5: Tweedehands motorfiets, koppeling en versnellingen

Het kan zomaar zijn dat de motorfiets van jouw keuze op het eerste gezicht in uitstekende staat is. Maar pas want de schijn kan bedriegen. Als een motorfiets van een jaar of 10 oud er perfect glimmend bijstaat is dat vaak een reden om het een en ander nader te onderzoeken.

Een tweedehands motorfiets kopen deel 1

Koppeling en versnellingsbak

Als je gaat kijken naar een motorfiets dan kijk je als eerste naar het uiterlijk. Oftewel hoe ziet hij er uit. Zit er geen roest op en glimt hij mooi of zie ik geen krassen.

En inderdaad het uiterlijk zegt iets over hoe iemand met zijn motorfiets om is gegaan. Staat een motorfiets constant buiten in weer en wind dan is de lak sowieso vaal.

Maar de aanschaf van een tweedehands motorfiets gaat niet alleen over uiterlijk. Oké, je wil dat een motorfiets er mooi uitziet maar het gaat toch voornamelijk over de techniek.

Verbruikt de motor veel olie, is de kettingset in orde of zijn de banden niet glad. De kettingset en banden kan je nog wel vervangen maar het heeft wel invloed op de prijs.

Tweede hands motorfietsen

Kies hier je occasion maar uit

Tweedehands motorfiets inspecteren

Het is niet zo dat een motorfiets er niet netjes en glimmend bij mag staan maar hij moet technisch ook in orde zijn.

In deel 4 heb ik verteld hoe je kan zien of een motorblok versleten is of niet door naar de uitlaatgassen te kijken en je neus te gebruiken.

Maar daar zie je niet alles aan want er kan altijd nog iets ander aan de hand zijn met de tweewieler waar je interesse in hebt.

Want er zitten nog heel wat onderdelen tussen de krukas en het achterwiel die nodig zijn om de motorfiets goed te kunnen bereiden.

De koppeling zit tussen de motor oftewel de zuigers die de krukas aandrijven en de versnellingsbak.

koppeling

Koppelingsplaten en korf

Bij off the road rijden wordt alles meer belast

Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten is de koppeling nodig om de aandrijving van de versnellingsbak te onderbreken om te kunnen schakelen of om vanuit stilstand weg te rijden.

De meeste koppelingen voor motorfietsen zijn zogenaamde natte meer platen koppelingen. De koppeling bestaat uit een pakket van platen met frictie materiaal met daar tussen dunne stalen platen.

Door verkeerd gebruik van de koppeling, veel met half ingetrokken koppeling rijden, kan de koppeling vroegtijdig versleten zijn. Vooral bij off, of al road motorfiets kan je dit tegenkomen.

Mensen die zich met hun motorfiets in het terrein begeven zonder dat ze daar ervaring mee hebben zijn veel geneigd om de koppeling half in te trekken.

Motorfietsen testen

Sommige motorfietsen krijgen het zwaar

Een verbrande koppeling kost geld

Dit is een veel gemaakte fout bij het rijden in terrein, vooral als men in diep zand rijdt.

Nu is een koppeling vervangen niet altijd een grote klus. Tenminste voor de handige sleutelaar is het wel zelf te doen. Alleen is niet iedereen handig met sleutelen.

Let dus op de staat van je koppeling en probeer hem goed uit. Het testen van de koppeling doe je niet door je motorfiets met je voorwiel tegen een paal te zetten.

Het enige wat je daarmee bereikt is het slopen van je koppeling. Het gaat erom dat je test of je koppeling versleten is of niet.

versnellingsbak

De tandwielen, schakelvorken en schakelwals in beeld.

Maak een lange proefrit

Ga je nu een proefrit maken met de tweedehands motorfiets van jouw keuze kan je op eenvoudige wijze de koppeling testen. Dit doe je door in lagere toerentallen het gas snel open te draaien.

De motor wil dan snel zijn volle vermogen leveren, als de koppeling versleten is kan deze het geweld van de motor niet aan en gaat slippen.

Als dit gebeurt dan kan je er zeker van zijn dat je je koppeling moet vervangen. Is de koppeling kapot dan kan je helemaal niet meer koppelen en dus niet schakelen.

Je merk een versleten koppeling dan aan een oplopend toerental terwijl de motorfiets niet veel harder gaat rijden.

Als je dit merkt dan heb je dus een versleten koppeling en die moet hoe dan ook vervangen worden. Want een versleten koppeling wordt niet beter dus dat kost geld.

Motorrijden

Op de snelweg maak je geen proefrit

Maak een proefrit op secundaire wegen

Een proefrit op een motorfiets doe je niet op de snelweg maar zoveel mogelijk op kleinere wegen. Op kleinere wegen moet je vanzelf veel  schakelen, remmen en koppelen.

En dat is de belasting die je moet testen op de occasion van je dromen. Want als er problemen zijn met schakelen of koppelen, dan kan dat geld gaan kosten.

Als een motorfiets niet soepel schakelt, of als de motor vaak uit zijn versnelling schiet dat is er iets niet in orde met de versnellingsbak.

Het kan zijn dat de schakelvorken krom zijn of dat de tandwielen ingesleten zijn waardoor je niet lekker kan schakelen.

 

Test de koppeling op slippen

Een gierend geluid

Hoor je tijdens het rijden op hogere snelheid een gierend geluid uit het motorblok komen dan kan er iets met de versnellingsbak zijn. In veel gevallen zijn dan de tandwielen van sommige versnellingen ingesleten.

Dit kan komen doordat er met te weinig olie is gereden of omdat te lang met oude olie is gereden. Als je dit hoort zit je waarschijnlijk tegen een dure reparatie aan te kijken.

Als je een reparatie aan de versnellingsbak hebt dan betekend dat, dat het motorblok open moet. En als het motorblok open moet gaat dat veel geld kosten.

Het motorblok moet uit het frame worden gehaald en het blok volledig uit elkaar gehaald worden. Dit gaat geld kosten.

 

gebruikte motorfietsen

De binnenkant van de motorfiets is ook belangrijk

 Neem iemand mee die er meer vanaf weet dan jij

De kosten van het repareren van een kapotte versnellingsbak kunnen flink oplopen, aangezien bij de meeste motorfietsen het motorblok in zijn geheel uit elkaar gehaald moet worden.

Hoor je een gierend geluid uit het blok komen tijdens het rijden dan kan dat duiden op problemen met versnellingsbak tandwielen.

Als je zelf niet genoeg kennis hebt van motorfietsen neem dan iemand mee die dat wel heeft als je een 2dehands motorfiets wil kopen.

Let bij de aanschaf van een tweedehands motorfiets goed op verborgen gebreken om hoge onkosten te voorkomen, zeker als je iets van een particulier koopt zonder garantie.

Tweedehands motorfiets aanschaffen deel 6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.