Als er iets belangrijk is voor de wegligging van een motorfiets dan is het wel de vering en schokbrekers. De vering zorgt ervoor dat de wielen van een motorfiets contact met de weg houden en dat is belangrijk voor het motorplezier. Let dus op de vering van de aan te schaffen 2e hands motorfiets, een 2e hands motor kopen doe je niet zomaar.
Aanschaf van een 2e hands motorfiets deel 1
Gebruikte motorfietsen
De vering en schokbrekers van een motorfiets bestaan uit een sterke veer en een demper de veer stelt het wiel in staat het wegdek te volgen.
De veer zorgt er voor dat het wiel weer terug gedrukt wordt op het wegdek. De demping dempt de inkomende en uitgaande slag van het wiel.
Als de in gaande en uitgaande slag niet gedempt worden dan blijft de veer op en neer gaan. Hierdoor gaat het wiel op een gegeven moment ongecontroleerd op en neer bewegen.
De demper zorgt er voor dat het voertuig, in dit geval een motorfiets, niet gaat deinen. Oftewel de vering van het voertuig wordt onder controle gehouden.
Vering en belasting
Ga je een tweedehands motorfiets kopen dan is het zaak de vering en schokbrekers goed te testen.
Je wilt weten of de vering in orde is. Als de vering niet in orde is dan gaat dat ten koste van je wegligging.
Als de veer niet in orde is dan kan dat er voor zorgen dat de motor te ver inzakt.
De veer is zijn voorspanning kwijt en draagt als het ware het gewicht van de motor niet meer.
Als de achterveer versleten is kan de motorfiets onder het gewicht van de bestuurder en eventuele passagier achterover gaan hangen. Dit gaat dan weer ten koste van de wegligging.
Het veer element aan de achterkant is een belangrijk onderdeel van de wegligging
Als de motorfiets zwaarder belast wordt
Als er dan ook nog bagage op je tweewieler gestapeld wordt, dan wordt dat effect versterkt.
In ernstige gevallen kan de vering doorslaan. De onderkant van het element slaat dan tegen de bovenkant van de demper aan.
Je voelt dit duidelijk onder het rijden. Zeker als je met bagage en/of passagier rijdt.
Meestal zitten daar wel rubber stops tussen maar doorslaan van de vering is wel een teken dat deze versleten is.
Als het contact met de weg minder wordt
Door meer gewicht achterop de motorfiets te pakken neemt de druk op de achterveer verder toe.
Zeker als je een motorfiets koopt voor de lange afstanden is het zaak daar op te letten.
Een motorfiets die achterover hangt stuurt niet goed. Het voorwiel wordt ligt waardoor de druk van het voorwiel op de weg vermindert.
Het contact van het voorwiel met de weg neemt af en de bestuurbaarheid gaat achteruit. Dit kan bij serieuze slijtage voor gevaarlijke situaties zorgen.
Een element met een veer
Het kan ook zijn dat de demping van het element versleten is. De meeste achtervering van een motorfiets bestaan uit een element met een veer en een demper.
De achter demper is in bijna alle gevallen uitgerust met een gasdemper. Het gas in het veer element wordt tijdens het inveren door een kleine opening geperst. Dit zorgt voor weerstand en dus voor demping.
Je kan snel voelen of de demper versleten is. Als je een stukje gaat proefrijden, zoek dan ook een hobbelige weg op. Als de demper versleten is merk je dat als snel.
De in en uitgaande slag wordt niet meer gedempt en dat merk je doordat de vering niet gedempt wordt. Zelf schokbreker reviseren is overigens niet aan te raden.
Het gas wat in de demper staat onder hoge druk en kan exploderen. Doe dit soort dingen dus liever niet.
Een veer element met een apart reservoir voor demping gassen
Vering en demping controleren
De motorfiets blijft als het ware dansen op de weg. Met hogere snelheden kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Dit doe je door de voor en achtervering een aantal keren diep in te drukken als je op de motor zit.
Knijp de voorrem in en druk hard op het stuur en laat het los als de vork terug veert. Als de vering en demping in orde is hoort de vork maar een keer terug te veren en niet na te deinen.
