6: Tweedehands motorfiets kopen en elektra

Een tweedehands motorfiets kan er van buiten mooi uit zien, zeker als de eigenaar er even flink zijn best op heeft gedaan. Banden mooi zwart, motorblok mooi opgepoetst en de olie net ververst ja dat maakt een goeie indruk. Maar een blinkende motorfiets zegt niet alles, dat hebben we in de vorige 5 artikelen al besproken. oftewel, motor kopen waar op letten.

Een tweedehands motorfiets kopen deel 1

Een occasion is niet altijk oké

Een motorfiets heeft net als een auto veel elektra aan boord. Dat is zeker bij de moderne motorfiets het geval.

Ga je je eerste motor kopen en het is een gebruikte neem dan iemand mee. En dan het liefst iemand die iets weet van motorfietsen.

Denk ook bij je zelf, welke motor past bij mij. Klinkt als een onzinnige vraag misschien maar het help bij je keuze.

Bij voorkeur iemand die verstand heeft van occasion motorfietsen. Moderne motorfietsen die uitgerust zijn met veel elektronica zoals ABS en Traction controle zitten vol met elektronica.

In de meest gevallen zit het wel goed

In de meeste gevallen zit het wel goed met de elektra maar dan kan ook anders zijn. Dus ga er liever niet automatisch vanuit dat het elektrische gedeelte van een gebruikte motorfiets goed zit.

Als alles aangesloten zit zoals de fabrikant het bedacht heeft zit het wel goed. De fabrikant heeft alle elektronica zo aangesloten dat alles zonder kortsluiting kan functioneren.

Meestal zit alles strak tegen het frame van de motorfiets gemonteerd, zeker bij een nieuwe motorfiets. Bij een occasion is dat nog maar afwachten.

Elektrisch schema Tenere

Het elektrische schema van de Yamaha Tenere uit 2008

Barstens vol electronica

Dat is nodig omdat de moderne motorfiets nu eenmaal veel barstensvol zit met allerlei elektrische componenten.

Het eerder genoemde ABS systeem dat op motorfiets verplicht is neemt veel ruimte in. Alhoewel je verbaasd ben over de compactheid van het anti blokkeer systeem maar het neemt hoe dan ook ruimte in.

Als je het idee hebt dat systemen als ABS, Tractioncontrol of injectiesystemen veranderd zijn dan is het aan te raden de tweedehands motorfiets te laten staan.

Het is beter om dit soort geavanceerde elektronica met rust te laten. Het is zinvol om te bekijken of de bedrading bij dit soort systemen gewijzigd zijn.

Als je het niet vertrouwd omdat de bedrading er te rommelig uitziet  haal er dan een deskundige bij.

 TractioncontrolMotorfietsen met ABS bevatten veel elektronica

Een goeie occasion.

Ook als de tweedehands motorfiets goed klinkt motorische en geen forse rookpluimen achter zich laat en niet naar verbrande motorolie stinkt ben je er nog niet.

De vering blijkt ook in orde en de banden zijn ook oké. Je moet op veel dingen letten als je een gebruikte motorfiets gaat kopen. Een checklist motor kopen maken van te voren is zeker geen gek idee.

Kopen die gebruikte motorfiets denk je dan misschien maar toch is er nog iets waar je op moet letten.

Veel motorrijders zijn namelijk ook hobbyisten. Met hobbyisten is in principe niets mis tenzij het slecht sleutelaars zijn.

Wat je veel ziet bij hobbyisten is dat er veel met isolatietape gewerkt wordt.

Met kroonsteentjes wordt de bedrading aan elkaar gemaakt en het geheel wordt dan afgewerkt met tape.

Yamaha Tenere

De vele elektronische componenten bij de Yamaha Tenere.

Kroonsteentjes en isolatietape

Knutselwerk met tape en kroonsteentjes gaat je vroeg of laat opbreken. Isolatietape laat los en kroonsteentje worden nat. Kortsluiting is in veel van dit soort gevallen het gevolg.

Hobbyisten die zelf aan de elektra van een auto of een gebruikte motorfiets sleutelen kunnen dus nogal eens voor problemen zorgen

Zeker als mensen wijzigingen gaan aanbrengen aan de originele bedrading van een tweedehands motorfiets kan je soms voor verrassingen komen te staan.

Met het gebruik van andere kleuren dan de in het schema genoemde kleuren kunnen modificaties nogal eens voor verwarring zorgen. Een storing opsporen wordt dan wel een heel karwei.

Tweedehands motorfiets

Let op losse extra draden bij de accu

Let op extra accessoires

Het opsporen van een elektrische storing kan een langdurige klus zijn, zeker als de gebruikte motorfiets van een knutselaar is geweest.

Vaak wordt de bestaande bedrading omzeilt en wordt vergeten zekeringen te gebruiken bij het aansluiten van accessoires.

Als je ziet dat een tweedehands motorfiets extra accessoires heeft zoals handvatverwarming, navigatie extra verlichting etc. Is het zaak ook de bedrading even te bekijken.

Vraag gerust of je de accu mag zien en let dan op draden die andere kleuren hebben als de originele bedrading.

Zie je bijvoorbeeld een aantal extra stroomdraden op de accu aangesloten zitten dan heb je een reden om het een en ander verder te bekijken.

elektra

Hier is flink geknutseld, in dit geval door de auteur dus zit het wel goed 

Knipperende verlichten wijst op kortsluiting

Ik heb persoonlijk nogal wat vervelende ervaringen met motorfietsen die van dit soort knutselaars zijn geweest.

Onderweg bij een stoplicht plotseling rook bij je koplamp omhoog zien kringelen geeft geen gerust gevoel.

Om na te gaan of er kortsluiting problemen gaan ontstaan kun je met draaiende motor en eventuele accessoires aan voorzichtig een beetje aan de bedrading bewegen.

Als je rook ziet is er iets mis

Als de verlichting van de motorfiets begint te knipperen of je ziet (in het ergste geval) ergens rook vandaan komen dan is er duidelijk iets niet in orde.

Het is natuurlijk beter om dit soort dingen niet te testen waar de verkoper bij is maar het is wel zaak dat je dergelijke zaken even bekijkt.

Je kan, als je goed kijkt ook zien of de accu bij laadt door met het licht aan de motor stilstaand hoger in de toeren te laten draaien.

Als de verlichting iets feller gaat branden als je dat doet dat laadt de accu in ieder geval bij.

Dynamo doormeten

Een multi meter meenemen als je naar een 2dehands motorfiets gaat kijken is overdreven

Controleer de verlichting

Zie je geen verschil in de lichtopbrengst, dan is het aannemelijk dat er iets met het opladen niet in orde is.

Controleer vervolgens ook even of er vocht in de verlichting en tellers zit. Als de afdichting van de verlichting, zoals koplamp achterlicht etc.

Niet goed meer afdicht zie je vanzelf condens bij je instrumenten of bij het achterlicht.

Let ook goed op dingen als het neutraal lampje, dat groen moet branden als de motorfiets niet in de versnelling staat.

Controleer de werking van het remlicht en de rest van de verlichting goed zodat je later niet voor verrassingen kan komen te staan.

Er is niets zo vervelend als een motorfiets of auto met een elektrische storing want de oorzaken zijn soms lastig te vinden. Veel succes met de aanschaf van jouw tweedehands motorfiets.

Een tweedehands motorfiets kopen deel 7

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.