1: Startproblemen oplossen bij motorfietsen

Of je nou een moderne met brandstofinjectie en elektronische ontsteking uitgeruste motorfiets hebt of een motorfiets die een jaar of dertig oud is, startproblemen kan je altijd hebben. Zeker nadat de motorfiets tijdens de winter een tijdje stil heeft gestaan kan het starten wel eens problemen opleveren. Startproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben.

Startproblemen oplossen

Er is niets vervelender dan een motor die niet wil starten. Stel je bent net van plan om een stuk te gaan toeren en daar sta je dan.

Of het nou door slecht onderhoud komt of een defect. Het blijft vervelend. startproblemen bij vochtig weer kan ook lastig op te lossen zijn.

De meeste motorfietsen hebben een elektrische startmotor.  Er zijn echter nog steeds motorfietsen die alleen met een kickstarter zijn uitgerust.

zoals de XT500 van Yamaha bijvoorbeeld. Een XT500 is een bijzonder gevoelig als het om starten gaat. Het starten van de grote eencilinder van Yamaha kan een echte kunst zijn.

startproblemen

De XT500 kan een lastige starter zijn

Bij sommige motorfietsen heb je het zwaar

Heb je een motorfiets die alleen met een kickstarter is uitgerust ? Nou dan kan je het zo nu en dan behoorlijk zwaar hebben.

Een motorfiets met alleen kickstarter, zoals de eerdere genoemde XT modellen moeten toch gewoon kunnen starten. Als een motor met alleen kickstarter niet wil kan het aan twee dingen liggen.

Of de berijder weet niet hoe je een motorfiets aantrapt. Of er is geen goed onderhoud gepleegd.

De genoemde XT modellen zijn echter wel motorfietsen waar je nog een hoop zelf aan kan doen.

Chek de carburateur afstelling

Wil een Yamaha XT500 bijvoorbeeld niet starten, dan kan het liggen aan de carburateur afstelling of aan versleten contactpuntjes.

Bij de XT600 wordt het stellen van een diagnose al een stuk lastiger .vanwege de elektronische ontsteking. Aan een elektronische ontsteking kan je natuurlijk weinig zien.

Je kan de ontsteking doormeten maar dan zie je nog niet veel. Bij normaal gebruik gaat de elektronica niet kapot maar het kan altijd.

Als een motorfiets niet direct wil starten ga je de boel natuurlijk niet gelijk uit elkaar halen. Je kan vochtverdrijvende spray gebruiken maar of dat helpt ?

Ben je een paar minuten vruchteloos aan het starten dan wordt het toch wel zaak dat je het een en ander gaat nakijken.

startproblemen De XT600 kan soms lastig te starten zijn

Let op je benzine voorraad

Om te beginnen loop je de meest voor de hand liggende zaken na. Zit er bijvoorbeeld  genoeg benzine in de tank. Grapjas denken veel mensen nu maar geloof maar dat dit voorkomt.

Even je motorfiets een beetje heen en weer schudden om te luisteren naar het klotsen. Als je het dan hoort klotsen lijkt het of er genoeg in je tank zit.

Maar het kan net te weinig zijn om het pijpje van de benzinekraan te bereiken. In de benzinetank zitten twee koperen pijpjes. Deze steken in de benzine kraan.

De twee pijpjes verschillen van lengte. Het langste pijpje is voor de benzine voorraad voordat de reserve wordt aangesproken. Het kortste pijpje is er voor de reserve stand.

Staat de noodknop niet op uit

Als je je motorfiets tijdens de winter stil heeft gezet kan je dat wel eens vergeten zijn. Of staat je benzinekraan (voor de oudere motorfietsen) niet dicht.

Bij oudere motorfietsen kan het ook nog zo zijn dat de zogenaamde dodemansknop uit staat waardoor de motorfiets niet start.

Bij nieuwe motorfietsen draait ook de startmotor niet als de dodemansknop uit staat dus heb je dat snel in de gaten.

Heb je de voor de hand liggende zaken na gekeken dan is het zaak dat je wat verder gaat kijken.

startproblemen

De Tenere was al makkelijker te starten door de automatische kleplichter

Water in de benzine is funest

Als de motorfiets een paar maanden heeft stil gestaan bijvoorbeeld (winterstop) dan is het zaak dat je de benzinetank even inspecteert.

Als een motorfiets een tijdje stil staat kan het zijn dat er water in de benzine tank terecht komt.

Door condensvorming kan er langzaam water in je tankt terecht komen. Zeker als je motorfiets in een niet geventileerde ruimte staat. Als de motorfiets ergens buiten staat is de kans daarop helemaal groot.

Water is zwaarder dan benzine en kan dus op de bodem tank zitten. En zo via de benzinekraan in de carburateur terecht komen.

Vlotterbak leeg laten lopen kan helpen.

Je kan de benzinetank aftappen door de benzinekraan open te zetten en zo het water uit de tankt te halen. De kans is groot dat je op deze manier het water uit je tank krijgt.

Het is natuurlijk wel zaak dat je benzine die je uit je tank laat lopen opvangt. Benzine is zeer milieu vervuilend en dus is opvangen wel zo netjes.

Je kan ook een stukje benzineslang in de tank laten zakken tot je op de bodem zit in de buurt van de kraan.

Vervolgens zuig je voorzichtig wat vloeistof op om te controleren of er water zit.

carburateur

Water uit je tank verwijderen kan op een makkelijker manier maar dit werkt ook

Benzine is giftig dus pas hiermee op

Pas hierbij op dat je geen benzine in je mond krijgt en inslikt. Benzine is giftig dus dat wil je niet binnen krijgen.

Als er water in je tank zit en je kan je tank niet aftappen via de benzinekraan, probeer dan met een stuk benzineslang het water uit de tank te zuigen

Het kan ook zijn dat er water of vuil in de vlotterkamer terecht is gekomen en dat moet worden verwijderd.

Als de carburateur lekt dan kan dat komen doordat de vlotter hoogte verkeerd staat afgesteld. Hierdoor start de motorfiets ook heel lastig.

Startproblemen door water in je carburateur.

De benzine wordt vanuit de vlotterkamer aangezogen. om tot een gasmengsel te worden gevormd voor de verbranding wordt het vermengd met lucht

We hebben het dan ook over een benzine luchtmengsel. Door het vermengen met lucht wordt de benzine als het ware verneveld. De benzine nevel wordt in de verbrandingskamer tot explosie gebracht.

Als er water of vuil in de vlotterkamer zit kan dit de oorzaak zijn van mogelijke startproblemen.

Bij de meeste carburateurs zit er een aftap plug in de vlotterbak zodat je deze kan aftappen.

XT 500 carburetor in onderdelen. Nummer 13 is de vlotterkamer, 16 is de aftapplug

Carburateur van water ontdoen

Je kan vuil en/of water gemakkelijk verwijderen door de vlotterbak leeg te laten lopen.

Om het systeem goed door te laten lopen kan je dit doen met de benzinekraan open.

Vang de benzine die uit de vlotterkamer loopt wel op om vervuiling en brandgevaar te voorkomen.

Draai vervolgens de bout weer in de vlotterkamer en zet de benzinekraan open.

Wacht ongeveer 30 seconde en probeer de motorfiets nu weer te starten. Start de motorfiets nu nog steeds niet, dan is het zaak de boel verder te onderzoeken.

2: Motorfietsen en bougie problemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.