Welke Adventure motorfiets is de beste keuze ?

Je wil een motorfiets om lekker te genieten van je vrijheid, een vrijheid die niet stopt als de weg op houdt. Want waar het asfalt stopt begint eigenlijk jouw avontuur al. De keuze in Allroad of Adventure motorfietsen is groot en om die keuze te vergemakkelijken hebben wij er alvast vier met elkaar vergeleken.


De Adventure motorfiets

Een Adventure motorfiets is gemaakt om het echte avontuur op te zoeken. Dus zoals ik al zei daar waar de weg ophoud begint het avontuur.

En niet iedere motorfiets is geschikt voor het echte avontuur. Dat heeft te maken met vering, rijhoogte etc.

Ja ik weet een beetje motorrijder kan een hoop met zijn motorfiets maar toch zijn er grote verschillen. Zo ga je met een sportieve machine als de Yamaha R1 liever geen onverhard pad op.

De term Adventure motorfiets is niet voor niets bedacht want als de fabrikant het goed begrepen heeft kan je met een dergelijk motorfiets veel meer dan alleen asfalt rijden.

 

BMW R1200 GS

De BMW R 1200 GS wint het qua prestaties

De grote vier

Maar wat maakt de ene Adventure motorfiets nou beter dan de andere. Voor het vergelijk bekijken we de volgende vier Allroad motorfietsen.

De BMW R1200 GS
De XTZ 1200 super Ténéré
De Honda CRF 1000L Africa Twin
De Suzuki DL1000 V-Strom

Het zijn in allemaal motorfietsen van 1000cc of zwaarder en ze hebben minimaal 100 pk of in ieder geval bijna. Power genoeg maar hoe zit het met het avontuurlijk deel.

Als het om vermogen gaat valt de keuze vrijwel direct op de BMW. De BMW R1200 GS is uitgerust met het oersterke en betrouwbare 1200cc boxer motorblok dat met 125 pk boven alle andere uitsteekt.

Bovendien heeft de BMW een koppel van maar liefst 125 nm bij 6500 tpm. Een koppel dat ervoor zorgt dat er veel trekkracht aanwezig is.

 

Allroad motorfietsen

De Suzuki DL 1000 V-strom is een prima alternatief

De BMW R1200 GS is qua power de winnaar

De BMW wordt op het gebied van vermogen direct gevolgd door de XTZ 1200 Super Ténéré. De Super Ténéré, is eveneens een 1200cc tweecilinder en levert een motorvermogen van 112 pk en een koppel van 117 nm.

Geen echt schokkende verschillen maar het verschilt dus wel degelijk in het vermogen. Op de derde plaats komt de Suzuki DL1000 V-strom met 101 pk en een koppel van 101 nm.

Een flink verschil met de eerste twee maar de Suzuki is dan ook een 1000 cc motorfiets en geen 1200. Op de derde plaats komt de Honda Africa twin met ruim 95 pk en een koppel van 98 nm. De Africa Twin had ooit een neefje in het segment, de Honda Transalp, maar die is uit het programma van Honda verdwenen.

Puur op motorvermogen wint de BMW het. Vermogen alleen is echter voldoende om de beste Adventure motorfiets te maken. Wat voor avontuurlijk motorfiets het belangrijkste is, is misschien wel het gewicht.

 

Allroad motorfietsen

De Africa Twin is heeft de minste PK’s maar dezelfde fun factor

Het gewicht van Allroad motorfietsen telt

Zeker als je van de gebaande paden afgaat wil je niet teveel gewicht mee nemen. In dit geval hebben we het hier natuurlijk wel over vier grote Allroad motorfietsen dus echt zware offroad tracks ga je er ongetwijfeld niet mee rijden.

Maar ondanks dat telt het gewicht echt wel mee. En dan wint de Suzuki V-strom DL1000 het van alle vier. De Suzuki weegt met 228 kg het minste van alle vier de allroads,  gevolgd door de Honda Africa twin met 232 kg.

