2: De Yamaha XT500 was voor wereldreizigers

De eerste XT500 bleek een lastig te starten motorfiets te zijn. De 500cc eencilinder was alleen met een kickstarter uitgerust en het starten kon in feite maar op een manier. En wie het starten niet doorhad werd op harde manier afgestraft want de  XT500 was en is genadeloos.

1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT als eerste off the road motorfiets[/intlink]

De  Yamaha XT500 strafte fout starten direct af

Met de kickstarter moest het juiste punt opgezocht worden om vervolgens met een forse trap op de kickstarter de 500cc eencilinder tot leven te brengen. Gaf je op het verkeerde moment een trap op de kickstarter dan werd dat soms behoorlijk hard afgestraft.

De Yamaha XT500 was redelijk populair in het begin maar het lastige starten maakte dat mensen snel afhaakte en de Yamaha weer van de hand deden. Bij Yamaha begrepen ze dat het lastige starten een probleem kon worden voor de 500cc eencilinder.

De 500cc eencilinder werd vernieuwd en om het starten makkelijker te maken werd er op de klepdeksel een kijkglaasje gemonteerd. In het kijkglaasje werd, als de motor op het juiste startmoment stond, een blank stukje zichtbaar.

Rally model Yamaha XT500

Het Rally model van de Yamaha XT500

Zo snel je dit kon zien was het moment daar om een trap op de kickstarter te geven. De eerste XT500 modellen hadden de uitlaat onderlangs het motorblok lopen.

Dit was geen logische keuze geweest want bij pittig off the road rijden konden stenen voor flinke deuken in de uitlaat bochten zorgen.

De 500cc eencilinder kreeg een Kijkglaasje voor makkelijker starten.

De nieuwe modellen van de Yamaha XT500 werden dus makkelijker te starten en beter geschikt gemaakt voor het rijden in ruw terrein. Yamaha had een winnaar op de markt gezet met de XT.

De 500cc eencilinder zou mateloos populair worden en voor de meest uiteenlopende doeleinden worden gebruikt. Allereerst werd de Yamaha gebruikt voor het off the road rijden.

Rally rijders ontdekte de 500cc zware eencilinder en gebruikte XT500 voor het rijden van grote rally’s als de Paris Dakar.

Een motorfiets voor wereldreizigers

Maar de Yamaha werd niet alleen ontdekt door rally rijders en mensen die af en toe een stukje off the road wilde rijden.

Steeds meer reizigers raakte in de grote eencilinder geïnteresseerd. Het enige echte nadeel van de Yamaha telg was de kleine benzine tank. De XT kon slecht 8 liter benzine meenemen en voor het maken van verre reizen was dat absoluut onvoldoende.

Maar een beetje wereldreiziger liet zich hierdoor natuurlijk niet tegenhouden en paste de XT op allerlei manieren aan, met de komst van de Yamaha XT500 was een legende geboren.

Deel 3: [intlink id=”234″ type=”post”]De Yamaha XT500 was een reisijzer[/intlink]

Opmerkingen

comments