6: De XT600e staat na een lange sleutel partij weer op zijn wielen

De XT600e heeft nieuwe achterwiel lagers gekregen en de stof afdichtingen van de lagers zijn vervangen. Het wordt tijd dat de eenpitter weer op zijn wielen gezet gaat worden. Het wordt weer tijd voor modder, stof en zand. Het is misschien niet de ultieme offroad motorfiets maar het gemak van een elektrische start en beperkte zit hoogte werken voor mij ook mee.

1: De XT600e kleppendeksel pakking vervangen

XT600e of TTR600 ?

Maar wat maakt dan de echte goeie offroad motorfiets waardoor de XT600e niet in die categorie valt ? In de eerste plaats is het, het gewicht van de motorfiets. De XT600e is relatief zwaar voor een offroad motorfiets.

Een XT600e weegt droog 155 kg en rijklaar met alle vloeistoffen komt dat gewicht al snel op 170 kg. Bovendien zorgt de startmotor en de grotere accu ook voor meer gewicht dan de gewone XT 600.

Even voor de vergelijking, een TTR600 heeft bijvoorbeeld een leeg gewicht van 131 kg en dat is toch een verschil van 24 kg en dat voel je in het terrein.

Het verschil in gewicht is niet het enige wat de XT600e minder geschikt maakt als terrein motorfiets. Zo zijn de bandenmaten niet al te gunstig gezien de soorten van die je kan kopen.

 

XT600e

De XT600e blijkt uitstekend geschikt voor het terrein

De XT600e doet het met 17 inch

De XT600e heeft bijvoorbeeld een 17 inch achterband terwijl de meest offroad banden 18 inch zijn.

De velgen van de XT600e zijn van verchroomd staal en daarom zwaarder dan de aluminium velgen van de TTR600 en de eerdere Tenere.

Een ander verschil tussen de XT en de TTR is het ontbreken van transmissie dempers bij de TTR600

De transmissiedempers absorberen schokken van de ketting aandrijving waardoor de motorfiets soepeler rijdt maar minder fel op het gas reageert.

 

TTR600

XT ’s en TT’s gebroederlijk naast elkaar

De snelle gasrespons van de TTR600

In het terrein heb je voordeel van een snellere gas respons.  Het terrein waar je in rijdt doet als het ware het werk van de transmissiedempers en de koppeling.

De TTR600 is daarom ook minder geschikt voor het rijden van lange afstanden op de weg. De transmissiedempers dempen namelijk ook de schokken en trillingen die ontstaan door het rijden op de weg.

Zonder die dempers worden deze schokken doorgegeven aan het motorblok en versnellingsbak waardoor extra slijtage aan met name de versnellingsbak kan ontstaan.

Bovendien zijn de velgen van de TTR600 zo gemaakt dat de banden zich beter vast kunnen grijpen.

 

XT600e

Nieuwe spruitstukken voor een betere afdichting

Betere velgen van de TTR600

Door de grip van de velgen op de banden is het draaien van de velg in band minder snel mogelijk. Voor dit laatste is de oplossing het plaatsen van een bandenklem.

De XT600e heeft inderdaad wat minder goeie offroad kwaliteiten dan de TTR600, de veerwegen zijn korter, het gewicht is hoger etc. Maar voor recreatief offroad rijden is het een prima geschikte motorfiets.

Het achterwiel met de nieuwe lagers en stofafdichtingen kan er weer in waardoor het project verder vordert.

De achter schokbreker wordt niet vervangen want die voldoet naar mijn smaak prima. Het is geen Billstein of WP of ander duur speciaal voor het terrein gemaakt merk maar het voldoet.

 

TTR600

Een paar nieuwe ketting geleide rollen voor kunnen geen kwaad

Een offroad heeft langere veerwegen

De stofhoes die de schokbreker beschermt is vervangen net als het ketting geleide wiel dat de ketting begeleid.

De ketting van een offroad motorfiets is altijd langer dan die van een weg motorfiets.

Dit moet omdat een offroad motor nu eenmaal langere veerwegen heeft. Hierdoor beweegt het achterwiel over grotere afstand op en neer en dus ook de ketting.

De ketting moet daarom langer zijn dan normaal en meer speling hebben. Bij te weinig speling komt de ketting bij inveren flink strakker te staan en kan deze zelfs breken.

 

XT600e

Geen stofafdichting bij de XT600e maar wel smeernippels

Zand en stof doen remblokken slijten

De XT600e heeft dus wel degelijk langere veerwegen dan een weg motorfiets maar niet zoveel als de eerder genoemde TTR600.