Als de vering namelijk niet goed gedempt wordt dan kan de motorfiets gaan deinen. Dit gaat ten koste gaat van de wegligging en zelfs voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Vering en schokbrekers die goed functioneren zorgen ervoor dat een motorfiets niet gaat deinen en dus contact met de weg houdt.
Het ingewikkelde link systeem in onderdelen
Het linksysteem kan ook versleten zijn
De meeste moderne motorfietsen zijn uitgerust met zogenaamde monoshock vering. Bij een dergelijke vering is de achterschokbreker via een systeem van beugels verbonden met de achterbrug.
Dit systeem wordt wel het link systeem genoemd. De manier waarop de achterveer met de achterrug verbonden is verschilt per type motorfiets.
Maar voor alle systemen geldt dat er geen speling in mag zitten. Want zodra er speling in het link-systeem komt, gaat er slijtage optreden.
Hoe meer speling er in het systeem zit hoe meer beweging er kan optreden. En meer beweging zorgt weer voor meer slijtage.
Speling in het link systeem is niet goed
Als er speling in het link systeem zit kan je dat over het algemeen voelen en soms zelfs horen.
Tijdens het rijden over hobbelige wegen kan je geklapper horen die bij het achterwiel vandaan komt.
Als je dat hoort en je voelt een bonkend geluid dan kan het uit het link systeem komen.
Je kan het ook voelen als je de achterbrug met kleine rukjes naar boven probeert te bewegen.
Als er olie op de veerpoot zit dan kan er een oliekering lek zijn zijn. Reparatie is dan nodig
Lekt er olie uit de voorvork ?
Voor de voorvering gelden wat andere regels. Net zoals bij de achtervering, kan er met de voorvering ook iets mis zijn.
De veren en demping in je voorvork kunnen versleten zijn. Je test de voorvering door deze een paar keer hard in te drukken
Terwijl je dit doet kun je ook luisteren of je iets hoort aanlopen in de voorvork.
Het werkt het beste als je met zijn tweeën bent. Een persoon drukt de vering in en een ander kijkt en luistert.
Let ook op sporen van mogelijke olie lekkage bij de voorvering. Als een van de vorkpoten vettig aanvoelt dan is er een oliekering lek.
Controleer ook de voorvering
Als er olie uit de voorvering lekt dan betekend dit dat de vloeistof die voor de demping zorgt minder wordt.
Minder vloeistof voor het dempen van de veren betekend dat de demping minder wordt. En minder demping gaat ten koste van de wegligging.
Die oliekering moet vervangen worden wat natuurlijk kosten met zich mee brengt.
Test ook de achtervering. Je drukt hard op het zadel of bagagedrager en laat het dan vervolgens los.
Ook hier geld dat de achterkant van de motorfiets maar een keer terug mag veren. Versleten vering, is een gevaar op de weg.
De voorvering van een motorfiets met demping en vering.
De vering mag niet versleten zijn
Luister ook hier naar geluiden die mogelijk op speling in een van de bewegende delen wijst.
De achtervering bestaat in de meeste gevallen uit een complex systeem van bewegende delen waar speling in kan optreden.
Als je vervolgens een stukje gaat proefrijden kun je de vering makkelijk testen.
Dit doe je door over een paar slechte stukken wegdek te gaan rijden zodat je kunt voelen of de vering dit slechte wegdek aankan.
Een tekening van de voorvering van een XT500. Zichtbaar is de demping en de veer
Bij een nieuwe motorfiets is het anders
Het is wel zaak dat je dit met aangepaste snelheid doet zodat je geen gevaar voor je zelf wordt.
Een 2e hands motorfiets met versleten vering kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Reparaties of vervangen van de vering kost een hoop geld.
Let goed op wat je koopt als je voor een 2e hands motorfiets kiest. Ga je een nieuwe motor kopen dan hoef je natuurlijk niet op dit soort dingen te letten.
Ga je naar gebruikte motorfietsen zoeken, hou er dan rekening mee dat je de gebruikte motorfiets van jouw keuze goed moet testen voor je over de aanschaf beslist.