Motorfietsen zijn prachtige vervoersmiddelen maar het berijden van een motorfiets brengt risico’s met zich mee. Je ben op een motorfiets veel kwetsbaarder in het verkeer dan een auto en daarom is het zaak dat je weet wat je doet op een motorfiets.
Remtechniek voor motorfietsen
Remmen bijvoorbeeld is een belangrijk item als het om veiligheid gaat. Met de juiste remtechniek kan je een hoop ongelukken voorkomen. Veilig motorrijden is van levensbelang.
Het lijkt logisch dat je als bestuurder van een motorfiets voorzichter bent in het verkeer maar de praktijk wijst vaak anders uit. Alleen die motorrijles is niet voldoende.
Veelal zie ik, vaak jonge motorrijders, dingen uithalen op motorfietsen waarbij de rillingen mij over de rug lopen.
Voorrang nemen waar je het niet hebt of waar je het wel hebt. Want bedenkt, voorrang verlenen is een plicht maar voorrang is geen recht. Als je voorrang neemt wordt motorrijden gevaarlijk.
Een 100 pk sterke Africa Twin moet je wel tot veilig tot stilstand kunnen brengen.
Laat die automobilist lekker voor gaan
Dus laat die automobilist die niet op zit te letten gerust voor gaan. Vervelend misschien maar wel veiliger.
De risico’s die mensen nemen in het verkeer verklaard veel van de ongelukken met motorfietsen.
Inhalen waar het eigenlijk niet kan en met veel te hoge of te lage snelheid. Ja ook te langzaam rijden kan gevaarlijk zijn.
Soms zie ik ook mensen dingen structureel fout doen op een motorfiets zoals remmen en het insturen van een bocht.
De meeste mensen denken dat motorfietsen maar op een manier kunnen remmen maar dat is dus niet waar.
Vervang versleten remblokken tijdig
De technische staat van je motorfiets
Om te beginnen is het zaak dat de motorfiets waar je op rijd technisch goed in orde is. Dat betekend dat je banden, remmen, vering etc niet versleten zijn.
Als we het over gebruikte motorfietsen hebben en hun technische staat af en toe dan is het vaak schrikken geblazen.
Dat een motorfiets technisch goed in orde moet zijn is natuurlijk duidelijk. En gelukkig vertroetelen verreweg de meeste motorrijders hun tweewieler goed dus dat zit wel goed.
Alhoewel er natuurlijk hier en daar wat uitzonderingen zijn maar over het algemeen zit het wel goed met de staat van onderhoud.
Met het berijden van een motorfiets moet je rekening houden met een paar, op het oog zeer vanzelfsprekende zaken, zoals het feit dat je op twee wielen rijd.
Verse remblokken is wel zo’n veilig gevoel
Veilig motorrijden en snelheid
Klinkt logisch natuurlijk maar er zijn toch veel motorrijders die daar onvoldoende rekening mee houden.
Zo zie ik nogal eens motorrijders met slecht weer op volle snelheid overal langs schieten. Alsof motorfietsen onkwetsbaar zijn en dat is perse niet waar natuurlijk.
Ook zie je veel motorrijders weinig tot geen rekening houden met de condities van het wegdek.
Of het nou geregend heeft of niet de snelheid blijft bij veel rijders hetzelfde waarbij er vaak onnodige risico’s worden genomen.
Op gravel heb je minder grip, ook met remmen
Met een auto slippen is niet erg
Als je met een auto hard moet remmen op een nat wegdek dan kun je hooguit een paar meter doorglijden of in het ergste geval in een slip raken.
Met een motorfiets is dit vaak al fataal, fataal in die zin dat je er zeker van kan zijn dat je onderuit gaat met als gevolg flinke schade en in het ergste geval letsel.
Het is dus zaak dat je de snelheid op glad wegdek aanpast maar dat is niet het enige.
Op de meeste motorfietsen moet je de voorrem en achterrem apart bedienen en doseren.
De stevige Brembo’s op de BMW R-NineT met ABS vraagt om remgevoel
Integraal remsysteem van Moto Guzzi
De voorrem wordt over het algemeen met de hand bediend en de achterrem met de rechtervoet.
Er zijn ook motorfietsen met een integraal remsysteem zoals sommige modellen van Moto Guzzi.
Bij het integraal remsysteem van Moto Guzzi wordt met het rempedaal een remschijf voor en de achterrem bediend. Met de remhendel op het stuur wordt de tweede schijf voor bediend.
Normaal gesproken is de voorrem de belangrijkste rem op een motorfiets. De juiste remtechniek zou dan zijn zoveel mogelijk je voorrem gebruiken.
Logisch want bij remmen komt al het gewicht van de motor van achter en dus drukt dit gewicht op het voorwiel.
Met stevige remmen moet je goed leren omgaan
Met nat weer andere remtechniek
Doordat het gewicht van de motorfiets op het voorwiel duwt, wordt het voorwiel harder op het wegdek gedrukt en dus is de kans op doorglijden kleiner maar nog wel aanwezig.
Rem je voornamelijk met je achterrem dan heb je kans dat je achter wiel doorglijdt omdat het gewicht op het achterwiel afneemt bij een rem actie.
Door een doorglijdend achterwiel (slippen) remt de motorfiets minder hard en wordt de motorfiets instabiel.
Bij droog weer is het dan ook aanbevolen om harder met je voorrem te remmen dan met je achterrem.
De trommel rem van de XT500
Remmen bij gladheid
Als het wegdek om de een of andere reden glad is, bijvoorbeeld bij regen, en daarom minder grip geeft gelden andere regels.
Bij glad wegdek hebben banden minder grip en is er een grotere kans op het doorglijden van de band bij remmen.
En dat heb je natuurlijk liever niet. Bij moderne motorfietsen die uitgerust zijn met technische hulpmiddelen is het oppassen geblazen.
Zodra een Van banden geen grip meer vind verlies je de controle over je motorfiets.
Zorg voor voldoende profiel op voor en achterband
De juiste remtechniek houdt je overeind.
Als bij remmen het voorwiel van de motorfiets weg glijd ga je onherroepelijk onderuit en bij gladheid is die kans groot.
Dit komt doordat het achterop komende gewicht van de motorfiets het voorwiel (meestal zijwaarts) wegdrukt.
Deze plotselinge zijwaartse beweging is niet meer op te vangen door de berijder waardoor je onderuit gaat.
Met de juiste remtechniek is het wegglijden van je voorwiel gemakkelijk te voorkomen.
Bij dit soort ondergrond gelden heel andere regels
Bij glad wegdek anders remmen
Bij gladheid of onberekenbaar wegdek is het zaak om bij remmen de nadruk op je achterwiel te leggen.
Ook als je motorfiets is uitgerust met een anti blokkeer systeem is het zaak dat je iets van remtechniek weet
Een weg glijdend achterwiel is namelijk beter op te vangen dan een weg glijdend voorwiel. Het achterwiel slipt dan misschien wel door maar dat is minder gevaarlijk dan een slippend voorwiel.
Dus bij glad wegdek leg je de remdruk meer op het achterwiel dan op het voorwiel om de kans op vallen te verkleinen.
Hou het altijd veilig op je motorfiets en pas je aan, aan het verkeer. Denk er aan dat je kwetsbaar bent op een motorfiets.
Motor ongevallen vermijden doe je door je weggedrag aan te passen voor je eigen veiligheid. Stap je na lange tijd weer op, neem dan een motor opfriscursus.