Het Adventure model van de Honda, met grotere benzine tank en meer bescherming,  gaat wel naar de 243 kg toe.

De BMW R 1200 GS komt qua gewicht op de derde plek, met een rijklaar gewicht van 244 kg. Het adventure model van de BMW weegt al snel 263 kg. Als laatste is er de XT1200 Z Super Ténéré met 257 kg.

 

Adventure motorfiets

De super Tenere is zeker qua prijs een prima keuze

Cardan of ketting ?

Hier moet natuurlijk wel bij vermeld worden dat de laatste twee, de BMW en de Yamaha voorzien zijn van een cardan en de Honda en de Suzuki met ketting worden aangedreven.

En natuurlijk heeft cardan aandrijving voordelen ten opzichte van ketting aandrijving maar het zorgt er ook voor dat een motorfiets zwaarder wordt.

De BMW en de Yamaha verschillen qua gewicht niet heel veel van elkaar maar als je de twee uiterste, de Yamaha en de Suzuki vergelijkt zie je een flink verschil van bijna 30 kg. En die kilo’s ga je bij avontuurlijk motorrijden zeker merken.

Zijn we weer bij het avontuurlijk motorrijden, want daar gaat het allemaal om natuurlijk. Avontuurlijk motorrijden op ongebaande paden vraagt voor nog een aantal belangrijke eigenschappen.

 

Adventure motorfiets

Tokico remmen met ABS voor de V-Strom

Nissin remmen

De Nissin remmen van de Honda Africa Twin

Bodemspeling en Adventure motorfiets

Een van die eigenschappen is de ruimte die er aan de onderkant van de motorfiets over blijft, oftewel de bodemspeling. Wat je namelijk niet wil tijdens een van je meer avontuurlijke ritten is dat je de onderkant van je motorfiets kapot rijdt.

En daar doen zowel de BMW en de Honda het erg goed in met 250 mm ruimte onder het blok. De Yamaha moet het met 60 mm minder ruimte onder het blok doen.

De V-strom is voor het echte avontuur met 165 mm ruimte het minst goed voorbereid op ruw terrein. Je ziet dit verschil ook in de lengte van de vering van de soes met 160 mm voor en achter.

De BMW heeft op het gebied van vering de beste papieren met voor 190 mm en achter 200 mm. Yamaha zit er goed tussen in met voor en achter 190 mm veerwegen.

 

BMW R1200GS

De uitstekende vering van de BMW R1200GS

Is vering niet belangrijk ?

Honda lijkt de lengte van de vering niet belangrijk te vinden want op de officiële website van Honda is hier niets over te vinden.

En wie op avontuur gaat, gaat van de gebaande paden af. En wie van de gebaande paden afgaat wil niet stil komen te staan door een gebrek aan brandstof. Oftewel het actieradius van je motorfiets is ook van belang.

De standaard XTZ 1200 super Ténéré kan dan met 23 liter verreweg de meeste brandstof meenemen. En met een door Yamaha opgegeven verbruik van 6 liter op de 100 km houdt dat in dat je op een tank 383 km ver kan komen.

De standaard R 1200 GS van BMW moet het met 3 liter minder doen. BMW geeft een verbruik op van 4,96 liter per 100 kilometer waardoor de BMW theoretisch net iets meer dan 400 km ver komt.

 

BMW R1200GS

De adventure versie van de R1200GS met imposante 30 liter tank

De BMW adventure versie

Je kan uiteraard ook kiezen voor de adventure versie van de BMW waardoor je 10 liter brandstof meer bij je hebt.

De Suzuki doet het met een 20 liter tank en een verbruik van 5,7 liter op 100 km ook niet slecht want met een volle tank kan je zomaar 350 km ver komen.

De standaard Africa Twin wat dat betreft de minste avontuurlijke van allemaal want de Twin kan maximaal 18,7 liter brandstof meenemen, en dat is voor een echt avontuurlijk trip wat aan de magere kant.

Want met een opgegeven verbruik van 5,7 liter op 100 kilometer betekend dat een maximale afstand van 315 km.
Meer benzine is beter

 

BMW R1200GS

Snufjes als contactloze contactsleutel maken de BMW  R1200 GS ook duurder

Avontuur en actieradius

Kies je voor de Adventure sport versie van de Twin dan heb je ruimte voor 24,2 liter benzine aan boord en dat is goed voor ruim 420 km, een prima afstand.

Van alle vier besproken motorfietsen hier kan gezegd worden dat het met rijplezier prima gesteld is alhoewel er weldegelijk verschillen zijn.

De BMW heeft duidelijk de beste wegligging en dat komt o.a. door het fantastisch werkende Paralever veersysteem van de GS.  Niet dat de andere 3 motorfietsen slechte of mindere wegligging hebben maar de GS springt er gewoon bovenuit.

Alleen bij de V-Strom merk je dat de voorvering wel iets strakker had gemogen. Bij echt hard remmen duikt de Suzuki aanmerkelijk dieper in de vering dan de andere 3.

Wellicht is het duik effect weg te krijgen door de voorvering strakker te zetten maar dat hebben we niet uit kunnen proberen.

 

Suzuki DL 1000 V-Strom

De bodemspeling van de Suzuki DL 1000 V-Strom is beperkt

Koppel en vermogen is niet alles

Alle vier de motorfietsen zijn voorzien van antiblokkeer systemen. De BMW en de Yamaha uitgerust zijn met Brembo remmen, de Honda heeft standaard Nissin remmen en de Suzuki heeft Tokico remmen.

Motorische zijn er ook verschillen te merken. Want ook hier komt de BMW toch als de best uit de bus, zowel qua vermogen als souplesse.

Voor alle 4 de motorfietsen geldt dat er bij hoge en lage toeren voldoende vermogen aanwezig is. Maar de BMW heeft hiervoor gewoon de beste papieren in huis met een koppel van 125 nm.

De Suzuki heeft het voordeel van het zogenaamde Lowe RPM assist en zijn koppel van 103 nm.

Het low RPM assist systeem dat ervoor zorgt dat het tweecilinder blok lekker rustig blijft draaien, ook bij lagere toeren.  Honda moet het met 99 nm koppel doen maar doet ook niet onder voor de rest. Net als de XTZ 1200.

 

Cardan aandrijving

Een probleemloze cardan maar het zorgt ook voor meer gewicht

Waar kies je voor.

Maar wat bepaald nou je keus als in dit geval ? Nou dat is in eerste instantie je portemonnee.

Want waar wel behoorlijk verschil in zit zijn de prijzen. En ook daar wint de BMW het, maar dan op een minder gunstige manier.

De standaard versie van de BMW hakt er met  flink in met € 18.794,–. En dan heb je geen koffers en andere extra’s.

De standaard Africa Twin is met € 16.158,– een flink stuk voordeliger maar het adventure model komt met € 18.258,– al behoorlijk dicht bij de BMW in de buurt.

 

Allroad motorfietsen

Een overzicht van de vier grote allroad motorfietsen

De prijzen van de Allroad motorfietsen

De Standaard super Ténéré kost € 15.899,– en daar zitten dan geen extra’s op. De duurste versie van de Super, de Explorer kost € 21.999,– .

De Suzuki DL 1000 V-Strom komt er wat prijs betreft met € 13.699 het beste uit. Wil je gespaakte wielen in de V-strom in plaats van gietwielen dan komt de Suzuki op
€ 14.199.—.

Het blijft natuurlijk een persoonlijk keuze die afhankelijk is van een paar belangrijke factoren.

Is het geld wat maakt wat je kiest of wil je gewoon de sterkste en best sturende motorfiets, of ga je voor het minste gewicht ? Hoe dan ook een Adventure motorfiets is de juiste keuze voor als je net even wat meer avontuur wil beleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *