8: Een Honda CB750 met een L plaat was heel normaal

In de tijd dat ik ging motorrijden nam je geen rijlessen want dat hoefde niet. Je kocht een motorfiets, zo zwaar als je hem wilde hebben en vroeg een proefrijbewijs aan. Dat rijbewijs kreeg je samen met een L plaat, voor de rest kon je het zelf uitzoeken, als je maar op je route bleef. Controle was er amper en eigenlijk kon je doen en laten wat je wilde. Het was de tijd dat je als motorrijder nog echte vrijheid kende. 

Deel 1: De brommer tijd kwam er aan

Een Honda lag voor de hand

Ondanks de truc met de L plaat hield ik me toch zoveel mogelijk aan mijn route door Den Haag, uit angst te worden aangehouden. Je kon dan wel je gang gaan maar de politie lette wel extra op motorfietsen met L platen.

Zo reed ik regelmatig binnen mijn route van kijkduin naar Scheveningen en door alle straten die daar in de buurt waren. Bochten oefenen noemde ik dat.

Ik stopte ook regelmatig om even iets te drinken, een sigaret te roken of gewoon om even te pauzeren. Ik zette dan natuurlijk de motorfiets uit omdat ik bang was dat de motor anders te heet werd, tja wist ik veel.

Ik wist dus letterlijk niets van motorfietsen af. Ik wist net aan waar de benzine in moest en dat ik olie moest peilen maar daar hield het wel mee op.

 

Ducati

Ducati was voor mij nogal onbereikbaar in die tijd

Wordt het een Kawasaki of toch een italiaan

In de tijd dat ik met motorrijden begon was er trouwens nog niet zoveel keuze als nu. Je kon bijvoorbeeld kiezen uit een aantal Japanse of Italiaanse  motorfietsen of een heel bekend Duits merk.

Alleen was BMW in die tijd nog voor de oudere motorrijders bedoeld en dus was dat geen optie. De BMW R75/5 en de R60/5 waren in die tijd al klassiekers met hun reputatie van niet te verwoesten motorfiets.

En natuurlijk kon je kiezen voor een motorfiets met zijspan maar dat was toch een heel ander soort motorrijden. Zijspan rijden moet je leren want dat is toch heel anders motorrijden.

Vervolgens kon je kiezen uit de hoeveelheid cc’s die een motorfiets had maar daar hield het dan ook zo’n beetje bij op.

 

Honda

Norton was dat andere exotische motormerk

Een Jap of liever een Italiaan ?

Als je het niet zo op Japans had, koos je voor een van de meer exotische merken als Laverda, Moto guzz of Benelli. Er waren in die tijd natuurlijk ook nog steeds liefhebbers voor tweetakt motoren alhoewel het motortype toen al een beetje aan het uitsterven was.

Dit maakte de keuze voor een motorfiets een stuk simpelere dan tegenwoordig het geval is.

Als je je rijbewijs nog moest halen was het logisch om een lichtere motorfiets te kiezen zoals de Honda CB360 waar ik voor koos maar verplicht was het niet.

Het was dan ook doodnormaal om een Honda CB750 four of een Kawasaki 900 met een L plaat te zien rijden. Er was geen pk grens voor iemand die nog geen rijbewijs had, laat staan voor iemand die zijn rijbewijs had maar nog geen 20 was.

  Goldwing

De Laverda was ook een exotisch merk die niet iedereen erkende

De pk race moest nog komen

Het was 1978 en we waren nog een aantal jaren verwijderd van de pk race die er tussen de verschillende motormerken in de jaren 80 nog zou uitbarsten.

De motorfietsen met het hoogste vermogen in die tijd waren waarschijnlijk de Kawasaki 900, Honda CB750 en de Suzuki GT750.

Suzuki had eind jaren 70 nog voornamelijk tweetakt motoren in zijn programma staan. Zo waren er de lucht gekoelde GT380 3 cilinder en de 500 tweecilinder. Het vlaggenschip van Suzuki was destijds de water gekoelde GT750.

De GT750 had veel vermogen en was behoorlijk snel maar had nauwelijks wegligging. Het is alsof je een baksteen de hoek om wil krijgen, hoorde je veel eigenaren zeggen.

 

Blackbomber

De Blackbomber van Honda op het Wheels and Waves festival

 De Kawasaki Mach IV had last van vastlopers

Kawasaki had ook nog tweetakt motoren in zijn programma zitten, waaronder de legendarisch Mach IV. De Mach IV was ongelooflijk snel, zeker voor die tijd maar niet erg betrouwbaar.

De tweetakt kon te warm worden en dat kwam voornamelijk omdat het tweetakt was. De middelste cilinder van de 3 Pitter wilde nog wel eens te warm worden en daardoor vastlopen. Tja dat was de tweetakt van die tijd.

Honda hield het bij degelijkheid en betrouwbaarheid minder op vermogen, tweetakt motorfietsen kwamen bij Honda overigens niet voor.

De befaamde Blackbomber van Honda was in die tijd alweer achterhaald en de Honda CB 750 had zo’n beetje zijn plaats ingenomen. De Blackbomber is natuurlijk een twee cilinder met veel minder vermogen dan de CB750 dus dat spreekt vanzelf.

 

GT500

De GT500 van Suzuki

Wheels and Waves

De oeroude Boxer van BMW op het Wheels and Waves 2017

De Honda CB 750 was zeer betrouwbaar

De Honda CB 750 was in eerste instantie ontworpen voor zijn betrouwbaarheid.

Met zijn viercilinder motorblok van 750cc met enkele bovenliggende nokkenas en 2 kleppen per cilinder was de motorfiets met zijn top van 190 km/uur geen echt snelheidsmonster.

De CB 750 had nu eenmaal 67 pk en dat was voor een dergelijke motorfiets in die tijd voldoende vond men.

Totdat Japanse motorfietsgigant besloot een zwaardere motorfiets aan zijn modellenlijn toe te voegen en dat was de Goldwing.

 

Honda CB750

De Honda CB750 op Wheels and Waves

 De vermogens race moest nog beginnen.

Het eerste prototype van de Goldwing was de Honda M1. De M1 was uitgerust met een 1470 cc zes cilinder motorblok dat 80 pk leverde. De zes cilinder werd door de Japanse fabrikant zelf te kolossaal gevonden en men ging terug naar een 1000cc viercilinder.

In 1975 kwam de eerste vloeistof gekoelde viercilinder van Honda op de markt. De Goldwing had een 999cc boxer motor die 78 pk leverde.

De Goldwing was overigens de eerste Honda met cardan en de eerste met een boxer motor. Er werd zelfs een club opgericht rond de Goldwing, de Goldwing Club Holland.

Alhoewel de Goldwing met zijn vermogen van bijna 80 pk wel boven de rest van de gemotoriseerde tweewielers uitstak was het nog geen topvermogen.

Niet lang na de introductie van de Goldwing kwam de concurrentie met een verrassing met echt topvermogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.