4: Mijn eerste Yamaha 600

Maar aan al het mooie komt een keer een eind en zo ook met de XT500. De XT werd op een dag gestolen en zat ik weer zonder motor. Woede en verdriet borrelde in mij op. Wie heeft er het lef om zomaar mijn motor te stelen dacht ik bij mezelf. Ondertussen lonkte ik naar de Yamaha ténéré

Deel 1: Van Goldwing naar XT500

Ik lonkte naar het rally model van Yamaha

Gelukkig was de motor verzekerd en ik kreeg een redelijk bedrag terug. Ik moest dus weer op zoek naar een ander motorfiets. Ik twijfelde aan weer een XT500 en lonkte toch een beetje naar de Yamaha 600 want nu mijn XT500 gestolen was moest ik hoe dan ook een andere motorfiets hebben.

Er was ondertussen ook een Honda 600 op de markt gekomen maar die trok mij toch minder aan dan de Yamaha. Mijn keuze voor de Ténéré was eigenlijk al gemaakt.

Na enig zoeken in diverse motorbladen vond ik een Yamaha Ténéré die voor een redelijke prijs werd aangeboden.

De motorfiets moest plaats maken voor een hond

Bij de verkoper aangekomen bleek de Ténéré niet te starten, hoe zeer we ook ons best deden. De eigenaar moest echt van de motor af omdat hij een hond had genomen en dat combineerde niet vond hij.

Ik gaf aan dat het mogelijk een kapotte CDI unit kon zijn en die kostte rond de 700 gulden, we spreken hier over 1987. Ik wilde de motor mee nemen maar dan voor 700 gulden minder. De man keek mij geschokt aan maar ging akkoord, ik blij, de man minder blij.

Yamaha Ténéré

De zijdekjes waaide als snel van de Ténéré af

 De eerste trip met de Yamaha ténéré was een succes

Eenmaal thuis gekomen draaide ik een nieuw bougie in de Ténéré, en ontdekte daarmee dat het bougiekapje niet goed vastgedraaid was. Ik herstelde het een en ander en kreeg de Ténéré met 3 trappen aan. De Yamaha 600 was gereanimeerd.

Dit was mijn moment van triomf, ik had mijn Ténéré voor 700 gulden minder dan de vraagprijs. Een paar weken later ging de CDI unit alsnog kapot en kon ik voor 700 gulden een nieuwe kopen dus weg was mijn voordeel.

De eerste trip met de Ténéré was een succes. Ik had samen met een motormaat een trip gepland naar Geneve in Zwitserland. Er was goed weer belooft dus de trip met de eencilinder zou vanzelf genieten worden.

De Ténéré in de polder

Gemaakt voor het offroad rijden

Ik genoot van mijn Ténéré

De Ténéré viel niet tegen. Met een benzine verbruik van 1 liter op 24 kilometer en geen olie verbruik prees ik mijzelf gelukkig met de machine. De eencilinder deed waar die voor gemaakt was en dat was kilometers vreten.

Op de heenweg hadden we schitterend weer maar op de terug weg moesten we ons een weg door een zware depressie banen met regen en sneeuwbuien.

Met de Ténéré was echter niets mis, ik vond het een heerlijke machine en genoot dan ook met volle teugen van de eencilinder. Het enige wat er wel mee mis was, was dat de zij dekjes niet goed vastzaten en die waaide er op de snel weg dan ook vanaf.

Maar ja wie heeft er nou zijdekjes nodig De Dutch Ténéré association Moe en verkleumd maar uiterst tevreden met de Ténéré kwam ik uiteindelijk weer thuis. De motor werd in de door mij gevonden rijwielstalling gestald en met een tevreden blik wandelde ik naar huis.

De Ténéré was een uitstekende aankoop geweest.

Ik was over alles zeer te spreken. De wegligging, het vermogen was voldoende om lekker te kunnen toeren en soms zelfs om een beetje te scheuren.

Sturen deed de motor opvallend goed en met zijn schijfrem voor en trommelrem achter ging het remmen ook prima.

Een paar dagen later belde Rob mij op om te zeggen dat hij een berichtje had gelezen in de Moto73 waarin stond dat er een Ténéré club werd opgericht. U begrijpt wel dat ik hierop meteen gereageerd heb.

5: Het einde van de Yamaha Ténéré

Opmerkingen

comments