Adventure motorfietsen van 1000 cc en meer

Een motorfiets wordt al snel een adventure motorfiets genoemd, maar wat is nou een adventure motorfiets ? Aan welke eigenschappen moet een motorfiets die de naam adventure mee krijgt eigenlijk voldoen ? Gaat het om pk’s, koppel, gewicht of moet een adventure motorfiets er gewoon avontuurlijk uit zien. De redactie van Allesopdemotor.nl neemt er vier onder de loep, de Suzuki DL1000, de Kawasaki Versys 1000, de BMW S100 XR en de Yamaha Super Ténéré.

 

Avontuurlijk motorrijden

Het gaat hier om motorfiets die door de fabrikant in de categorie Adventure motors worden geplaatst.

Je kan iedere motorfiets als adventure motorfiets neerzetten natuurlijk alleen is het de vraag wanneer een motorfiets een adventure motorfiets is.

Een motorfiets is een adventure motorfiets als je er avontuurlijke reizen mee kan maken.

Een trip naar het zuiden van Frankrijk kan ook als avontuur gezien worden, alleen kan je dat met iedere motorfiets doen.

 

Avontuurlijk motorrijden

Avontuurlijk motorrijden betekend ook onverharde routes rijden

Een echte Adventure motorfiets

Avontuurlijk wordt het als je van de gebaande paden afgaat. Routes die door stof, stenen en zand gaan zonder asfalt in zicht vragen meer van een motorfiets.

Dit soort routes  maken het echte avontuur, en daar is niet iedere motorfiets voor gemaakt.

Voor een echte adventure motorfiets zijn zaken als gewicht, bodemspeling en balans veel belangrijker.

Het aantal pk’s en topsnelheid. tellen niet echt mee En niet iedere Adventure motorfiets voldoet aan die voorwaarden.

 

avontuurlijk motorrijden

licht en wendbaar voor meer onverharde routes

De Suzuki DL1000

De Suzuki DL1000 is een motorfiets die door Suzuki neergezet wordt als avontuurlijke motorfiets. De DL1000 V-strom is een motorfiets die zeker geschikt is voor de langere afstanden en wel een beetje avontuur aan kan.

De zitpositie is over het algemeen ontspannen en je zit redelijk uit de wind door de hoge ruit. De DL1000 V-strom heeft een rijklaar gewicht van 228 kg en een bodemspeling van 165 mm.

Met bijna 100 pk en een koppel van ruim 100 nm heeft de Suzuki in ieder geval genoeg in huis om relaxt mee onder weg te gaan.

165 mm bodemspeling is voldoende om onverharde routes te rijden, zolang het maar niet te ruig wordt. Ook het gewicht van 228 kg speelt een rol bij onverhard rijden alhoewel een goede balans meer zegt.

 

Adventure motorfietsen

De DL1000 V-strom met spaakwielen

200 kg is eigenlijk de limiet

Zodra je boven de 200 kg komt met een motorfiets wordt onverhard rijden een redelijke zware opgave, zeker als je echt zwaar terrein gaat opzoeken.

De DL1000 heeft kan 20 liter brandstof meenemen waardoor een redelijke actieradius van rond de 350 km mogelijk is.

De bandenmaten van de V-strom zijn met voor 19 en achter 17 inch geschikt voor de wat grovere banden.

Een losse onverharde ondergrond kan met wat grovere banden geen probleem zijn waardoor er meer avontuurlijke routes gereden kunnen worden.

 

Spaakwielen

Wielen met draadspaken zijn flexibeler dan gegoten wielen

Gespaakte wielen zijn minder star

De DL 1000 V-strom is in de XT versie uitgerust met gespaakte wielen en daardoor net iets meer geschikt voor het grovere werk.

Gespaakte wielen zijn nu eenmaal minder star en minder kwetsbaar dan gegoten wielen.

Gegoten wielen kunnen geen enkele beweging hebben waardoor de kans op breken bij grof terrein altijd aanwezig is. In ieder geval eerder dan bij wielen met draadspaken.

De veerwegen van 160 mm voor zowel het voor en achterwiel zijn redelijk te noemen voor wat meer avontuurlijke wegen.

 

Adventure motorfietsen

Hoe avontuurlijk is de Versys 1000

Kawasaki Versys 1000

Een andere motorfiets die door de fabrikant als adventure wordt neergezet is de Kawasaki Versys 1000. De 1000 cc Versys is een viercilinder motorfiets met 120 pk en een koppel van 102 nm.

Het rijklaar gewicht van de 1000 cc viercilinder is met 255 kg vrij fors te noemen, zeker voor een motorfiets die als adventure motorfiets wordt aangemerkt. De Versys is daarmee bijna 30 kg zwaarder dan de DL 1000 V-strom.

De bodemspeling van de Versys is met 150 mm aan de magere kant, zeker voor een motorfiets die als adventure wordt neer gezet.

