niet anders meer hebben.
De Ténéré was zo goed als nieuw
Een zo goed als nieuwe Tenere
Na een paar maanden rond lopen op krukken was ik, met behulp van fysiotherapie, weer op de been.
Ik kon weer op zoek naar een motorfiets. En naar ieders verbazing ging ik dat ook direct doen. Want leven zonder motorfiets bestond in mijn ogen niet.
In een advertentie in Moto 73 las ik dat er in Rotterdam een Ténéré te koop stond uit 1984, hetzelfde model als ik eerst had.
Dit was dus een zogenaamde 34L en in de advertentie stond zgan. We leefde in het jaar 1991 en dus was de xt600 Tenere weliswaar 2e hands maar redelijk nieuw.
Een 3AJ model in actie op een treffen van de DTA
De 600 was zo goed als nieuw
Met de term redelijk nieuw was ik al voldoende gemotiveerd om de motorfiets te gaan bekijken.
Ik belde direct voor een afspraak en zei door de telefoon dat als de Tenere inderdaad zo zou zijn zoals hij in de advertentie beschreven werd, de koop in principe al gesloten was.
Eenmaal aangekomen zag ik direct dat zgan niet overdreven was. Alles aan de motor was nog origineel. De zijdekjes, bagagerek het zadel, kortom hij kon zo uit de showroom komen.
Ik had ondertussen genoeg kennis van motorfietsen om in te zien dat de motorfiets weinig kilometers had gereden.
Een van de bijeenkomsten van de Dutch Tenere Association
De Tenere was bijna nieuw
Ik kon ook aan het motorblok zien dat er nog niet aan gesleuteld was. Geen krasjes op de cilinder of het carter.
Er kwamen ook geen rookpluimen uit de uitlaat. niets van dat alles. De Tenere was met 35000 kilometer op de teller maagdelijk.
Ik was dol gelukkig en na een proefrit was ik verkocht. De motor klonk alsof hij werkelijk splinternieuw was en er zat geen krasje op.
Het was vrij uniek om een in zo’n goeie staat verkerende 34L te vinden. Want ik noemde de Tenere inmiddels ook gewoon bij zijn type aanduiding.
Er werden verschillende oplossingen gezocht voor het bagage “probleem”
Geld voor mijn wereldreis.
Het was duidelijk te zien dat er nog nooit aan het motorblok gesleuteld was.
Ik betaalde de 3500 gulden met plezier en reed zo trots als een pauw met de motor naar huis.
Op het eerst volgende club evenement trok ik alle aandacht met mijn blinkende 7 jaar oude 34L.
Ik had in die tijd een betere baan gevonden waardoor ik behoorlijk verdiende zodat ik regelmatig geld opzij kon zetten.
Ik was natuurlijk aan het sparen voor mijn droomreis. Ik wilde perse mijn opleiding afmaken en ik moest nog genoeg geld bij elkaar sparen.
Een stoere off the road motorfiets
De Ténéré stond al klaar.
Het ongeluk in Spanje hielp mij in ieder geval met het bij elkaar krijgen van geld.
Dankzij mij rechtsbijstand verzekering kon ik op een zeker moment 17.000 gulden incasseren.
Dit geld werd door mij direct op een spaarbank gezet. Het werd gereserveerd voor mijn wereldreis.
In 1996 haalde ik mijn HBO diploma en kon ik me gaan richten op het voorbereiden van mijn wereldreis.
Mijn trip over land naar Australië was niet meer zover weg, de Yamaha xt600 Tenere stond al klaar en ik kon mijn wereldreis plannen.
Deel 7: De voorbereidingen voor een wereldreis
[bol_product_links block_id=”bol_544e4f15161fd_selected-products” products=”9200000000633777″ name=”Droomreis met de tenere” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]