Je ziet wel vaker dat de soms minder bekende motormerken een sprong in het diepe maken. Een merk dat voornamelijk bekend is van bijvoorbeeld grote toermachines komt vrij plotseling uit met een adventure motorfiets. Of een merk dat vooral supersport motorfietsen maakt komt uit met een Cruiser of een toermachine. Fabrikanten die de sprong in het diepe willen maken om net die andere markt te verkennen en dat is soms een behoorlijk succes.
De offroad motorfiets
Honda, Yamaha, Kawasaki en natuurlijk BMW en KTM zijn de bekendste merken als het gaat om off the road motorfietsen.
De offroad motorfiets ontstond uit de bekende crossmotorfiets die op zijn beurt weer voortkwam uit de vele zelfbouw modellen.
Het crossen met motorfietsen is bedacht door mensen die iets anders wilde dan alleen racen op de weg
Racen in het terrein, of dat terrein nou uit modder, zand of stenen bestond. De drang om een wedstrijd te rijden met een motorfiets die meer kon dan alleen een hoge snelheid op de weg halen.
De Africa Twin heeft flinke concurrentie
Adventure motorfietsen
Motorfietsen die voor op de weg bedoeld waren werden voorzien van andere vering en grovere banden om zwaarder terrein aan te kunnen. Het gewicht moest omlaag en de snelheid omhoog, dat was het doel.
De crossmotorfiets ontstond uit deze wedstrijden met zelfbouw motorfietsen en uit de crossmotorfiets ontstond weer de offroad motorfiets.
De offroad motorfiets is over het algemeen zwaarder dan de crossmotor en was ook meer voor meer avontuurlijk motorrijden bedoel dan voor wedstrijden.
De crossmotor was en is voornamelijk tweetakt terwijl de offroad motorfiets, zoals de XT500 bijvoorbeeld, voornamelijk viertakt is. Je kan wel zeggen dat de eerste offroad motorfiets van Yamaha komt maar Yamaha bleef niet de enige.
De Transalp behoort tot de mindere goden on de Adventure motorfietsen maar mag er zeker zijn.
De offroad motorfiets
Honda, Suzuki en Kawasaki volgde als snel met de XR500 en 600 en Suzuki met zijn zeer succesvolle en uitstekend presterende DR600 en later de DR650.
Kawasaki wist succes te ogen met de KLR600 en de KLR650. Stuk voor stuk eencilinder motorfietsen.
De Japanse offroad modellen waren allemaal lichtere eencilinders die behoorlijk presteerde maar niet uitblonken in topvermogen.
De verschillende Japanse offroad modellen waren ontworpen om op en naast de weg te rijden, zolang het maar niet te extreem werd.
Het gewicht van de Offroad motorfiets is altijd zwaarder dan een tweetakt crosser waardoor de mogelijkheden net iets minder worden.
De Tenere 700 is een kruising tussen een pure offroad motorfiets en een reismotor.
Niet om mee te crossen
De offroad is dan meer bedoeld voor het kunnen rijden over ongeplaveide wegen en niet om echt mee te crossen.
Daar komt ook de term offroad vandaan maar veel kopers zagen andere kwaliteiten in de lichte viertakt motorfietsen.
Veel van dit soort offroad motorfietsen werden omgebouwd tot reismotoren.
Reizigers maakte speciale bagagerekken met aluminium koffers of tassen en grotere benzinetanks voor grotere actieradius en trokken hiermee de wereld over. Vaak tot verbazing van de fabrikanten zelf.
De XT660Z is prima alternatief voor de zwaardere modellen.
Adventure motorfietsen
Motormerken als BMW en Honda zagen kansen want waarom zou je zelf een motorfiets bouwen met meer capaciteit als je die ook gewoon kan kopen.
Voor Honda een reden om met de Africa Twin te komen. BMW zag zijn kans ook schoon en kwam met zijn eerste Gelande Strasse (GS) op de markt.
Met de opkomst van de grotere offroad motorfietsen werd ook een nieuwe naam meer op avontuur georiënteerde motorfietsen geïntroduceerd.
BMW is, met zijn gelande strasse misschien wel de meest succesvolle producent van de adventure motorfiets maar kent zeker concurrentie.
Zo kwam Ducati in 2003 met zijn eerste Multistrada op de markt. Veel te laat misschien als je kijkt naar de concurrentie maar beter laat dan nooit moeten ze bij de Italiaanse fabriek gedacht hebben.
Ducati spreekt een woordje mee.
Ducati heeft zijn multistrada
De Multistrada is een succes en voor Ducati een reden om door te gaan met het model.
Op het moment van schrijven zijn is er de Multistrada met het V4 motorblok, de Pikes Peak, de V4S en de “gewone” V4.
De V4 motorblokken leveren 170 pk en hebben een gewicht van onder de 220 kg. Behalve de V4 is er ook nog een V2 uitvoering van 950cc.
Ducati en BMW zijn niet de enige die zich meer op de adventure markt hebben gestort. Harley Davidson heeft ondertussen zijn 1250 cc Pan American met het bekende V-twin blok maar dan met vloeistof koeling.
Het 1250 cc tweecilinder blok levert een topvermogen van 150 pk en heeft een koppel van 127 nm.
De Adventure motorfietsen van BMW behoren tot de populairste modellen
Harley’s Pan America
De Harley heeft voor en achter veerwegen van 191 mm, wat voor een adventure motorfiets voldoende is en houdt daarbij een acceptabele zithoogte van 789 mm aan.
Met een gewicht van 254 kg behoort de Harley Davidson niet tot de lichtgewichten onder de adventure motorfietsen.
Een geheel nieuwe adventure motorfiets komt uit Scandinavië. Scandinavië dat ooit het woongebied van de Vikingen was.
De Husqvarna Norden 901 is de nieuwe avontuurlijk tweewieler die de concurrentie aangaat met de bestaande Adventure motorfietsen.
De oude XT600 is een lichte offroad motorfiets met reiscapaciteiten.
De concurrentie uit Zweden
De Norden 901 is niet heel bijzonder in vergelijking met zijn concurrenten. Met zijn 105 pk en 100 nm koppel en een rijklaar gewicht van 217 kg staat hij op gelijke hoogte met de Africa Twin van Honda.
Dat de Norden een serieuze allroad motorfiets is, kan je o.a zien aan de veerwegen van 220 mm voor en 215 mm achter.
De wielmaten van 21 inch voor en 18 inch achter geven ook duidelijk aan dat je met de Norden zwaardere terrein aan moet kunnen. De zithoogte is te variëren van 874 tot 854 mm.
De tweewieler uit Zweden kan zeker interessant worden voor diegene die iets anders wil dan de “doorsnee” adventure motorfiets.
Het lijkt er ook op dat de Norden 901 met een prijs van € 15.000 ook aantrekkelijk geprijsd gaat worden, als je de geruchten mag geloven tenminste. Wij gaan het afwachten en richten ons op de eerst mogelijke proefrit.