Zowel het voor als het achterwiel van de Versys zijn 17 inch en dat is wat absoluut niet bij een adventure motorfiets past. Hoe groter het voorwiel hoe beter het over oneffenheden kan rollen.

 

BMW

Gegoten wielen zijn kwetsbaar en minder voor onverhard geschikt

17 inch of 19 inch

Er zijn ook meer soorten grovere banden te vinden voor 19 inch wielen dan voor 17 inch wielen. Grovere banden is betere grip op losse ondergrond.

Ook op het gebied van vering komt de Versys absoluut tekort als het om meer avontuurlijk rijden gaat.

Zowel voor als achter is er 150 mm ruimte voor het wiel om met de ondergrond mee te bewegen, leuk voor af en toe een verkeersdrempel maar meer ook niet.

De zit op de Versys is wel prima relaxt en geschikt voor lange afstanden over asfalt wegen en wellicht dat je op de wat slechtere wegen wel profijt hebt van de iets langere veerwegen dan een pure weg motorfiets.

 

Kawasaki Versys

Minder mogelijkheid voor avontuurlijke grovere banden

De BMW S1000 XR

Een andere als adventure model getypeerde motorfiets is de S1000 XR van BMW.

De viercilinder uit Duitsland wint het zonder twijfel met motorvermogen van de Suzuki en de Kawasaki.

Het rijklaar gewicht van de BMW is met 226 kg het laagst van de beide Japanse motoren al scheelt het met de Suzuki slechts 2 kg. De 24 kg verschil met de Kawasaki tikt wel behoorlijk aan.

De wielmaten van voor en achter 17 inch zijn net als bij de Versys voor het grovere werk niet avontuurlijk genoeg.

 

Adventure motorfietsen

De S1000XR van BMW, veel pk’s maar minder avontuur

Alleen met gegoten wielen

Daar komt ook nog bij dat zowel de Kawasaki als de BMW alleen te leveren zijn met gegoten wielen.

De veerwegen van de BMW zijn voor en achter met 150 mm gelijk aan de vering van de Versys.

De bodemspeling van de BMW is niet opgegeven maar lijkt op het eerste gezicht gelijk aan dat van de Versys.

De zit is net als op de Versys en de V-storm prettig rechtop waardoor je met gemak vele kilometers achter je kan laten. Alleen heeft de BMW niets met het type Adventure motorfiets te maken.

 

Adventure motorfietsen

De super Tenere

Yamaha Super Ténéré

De 1200 cc super Ténéré is de laatste die we onder de loep nemen. De super Ténéré is met een rijklaar gewicht van 265 kg de zwaarste van de vier.

De verdeling van het gewicht en het karakter van het de super zorgt ervoor dat je het gewicht tijdens het rijden niet zo voelt.

De met spaken uitgeruste wielen van 17 inch achter en 19 inch voor zijn duidelijk meer geschikt voor de minder makkelijk begaanbare wegen.

De Super Ténéré heeft de probleemloze cardan aandrijving als grote voordeel alleen maakt die cardan de motorfiets wel zwaar.

 

Super Tenere

Cardan is probleemloos maar zwaar

Avontuurlijk motorrijden met cardan

Yamaha heeft de tweecilinder zowel voor als achter 190 mm veerwegen gegeven om zodoende wat zwaarder terrein aan te kunnen.

Met een vermogen van 112 pk is de super niet de sterkste maar hij wint het wel met het koppel van 117 nm.

De Super Tenere heeft als voordeel zijn soepele motorkarakter die maakt dat hij op minder begaanbare wegen uitstekend presteert.

Dit komt door het CP2 ofwel Crossplane motorblok. De andere kruk hoek en ontsteking patronen maken dat het koppel van het blok zorgen voor een soort tractor effect. Dit klinkt oneerbiedig tegenover de Yamaha maar zo is het zeker niet bedoeld.

 

Tenere 700

De Tenere 700 heeft meer bodemspeling en draadspaak wielen

Conclusie.

Een motorfiets verdient niet zomaar de naam adventure motorfiets. Het avontuurlijk gehalte wordt bepaald door zaken als motorkarakter, vering, bodemspeling en gewicht.

Voor alle vier de hier onder de loep genomen motorfietsen geldt dat ze min of meer het predicaat adventure verdienen.

De een wint het op gewicht, de ander op vering of bodemspeling maar geen van de vier passen.

Wat Allesopdemotor.nl betreft, echt in het assortiment adventure motorfietsen.

 

Honda Afrika Twin  

Een echte adventure motorfiets is een motorfiets waar je al het terrein mee aan kan. Asfalt, gravel of zand het mag niet uitmaken.

Dus laag gewicht, lange veerwegen en flinke bodemspeling zijn gewenst terwijl vermogen minder belangrijk is.

De term adventure motorfiets wordt steeds meer gebruikt voor motorfietsen die duidelijk niet onder die categorie vallen.

En dat is eigenlijk best jammer want je wordt als potentiële koper wel een beetje misleid.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.