4: Offroad rijden zoveel mogelijk staande op je voetsteunen

Wat je als hobby offroad rijder niet nodig hebt is veel vermogen. Je wil natuurlijk wel een motorfiets die snel genoeg om mee te komen en flink trekkracht heeft maar je hebt zeker geen 100 pk nodig. Bij offroad rijden gaat het voornamelijk om het gewicht van de motorfiets en zaken als vering. Als je met een 100 pk 2 cilinder motorfiets echt zwaar terrein in gaat krijg je het als berijder erg zwaar.

1: Offroad voor een beter motorbeheersing

Terrein rijden is anders

De keuze voor een offroad motorfiets hangt ook af van wat je er precies mee gaat doen. Ga je echt door heel zwaar offroad rijden, zoals modder en mul zand dan is een lichte motorfiets de beste optie.

Ben je van plan om vooral gravel paden te gaan rijden zoals je die bijvoorbeeld in de Alpen tegenkomt dan kan je een zwaardere motorfiets kiezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Afrika Twin of een BMW R 1200 GS.

Ga je echter echt voor de zwaardere off the road trajecten dan ziet het er anders uit. Want dan gaat het gewicht van een motorfiets veel meer mee tellen.

Trajecten met veel modder en zand vergen veel van de berijder van een motorfiets en dus wil je zo min mogelijk gewicht hebben. Voor leuk off road motorrijden heb niet veel vermogen nodig.

 

terrein rijden

De Suzuki V-Strom is een prima motorfiets maar niet voor zwaar terrein

250 cc is meer dan genoeg

Want al dat gewicht moet je maar onder controle zien te houden. En een gebrek aan vermogen heb je als recreatief off the road rijder niet zo snel.

Je kan bijvoorbeeld met een oude XT600 al flink veel plezier hebben maar zelfs dat kan al te zwaar worden. Wil je echt zwaar terrein kunnen bedwingen dan is het beter om een 400 of zelfs 250 cc motorfiets te hebben.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een AJP van 250 cc. Een dergelijke offroad motorfiets heeft genoeg vermogen om je in zwaar terrein goed te kunnen vermaken.

Het voordeel van  een 250 cc offroad motorfiets als de AJP is dat hij net iets meer dan 100 kilo weegt.

 

offroad motorfiets

Harde zandpaden zijn prima om mee te beginnen

Grove noppen is veel grip

En die 100 kilo is prettig voor het rijden in zwaarder terrein. Uiteraard zorg je voor grove terrein banden. Grove terrein banden heb je nodig om ervoor te zorgen dat je niet vast komt te zitten.

Grove noppen grijpen zich vast in de vaak drassige ondergrond waardoor je voldoende tractie hebt om vooruit te komen.

Als je voor het eerste kennis gaat maken met het rijden in het terrein is het beter als je rustig begint. Zoek niet gelijk de zwaarste trajecten op maar start met wat makkelijker begaanbaar terrein.

Denk bijvoorbeeld aan meer gravel achtig paden met een hardere ondergrond. In Nederland zijn dit soort paden niet makkelijk te vinden omdat Nederland nu eenmaal veel zachte zandpaden kent.

 

offroad rijden

Niet afremmen maar gas geven

Terrein rijden is niet overal hetzelfde

Voor hardere ondergrond kan je beter naar Noord of zuid Frankrijk gaan. Gravel paden vind je ook in de Alpen of de Pyreneeën maar daar kan je te maken krijgen met sterke stijging en dus steile bergpaden.

Op zich hoeven bergpaden geen problemen op te leveren maar voor een beginnend off the road rijder kunnen ze best pittig zijn.

Want als je net begint met offroad rijden dan moet je aan veel dingen denken. Om te beginnen moet je natuurlijk heel goed kunnen inschatten waar je rijdt.

Op harde zandachtige ondergrond lijkt het allemaal makkelijk te doen want het lijkt toch op gewoon asfalt.

Niet waar want als je op een hard zandpad rijd dan heb je te maken met een rulle ondergrond met los zand. En op dat losse zand moet je anders reageren dan op asfalt.

 

offroad rijden

Onverharde paden in de Alpen en de Pyreneeën bestaan vaak uit gravel

offroad rijden op losse ondergrond

Als je op een dergelijke losse ondergrond gas geeft dan is de kans groot dat je achterwiel gaat doorspinnen. En als dat gebeurt krijgt datzelfde achterwiel de neiging om enigszins zijwaarts te gaan.

Zeker als je denkt voluit te kunnen accelereren want het achterwiel zoekt grip en dat is er niet of tenminste minder dan je denkt. De reactie krachten maken dat het achterwiel gaat zoeken naar een richting waar het op kan.

In eerste instantie wil het achterwiel naar voren maar wil dat vaak sneller dan kan. Omdat te compenseren gaat het wiel doorspinnen en zoeken naar een richting.

Bij zandpaden met een harde ondergrond is effect niet zo sterk maar het is er wel. Geef bij de eerste keer rijden op dit soort paden dus niet gelijk vol gas bij het wegrijden want het effect is anders dan je verwacht.

