5:XT600 van Yamaha werd al snel een succes.

Het succes van de Yamaha XT500 kon door de XT550 niet geëvenaard worden. De Nieuwe Yamaha was verre van populair en was als model eigenlijk een flop. Yamaha moest snel met iets nieuws op de markt komen en dat werd het nieuwe model van Yamaha, de XT600.

1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT500 als eerste off the road motor.[/intlink]

De XT600 volgde de 550 op

De 600cc eencilinder van Yamaha was net als zijn lichtere voorganger een eencilinder viertakt motorfiets. De XT600 had 4 kleppen en een dubbele carburateur.

Door de vergroting van de cilinderinhoud had de 600 cc eencilinder meer vermogen. De dubbele carburateur zorgde er wel voor dat de XT smeuig op het gas reageerde.

De dubbele carburateur zorgde er voor dat de XT600 een stuk zuiniger was.

Zuinigheid troef bij de XT600

Bij constante snelheid werd een deel van de dubbele carburateur geopende. Het tweede deel, het constant vacuüm deel, werd bij volgas pas geopend.

De XT600 kon hierdoor extreem zuinig rijden op lange afstanden. Waarden van 4 liter op 100 kilometer waren voor de XT600 dan ook heel normaal.

Niet iedereen was hier tevreden over. Een te gespreide reactie op het gas maakte de XT wel tam aanvoelen. Veel hierover is nog te leze op het Yamaha XT600 forum.

Yamaha

De eencilinder kon extreme omstandigheden aan

De enkele carburateur van de 500

Zeker in vergelijking met de XT500. De XT500 had een enkele carburateur die je in een keer openzetten.

De XT500 had hierdoor een fellere gasrespons en dat was echt te merken.

De geheel nieuw ontwikkelde 600cc motorfiets was uitgerust met een stereo geveerde voorvork. en een monoshock achtervering.

De achtervering van de XT600 was, anders dan de XT550 voorzien van een prolink systeem.

De Ténéré kwam later

De vering van de vernieuwde Yamaha was veel beter geschikt voor rijden in het terrein dan de vering van de XT500. De vering was progressiever en de verwegen waren langer.

Bovendien werkte een monoshock vering beter dan een [intlink id=”3424″ type=”post”]stereo geveerde vork[/intlink].

In de voorvork was een enkele schijfrem gemonteerd. Dit terwijl de nieuwe telg van  Japanse fabrikant het aan de achterkant nog met een trommelrem moest doen.

De 600 had iets meer vermogen

De 600cc eencilinder had ook iets meer vermogen dan zijn voorganger en had betere voor en achtervering.

Het luchtfilter bevatte van de Yamaha een uitwasbaar schuimfilter en was onder het zadel achter de dubbele carburateur geplaatst.

De nieuwe 600cc eencilinder werd goed ontvangen bij het publiek en werd al snel even populair als zijn kleinere broertje van 500cc.

Yamaha XT600

De xt600 ténéré op een treffen in Zwitserland in 2013

 Een kickstarter en een automatische kleplichter

De motorfiets had alleen een kickstarter en was uitgerust met een automatische kleplichter. De automatische kleplichter maakte het starten makkelijker maar had ook nadelen.

Het vinden van het punt waarop de berijder de kickstarter een trap kon geven was lastig geworden. Met de automatische kleplichter hoefde de berijder de kickstarter alleen nog maar een trap te geven.

Dat klinkt makkelijker maar het vinden van het juiste punt was daardoor lastiger. Handbediende kleplichter van de XT500 dwong de berijder na te denken over het starten.

Succes bleef niet uit

De Nieuwe eencilinder werd een succes en op dat succes werd al snel verder geborduurd. Yamaha had met de grotere eencilinder een nieuw hit gelanceerd.

De sterke eencilinder bleek uitstekend geschikt voor het rijden in ruig terrein en bleek zeer betrouwbaar.

Niet lang na de lancering van het nieuwe model kwam Yamaha met een rally model van de eencilinder. Yamaha had een nieuwe legende geïntroduceerd en ging deze volledige benutten.

De legende van de Ténéré begon

Het speciaal ontwikkelde model van de nieuwe eencilinder werd de Ténéré genoemd naar een bekende woestijn in de Afrikaanse Sahara.

Technisch was de op rally’s gerichte neef niet veel anders dan zijn familielid.

De nieuwe variant op de eencilinder was gebouwd rondom het sterke en zeer betrouwbare 600cc motorblok van het “gewone” model waar alleen een oliekoeler aan toegevoegd werd en een grotere benzine tank.

Yamaha XT600

Twee Yamaha Ténéré rally motoren op het 30 jarige jubileum treffen in Zwitserland

Een noodzakelijk oliekoeler hoorde op de Ténéré

De oliekoeler was nodig omdat de grote eencilinder voorzien was van een veel grotere benzine tank dan het originele model  wat hem uitermate geschikt maakte voor reizen en rally rijden.

De Ténéré had namelijk een benzinetank met een inhoud van 28 liter terwijl de neef van de dikbuikige eencilinder slechts 13 liter kwijt kon wat een veel kleinere actieradius betekende.

Door de grotere benzine tank werd de cilinderkop van de motorfiets voor een deel uit de rijwind geplaatst waardoor een oliekoeler noodzakelijk werd.

De oliekoeler haaks op de rijrichting

De Oliekoeler van de grote eencilinder was links van de motor geplaatst. De oliekoeler stond haaks op de rijrichting maar bood wel voldoende koeling.

Dankzij een inventieve windhapper die op de oliekoeler gemonteerd was stroomde er koele lucht door de oliekoeler.

De 600cc sterke eencilinder was zo succesvol dat rally rijders de motor ook gebruikte voor de beruchte Paris Dakar rally en dat ging niet zonder succes.

De Ténéré werd ook wel de 34L genoemd

Onder kenners stond het eerste model van de eencilinder bekend als de 34L, naar de eerste 3 tekens van het frame nummer. Deze nummers gaven zowel de modellen van de XT600 als de Ténéré aan.

In 1985 kwam er nog een model van de Ténéré uit. Het verschil van het 1983 model en het later model uit 1984 zat hem vooral in een aantal optische zaken.

De tank van het 1984 model was iets anders gespoten en de remschijf was anders. Motorisch waren er geen verschillen.

Er werden meerdere clubs opgericht rondom de Ténéré waaronder ook de Nederlandse Dutch Ténéré Association, ook wel de DTA genoemd.

6 : [intlink id=”516″ type=”post”]Niet ieder model Ténéré was perfect[/intlink]

Opmerkingen

comments