Olieverbruik bij motorfietsen en hoe zit het bij mij ?

Zoals ik in een eerder artikel vermelde heeft iedere motorfiets motorolie nodig om te kunnen blijven functioneren. De snel ronddraaiende onderdelen van een verbrandingsmotor hebben nu eenmaal smering nodig. Maar hoe weet je nou of je motorfiets motorolie verbruikt en waardoor dat komt.

Motorolie peilen hoort erbij

Om te beginnen is het hoe dan ook zaak dat je regelmatig je motorolie peilt, ook als je een vrij nieuwe motorfiets hebt. Het is het goed om het olie verbruik goed in de gaten te houden.

Bij klassieke motoren is het zaak dat je extra op het olie verbruik let. Aangezien oudere motorfietsen nu eenmaal meer verbruiken dan nieuwere.

Dit komt doordat het productieproces voor motoren flink verbeterd is door de jaren heen. Cilinders worden veel nauwkeuriger geboord en er worden betere slijtvastere materialen gebruikt.

De zuigers in oudere motoren zijn vaak zwaarder dan van nieuwe waardoor er meer slijtage optreed.

olieverbruik

Verfijnde techniek zorgt voor minder olieverbruik

Nikasil in plaats van staal

In moderne motoren worden nieuwe materialen gebruik zoals bijvoorbeeld Nikasil.

Heb je een elektrische motorfiets dan is er dus geen sprake van olieverbruik en dat hoef ik denk ik niet verder uit te leggen.

Nikasil is een harde ceramische laag die op de cilinderwand wordt aangebracht.

De cilinderwand is door het gebruik van de coating veel harder dan staal. Bovendien kan de cilinder zelf van aluminium zijn wat gewicht scheelt.

Een aluminium heeft bovendien als voordeel dat warmte beter wordt afgevoerd.

Niet dat je iedere dag twee keer je olie moet peilen maar zo om de 1000 km even kijken of er nog voldoende motorolie in je blok zit kan geen kwaad.

Motorolie peilen verschilt per motorfiets

Hoe je je olie peilt verschilt per type motorfiets. Bij de meeste zwaardere motorfietsen zit er ergens onderin het motorblok een peilstok of een kijkglaasje.

Er zijn ook motorfietsen die de olie niet in het carter bewaren maar in een aparte olietank.

Dit zijn de zogenaamde drysump motorfietsen. Qua smering is er weinig verschil met de rest maar het oliepeilen gaat anders.

Bij dit soort motorfietsen peil je ook op een andere manier hoe het met je olievoorraad is.

olieverbruik

Oudere modellen zoals de CX500 gingen sneller olie verbruiken

Als je oliepeil zakt

Als het peil van je olie zakt dan kan je stellen dat je motorfiets olie verbruikt maar dat hoeft niet altijd zorgelijk te zijn.

Om te beginnen gaat het om de hoeveelheid olie die je bij moet vullen als je het peil nagekeken hebt.

Als je na een rit van een paar honderd kilometer een liter olie bij moet vullen dan is er duidelijk iets aan de hand waar je je zorgen over kan gaan maken.

Rookpluimen geven olie verbruik aan

Als je na 500 kilometer een liter olie moet bijvullen zie je dat onder het rijden ook al.

Je merkt dan vanzelf dikke blauwe rookpluimen op die achter je verschijnen. Of je ruikt het zodra je ergens even stil staat.

Moet je na een rit van 1000 km een kwart liter olie bijvullen dan kan het zijn dat het allemaal meevalt.

En dat laatste telt zeker als je een flinke tijd kortere ritten hebt gemaakt en vervolgens een weekend flink gaat toeren op je motorfiets.

Condensvorming in je motorblok

Bij korte ritten komt het motorblok en de motorolie namelijk niet goed op temperatuur.

Hou er rekening mee dat er bij de verbranding van een liter brandstof ook een liter waterdamp verdampt.

Als een motorblok een temperatuur heeft die lager is dan 65 graden (onder het dauwpunt ) is het kletsnat van binnen. Bij veel kortere ritten komt dit natuurlijk veel voor.

Het merendeel van deze waterdamp vindt zijn weg samen met de normale uitlaatgassen.

Een klein deel van deze waterdamp wordt langs de zuigerveren het carter in geblazen en vermengt zich dan met de olie in het carter.

NIkasil

Moderne motoren zijn vaak van een Nikasile coating voorzien

Olie verbruik na korte ritten

Met condens die zich met de motorolie mengt lijkt het of er meer olie in het blok terecht komt waardoor er olie en condens via de carter ontluchting gaat verdwijnen.

Zolang je korte ritten blijf maken waarbij het motorblok niet echt goed op temperatuur komt gaat dit proces door en komt er meer condens in je olie terecht.

Ga je na veel korte ritten weer eens een flink stuk rijden waarmee de motor langdurig op bedrijfstemperatuur is verdamp het water dat zich met de olie is gaan mengen.

Hierdoor zakt natuurlijk ook het oliepeil waardoor het lijkt alsof je motorfiets olie verbruikt.

Vaker motorolie peilen

Het is dus van belang om je olie extra te peilen als je na een serie korte ritten weer eens wat langer op pad gaat.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er sprake is van [intlink id=”2292″ type=”post”]olie verbruik door onzorgvuldige inrijden van de motorfiets[/intlink],  waardoor je zowiezo vaker olie moet peilen.

Olie verbruik herken je aan het regelmatig bij moeten vullen van je motorolie die in het blok of olie tank zit.

Bij flink olie verbruik kun je dit zien doordat er blauwe rookpluimen uit je uitlaten komen.

Dit kan tijdens accelereren te zien zijn of als je motorfiets stationair staat te draaien bij een stoplicht bijvoorbeeld.

Ook bij olie verbruik regelmatig olie verversen

Als je motorfiets flink olie verbruikt is het zaak regelmatig je oliepeil te controleren en zo nodig bij te vullen met goeie kwaliteit olie.

Olie verbruik duid dan wel op versleten onderdelen in je blok maar door goedkope olie te gebruiken heb je kans dat je het probleem verder verergert.

Ook als je motorfiets olie verbruikt is het trouwens zaak de olie regelmatig te verversen. Olie heeft namelijk ook een reinigende werking en dat wordt minder naarmate de olie ouder wordt.

Olie verversen blijft noodzaak

Olie die niet of te weinig ververst wordt kan ook een hoger zuurgraad krijgen. Die hogere zuurgraad kan er voor zorgen dat de isolatie van je dynamo wordt aangevreten.

Hierdoor kan de dynamo spoel contact maken met de rest van het motorblok waar er sluiting kan ontstaan.

De oorzaken van olie verbruik kunnen liggen aan versleten zuigerveren, of versleten afdichtingen op de klepstelen. In dit geval is een revisie noodzakelijk.

Overmatig olie verbruik kan voorkomen worden door zorgvuldig met je motorfiets om te gaan. Meer over olieverbruik en zorgvuldigheid lees je hier. 

 

Opmerkingen

comments