 

offroad rijden

Vooral gaan staan en gas erop bij flinke kuilen en gaten

De vering heeft het druk

Zodra je op onverharde paden gaat rijden zal je merken dat de vering van jouw motorfiets veel meer te doen gaat krijgen. Want de oneffenheden in het terrein zijn veel groter dan die je op de weg tegen komt.

Dat is natuurlijk ook de reden dat een offroad motorfiets lange veerwegen heeft, er moet gewoon meer geabsorbeerd worden.

Bij zandpaden met hardere ondergrond merk je nog niet veel van de oneffenheden, tot je meer gas gaat geven.

Want we gaan natuurlijk wel voor een beetje snelheid. Je zal merken dat je motorfiets met onverhard rijden veel meer onder je wil bewegen. En dan bedoel ik niet alleen dat de motor onder je op en neer springt.

 

terrein rijden

Staan op de voetsteunen en gas erop

Kuilen en gaten

Want de kuilen en gaten die je onderweg tegenkomt zijn nooit netjes strak van vorm en ze zitten zeker niet altijd in het midden van een pad.

Als je een flink gat tegenkomt op je weg dat niet in midden van het pad zit merk je dat je motorfiets wild naar links of rechts kan gaan bewegen.

Een dergelijk kuil dwingt de wielen namelijk naar het diepste punt van de kuil. En als dat diepste punt niet in jouw baan ligt dan ga je dat merken aan de reactie van je motorfiets.

De motor zal voor je gevoel een ruk naar links of rechts maken, al naar gelang de positie van het gat in het wegdek. Als het midden van het gat meer rechts van jouw route ligt krijg je een ruk naar rechts en andersom.

 

XT600

Dit vergt weer hele andere discipline

Gas geven en niet afremmen

In de meeste gevallen reageren beginnende off the road rijders op een flinke kuil door af te remmen. Afremmen is dan ook de meest natuurlijke reactie in dit soort gevallen maar niet de beste manier.

En dat is nou juist wat je niet moet doen. Als snelheid mindert bij kuilen en gaten dan krijgt je motorfiets als het ware de tijd om vorm van de kuil te volgen.

Neem je een flink gat in het oppervlakte met lage snelheid dan zal je merken dat de motor veel meer op het gat reageert dan met hoge snelheid.

Het advies is dan ook de snelheid bij het zien van een flinke kuil te verhogen en niet af te remmen. Je wil het effect van een diepe kuil op je motorfiets ook zoveel mogelijk opvangen en dat kan je doen door te gaan staan.

 

Normandie

Dit soort steile stukken zijn lastiger dan je denkt

Niet blijven zitten

In een dergelijk situatie is het dus zaak te gaan staan op je voetsteunen en met flink veel gas door het gat de rijden. Dit geld ook voor stukken mul zand en modder.

Ga met iets gebogen knieën op je voetsteunen staan en gebruik je knieën als schokbrekers.

Je veert dus als het ware mee met de motorfiets. Door dit te doen vang je meer van de oneffenheden op waardoor je bovenlichaam een stuk stabieler blijft.

Als je blijft zitten dan beweegt je boven lichaam teveel mee met de motorfiets en verlies je de controle. Door te gaan staan blijft je bovenlichaam stabieler en hou je meer controle over je stuur.

 

Normandie

Hier kan je zomaar vast komen te zitten

Het is geen stoer verhaal

Doordat je bovenlichaam stabieler blijft, bewegen je armen veel minder mee met de rest van je motorfiets waardoor je het stuur beter vast kan houden.

Je houdt door sneller over kuilen gaten te rijden terwijl je staat op je voetsteunen, de boel beter onder controle.

Voor de beginnende off the road rijder klinkt het misschien als een stoer verhaal, zo van als het moeilijk wordt moet je vooral gas geven, maar in dit geval klopt het echt.

Kijk maar eens naar de grote rally rijder of crossers terwijl ze door het offroad rijden. Er zijn er maar weinig die lange tijd blijven zitten.

 

Noord Frankrijk

 

De techniek voor offroad rijden

Voor de beginnende offroad rijder is het aan te raden op de niet echt moeilijke trajecten toch gewoon te gaan staan. Al is het maar om te wennen aan motorrijden terwijl je staat op je voetsteunen.

Rij je nu al veel op de weg en nog maar net naast de weg oefen dan met staand rijden ook terwijl je met je weg motorfiets op pad bent. Gewoon om te wennen aan het staan op je voetsteunen terwijl je rijdt.

Let er op dat de techniek voor het rijden in het terrein verschilt per soort ondergrond die je vind. Maar hoe dan ook, offroad rijden met een motorfiets  kan je de ultieme kik  bezorgen.

Hou het offroad rijden wel legaal en val niemand lastig met jouw hobby. Ga niet met open uitlaten door bossen rijden want dan verpest je het voor anderen. Het best is het als je legale off road ritten rijdt.

How to Ride off-Road Motorcycles, Gary Laplant…

5: offroad rijden in verschillende soorten terrein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *