Het is zover, je gaat op reis en het liefst zo avontuurlijk mogelijk. Je neemt natuurlijk wat bagage mee, niet teveel maar het noodzakelijke wil je bij je hebben. De vraag is niet altijd wat je meeneemt maar vooral hoe je dat doet. Kies je voor koffers, motortassen, of pak je alles in losse tassen achterop ? Keuzes genoeg maar waar baseer je je keuzes op ?
Adventure motorfietsen
Ik ga op reis en ik neem mee ? Het liefst zo min mogelijk want dat scheelt gewicht. Ik reis al ruim 40 jaar met motorfietsen de wereld rond en toch blijft altijd diezelfde vraag hangen.
De vraag wat ik wel en niet mee moet nemen en hoe. Veel mensen kiezen voor koffers en vaak is dat ook terecht. Koffers zijn er in allerlei soorten en maten dus is er keuze genoeg.
Koffers hebben als grootste voordeel dat ze in de meeste gevallen afsluitbaar zijn en je bagage goed beschermen. De bekendste merken zijn Givi, SW-Motech en Hepco en Becker.
Alle drie de merken leveren stevige aluminium afsluitbare koffers. Kunststof koffers zijn ook een optie alleen zijn die net wat minder stevig dan de aluminium exemplaren.
Standaard kunststof koffers op de Versys 1000
Motorkoffers en adventure motorfietsen
Motorkoffers zijn hoe dan ook handig maar hebben ook nadelen. Voor het monteren van koffers moet je in de meeste gevallen ook een rek monteren, veel werk en hogere kosten.
Zeker als je zelf niet echt handig bent en de montage aan een ander moet overlaten kan de keuze voor koffers een dure keus zijn.
Een Givi rek met koffers kost je in de winkel al snel rond de duizend euro en dan moet het nog gemonteerd worden.
Als je handige genoeg ben kan je dat natuurlijk zelf ook maar niet iedereen durft dat aan.
Koffers strak tegen het frame bij de XT660Z dankzij slim uitlaatsysteem
Adventure motorfietsen zijn niet altijd handig
Een ander nadeel van koffers is dat je altijd een lelijk bagagerek aan je motorfiets hebt hangen.
Als je niet met bagage rijdt maar gewoon een leuke toertocht wil rijden dan zit toch er toch altijd een rek aan je motorfiets. Niet dat een bagagerek in de weg zit maar mooi is anders, vind ik dan.
Heb je een adventure motorfiets, zoals bijvoorbeeld een R1200 GS, een Honda CRF1000 Africa Twin of een Ténéré 700 dan zit je altijd met de uitlaat aan een kant.
Bij de meeste adventure motorfietsen loopt de uitlaat aan een kant naar boven om doorwadingen mogelijk te maken zonder dat er water in je uitlaat loopt.
Motortassen voor als het echt avontuurlijk wordt
Koffers maken je motorfiets erg breed
Die uitlaat zit bij het monteren van een kofferrek steevast in de weg zodat je koffers je motorfiets erg breed kunnen maken.
Het wordt eigenlijk nooit breder dan je stuur, daar hoef je niet bang voor te zijn alleen is het niet echt mooi om zo’n breed gevaarte bij je te hebben. Voor koffers geldt natuurlijk ook dat ze niet flexibel zijn.
Dit heeft als voordeel dat je spullen altijd veilig zijn in je koffers. Je koffer vangt bij een lichte valpartij de klap op en alles wat er in zit blijft gespaard.
Bij een eventuele valpartij tijdens een iets avontuurlijker vakantie dan normaal loop je altijd kans dat je rek ergens breekt of je koffer een deuk op loopt.
Adventure motorfietsen van Ducatie met zeer slanke uitlaat
Maak het rek niet sterker dan je frame
Koffers zijn dus in veel gevallen handig maar niet altijd. Je gaat natuurlijk nooit uit van valpartijen maar het kan altijd gebeuren.
Je kan je koffers en het rek natuurlijk veel sterker maken dan normaal maar dan zijn er weer andere gevaren.
Een te sterk rek kan bij een valpartij de ophangpunten van je frame beschadigen en dan ben je nog verder van huis. Een gouden regel is dan ook dat een rek niet sterker mag zijn dan je frame.
Een ander oplossing voor je bagage is het gebruik van motortassen. Tassen die je los over je zadel hangt en met een paar simpele maar sterke bandjes vast maakt aan je motorfiets.
Al je bagage los bovenop is ook een oplossing
Genoeg keuze in zadeltassen
Er is flink wat keuze in dit soort tassen en zeker voor de adventure rijder is dit de betere bagage oplossing.
Tassen zijn van zacht materiaal en hebben in de meeste gevallen geen rek nodig om te gebruiken. Dit maakt het bevestigen van de tassen niet alleen makkelijker maar ook veel goedkoper.
Keurige stevige en absoluut waterdichte motortassen van Touratech zijn bijvoorbeeld voor onder de € 200,– al te koop en simpel te gebruiken.
Je slingert de motortassen over je zadel, maakt een paar riempjes vast en je bent klaar.
Strakke kofferset op de XT660Z
Er zit altijd iets in de weg
Sommige van deze tassen zijn rechthoekig van vorm en minder geschikt voor de eerder genoemde Adventure motorfietsen. Want ook dan zit de uitlaat aan een kant in de weg.
Voor echt goed passende tassen op Adventure motorfietsen met een hoog uitlopende uitlaat zijn er beter tassen te koop. Een merk dat goed bekend staat bij adventure rijders is Enduristan.
Enduristan heeft tassen in zijn assortiment die uitstekend passen op motorfietsen met een omhoog lopende uitlaat.
De tassen zijn zo ontworpen dat ze de vormen van de uitlaat volgen en daarom niet over de uitlaat heen gegooid hoeven te worden.
Enduristan tassen passen mooi op Enduro motorfietsen
Enduristan motortassen zijn minder breed dan koffers
Goed bedachte motortassen
Het ontwerp is goed bedacht en ook prima uitgevoerd. Zowel Touratech als Enduristan hebben deze motortassen voor onder de € 300,– in hun pakket.
Het nadeel van motortassen is natuurlijk dat je ziet niet kan afsluiten maar dit weegt niet op tegen de voordelen. Heb je als liefhebberij fotografie en wil je een dure camera veilig meenemen dan zijn tassen ook niet altijd handig.
Bij een eventuele lichte valpartij komt je motorfiets op een van de motortassen terecht en die geven keurig netjes mee met een val.
Je hebt geen kans op een verbogen of gebroken bagagerek en je motorfiets wordt ook nog eens beschermt door je motortassen.
Het is wel handig als je geen breekbare spullen in je tassen hebt zoals camera’s want die kunnen wel beschadigen.
Ben je van plan alleen over de weg te rijden dan zijn koffers een prima idee, ga je avontuurlijker op pad dan zijn motortassen aan te raden.