Het is een heerlijke zonnige dag en je staat klaar om een stuk op je motorfiets te gaan toeren. Je stopt je sleutel in het contactslot en drukt op de startknop en het enige wat je hoort is het klikken van je startrelais. Je motorfiets wil niet starten en je startmotor draait niet rond. Dat wordt sleutelen, is het een accu probleem of is er iets anders aan de hand.
Starten doe je dmv het startrelais
De startmotor van een auto of motorfiets is er om de motor als het ware aan te slingeren. De startmotor krijgt de stroom die hij nodig heeft via een startrelais.
Een startrelais is niets anders dan een geautomatiseerde schakelaar die hogere spanning door kan geven. Als de stroom die de startmotor nodig heeft rechtstreeks via het startknopje gaat verbrand het knopje.
Met het indrukken van je startknopje zet je dus in eerste instantie het startrelais in werking.
De hoge spanning bereikt de startmotor en gaat draaien. De startmotor grijpt op zijn beurt in de starterekrans en zet de motor in beweging.
Als de accu er vuil is kan het contact verbroken worden
Als je alleen klikken hoort
Hoor je bij het indrukken van de startknop alleen het klikken van het startrelais ? Dan is er iets aan de hand.
Het is het beste als je een aantal tests doet om er achter te komen wat er aan de hand is. Het kan een accu probleem zijn waardoor je motorfiets niet start maar dat hoeft niet perse.
Om te beginnen kan het zijn dat je plus en min kabel niet goed vast zitten op je accu polen.
Dit is gemakkelijk te controleren door met een passende sleutel de bouten op de plus en min pool vast te draaien. Draai de de bouten op de accupolen goed vast en weg is het accu probleem.
Een accu probleem kan simpel op te lossen zijn.
Als een van de twee bouten van je accupolen los zit krijgt het start relais niet voldoende spanning van de accu om de startmotor in het rond te laten draaien.
Het kan ook zijn dat er vuil tussen op de accu polen is gekomen. Dit vuil kan dan tussen de accu kabel en de polen gaan zitten waardoor er slecht contact gemaakt wordt.
Als de accu polen goed vastzitten en de startmotor wil nog steeds niet rond draaien dan heeft de accu niet genoeg spanning.
Een multimeter kan erg handig zijn bij accu problemen
Met een multimeter je accu testen
Je kan de spanning van de accu testen met behulp van een testlampje. Beter is het als je een multi meter gebruikt om de spanning van je accu te testen.
Zet de multimeter op volt en dus de pennen van de multi meter te de accu polen aan. De multimeter geeft nu aan hoeveel spanning er nog in de accu zit.
Een volle accu moet iets meer dan 13 volt aan spanning hebben. Hier mag je natuurlijk wel iets onder zitten maar niet teveel.
De accu kan gewoon leeg zijn omdat de motorfiets lang heeft stil gestaan maar dat hoeft niet.
Het is zaak de accu op te laden door hem aan een accu lader te hangen of door de motorfiets te starten met behulp van startkabels.
Accu problemen door losse accu polen.
laadspanning meten van de spanningsregelaar
Als de motorfiets met behulp van startkabels gestart is laadt de dynamo de accu van de motorfiets vanzelf weer op.
Dit werkt echter niet als de dynamo niet meer laadt of de accu kapot is, hierover later meer. Als de accu helemaal leeg is wil het opladen d.m.v. de dynamo vaak ook niet meer lukken.
Je kan dit probleem verhelpen door de accu een boost te geven. Je geeft de accu dan korte tijd meer spanning dan normaal.
Bij de oudere typen motorfietsen zoals de XT600 XT500 kan je een accu die niet meer wil laden omdat hij te leeg is een beetje op weg helpen.
Let op dit kan waarschijnlijk niet bij iedere motorfiets. Zeker niet met motorfietsen met moderne electronica zoals brandstof injectie.
Een oudere motorfiets heeft soms ook nog een kickstarter
Oudere motorfietsen zoals hierboven genoemd hebben vaak nog een kickstarter en geen startmotor. Een accu is daardoor in eerste instantie niet nodig om de motorfiets te starten.
Om een geheel lege accu weer te kunnen opladen door met de motorfiets te gaan rijden gaan we hem eerst een boost geven.
Dit doen we door de spanningsregelaar tussen de dynamo en de accu weg te halen. Hierdoor krijgt de accu korte tijd meer dan 15 volt laadspanning te verwerken.
Een simpele accu oplader is voldoende.
Elektra doormeten is een ander verhaal
Als je nu een paar honderd meter gaat rijden krijgt de accu genoeg spanning om net even genoeg op te laden pas op, doe dit echt heel kort !. Want als je te lang zonder spanningsregelaar gaat rijden blaas je de accu op.
Zet nu de spanningsregelaar weer tussen de dynamo en de accu en de accu laadt weer keurig netjes bij. Pas echter wel op met deze truc, ik weet niet of dit zonder problemen bij modernere motorfietsen kan.
Als de accu niet oplaad nadat de motorfiets met startkabels is gestart en hij laadt ook niet bij door hem aan de accu lader te koppelen dan is waarschijnlijk de accu aan vervanging toe.
Er kan ook een probleem met de dynamo zijn
Laat de accu wel eerst doormeten bij een dealer of garage bedrijf voor je hem vervangt. Een accu kan behoorlijk duur zijn in de aanschaf dus is het handig als je hem eerst laat testen.
Rijden met kapotte dynamo kan wel maar lang duurt het niet. Als de accu niet oplaadt kom je vroeg of laad stil te staan.
Laadt de accu wel bij als je hem aan de acculader koppelt maar niet als je gewoon met de motorfiets rijdt dan is er iets anders aan de hand. Je hebt dus geen accu probleem maar een laad probleem.
Het kan zijn dat de spanningsregelaar of de dynamo kapot is of er is iets mis met de bedrading. Het is zaak dat we het een en ander gaan doormeten maar dat is een heel ander verhaal.