Als het achterwiel gemonteerd is en de ketting om de tandwielen zit is het zaak de boel af te monteren.

Het kettingrandje om de ketting te beschermen wordt weer gemonteerd, de remklauw komt op zijn plek met nieuw gemonteerde remblokken.

Remblokken slijten hard met het rijden in het terrein dus zorg altijd dat je nieuwe bij je hebt als je op offroad avontuur gaat.

De uitlaatdemper van de XT wordt gemonteerd met een nieuwe pakking om lekken te voorkomen.

 

Uitlaatpakking

Nieuwe uitlaatpakkingen voor de XT600e

Een slangen klem voor de uitlaatpakking

De aansluiting tussen de bochten en demper zijn vaak een zwak punt, vooral als de boel al eens uit elkaar is geweest. Ik monteer de demper pakking en daarom omheen nog een soort kneedbare pakking.

Om ervoor te zorgen dan het pakking materiaal niet te ver over de bocht schuift als ik de demper er overheen zet, gebruik ik een gewone slangklem.

De slangenklem laat ik zitten en schuif ik tegen de achterkant van de uitlaatdemper aan.

Dit doe ik om ervoor te zorgen dat de uitlaatpakking, die de verbinding tussen bocht en demper af moet dichten, niet weg geblazen kan worden.

De uitlaatdemper wordt overal waar nodig vast gezet zodat daar geen beweging meer in kan komen.

 

Een kapot gedraaide bout zorgt vraagt om oplossingen

Verse olie en schoon filter

Ik sluit de gaskabels en de koppelingskabel aan en monteer de tank en het zadel en de rest.

Nu alles weer in elkaar zit, wordt het tijd om de XT van verse olie te voorzien plus een nieuw oliefilter en schoon luchtfilter.

Nog een paar kleine dingen en de 600cc eencilinder staat klaar om gestart te worden. De eerste keer een motorfiets starten nadat deze uit elkaar is geweest, is altijd spannend.

Wat opvalt is dat, nu alles weer in elkaar zit zoals het hoort, de XT veel makkelijker start dan eerst.

 

Wiellagers

De wiellagers van de XT600e waren aan vervanging toe

Een betere afdichting zorgt voor beter starten

Logisch als je er over nadenkt want er is van alles schoongemaakt en waar nodig vervangen.

De carburateurs zitten nu met nieuwe spruitstukken gemonteerd waardoor de afdichting beter is.

Als de afdichting niet goed is, wordt er valse lucht aangezogen waardoor de motorfiets niet goed start en de neiging heeft tijdens het rijden af te slaan. De XT600e loopt duidelijk beter dan voor de operatie.

Er zijn veel onderdelen vervangen die in feite niet eens zoveel kosten om te vervangen. Spruitstukken, rubber pakking ringetjes en dat soort zaken zijn de kosten niet van dergelijke operatie.

 

Voortandwiel XT600e

Een vast zittend voortandwiel kan voor veel oponthoud zorgen

Een sleutelavontuur met kaarsvet

Met het zelf sleutelen ben je voornamelijk tijd kwijt en daar heb ik toevallig geen gebrek aan.

De XT600e zit weer in elkaar en alles doet het weer. Of het doel van de operatie, het oplossen van een olie lekkage, bereikt is kan ik pas zeggen na een langere proefrit.

En dit is dus mijn sleutelavontuur zoals ik er zoveel heb gehad. En sleutelen gaat niet vanzelf, bouten en moeren kunnen onwrikbaar vast zitten zoals bij het kleppendeksel en voortandwiel van de XT.

Dat betekend dat je moet zoeken naar oplossingen zoals het verhaal van het kaarsvet.

 

Nieuwe aanzuig rubbers voor verse lucht

Ga niet met een waterpomptang aan het werk

Je komt, zeker bij oudere motorfietsen altijd onderdelen tegen die vervangen moeten worden waar je niet op rekent.

Vaak merk je dat je onderdelen moet vervangen waar je niet op gerekend heb. Dat maakt soms ook dat je moet zoeken naar onderdelen en dat is zeker zo bij de XT600e.

Waar je bij serieus sleutelwerk vooral op moet letten is dat je goed gereedschap hebt. Ga niet aan de slag met baco’s en waterpomptangen want dan maak je meer kapot dan je herstelt.

En denk om de gouden regel, sleutel altijd met geduld. Zodra je merkt dat je geduld op raakt bij bepaalde klusjes wacht dan, koel af en begin opnieuw. Succes en veel plezier bij jouw sleutelklus.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.