Veilig motorrijden is vooral iets voor de berijder zelf

Er is al veel gezegd over veiligheid en veilig berijden van een motorfiets. Voor het grootste deel ben je zelf verantwoordelijk voor je veiligheid op een motorfiets. Voor een minder groot deel is de fabrikant van jouw motorfiets verantwoordelijk. Voor weer een ander deel is de overheid verantwoordelijk want die moet zorgen voor veilige wegen. Veilig motorrijden wil niet zeggen dat je geen plezier mag hebben. 

Motorfietsen en veiligheid

In de tijd dat het berijden van een motorfiets nog niet zo populair was reden mensen op een motorfiets omdat het lekker goedkoop was.

Aan veiligheid werd nauwelijks gedacht. Motorrijders hadden een leren jas en een leren kep op en dat was prima.

Ook was er weinig aandacht voor veilige wegen. Er waren geen vangrails en in de meeste gevallen zelfs geen asfaltwegen maar klinker of zandwegen.

De vering van de motorfietsen stelde nauwelijks iets voor net als de remmen trouwens. Een motorfiets had trommelremmen die een beetje voor vertraging zorgde maar meer ook niet.

 

Veilig motorrijden

De Honda Black Bomber had nog trommelremmen

Echt snel ging het allemaal nog niet

Motorfietsen van zo’n 80 jaar geleden hadden natuurlijk ook nauwelijks snelheid maar toch was veiligheid van motorfietsen een punt van aandacht.

Zeker toen motorfietsen meer snelheid begonnen te krijgen gingen mensen nadenken over veiligheid voor motorfietsen.

Motorfiets fabrikanten kregen meer aandacht voor veiligheid door de remmen te verbeteren en helmen te adviseren. Verplicht was de valhelm nog niet.

Er werden betere remmen op motorfietsen gemonteerd maar het waren nog steeds trommel remmen.

De veiligheid van motorfietsen werd op een gegeven moment een echt punt van aandacht. Er kwamen beter functionerende schijfremmen op motorfietsen en de valhelm werd verplicht.

 

Veilig motorrijden

De CX500 had nog on geventileerde schijfremmen

De eerste bemoeizucht van de overheid

En met het verplicht stellen van de valhelm kwam de eerste bemoeizucht. Niet dat ik tegen het dragen van een helm ben maar het blijft bemoeizucht.

Het feit dat de overheid het dragen van een helm verplicht stelt voor motorrijders zegt meer over een overheid dan over de motorrijder.

De helm werd vanaf 1 juni 1972 verplicht voor motorrijders en daar bleef het voorlopig bij maar niet voor lang.

De motorfiets werd door vele nog steeds gezien als een gevaarlijk vervoersmiddel in plaats van een manier om van je vrije tijd te genieten.

Motorrijders werden, en worden in veel gevallen nog steeds als gevaarlijke snelheidsduivels gezien die lak hebben aan hun eigen veiligheid.

 

BMW

De BMW R-NineT met Brembo remmen met natuurlijk ABS

Motorfietsen zijn levensgevaarlijk

De opmerking “ motorfietsen zijn levensgevaarlijk” moet ik nog vaak genoeg horen. En in veel gevallen denken overheden daar ook zo over.

In veel gevallen zijn het dan ook de mensen die nog nooit op een motorfiets hebben gezeten die zich bemoeien met de veiligheid voor motorrijders.

De bemoeienis van de overheid gaat soms erg ver. Zo is het Anti Blokkeer Systeem voor motorfietsen vanaf 2016 in de EU verplicht voor motorfietsen. In Duitsland worden de wegen meer geschikt gemaakt voor motorrijders.

Voor sommige motorrijders is de aanwezigheid van ABS op een motorfiets een uitkomst maar voor mij is het onzin.

Want als motorrijder leer je zelf om je rem actie te beheersen. Als je goede motorbeheersing hebt kan je zelf tegen blokkeren aan remmen. Daar heb je geen ABS bij nodig. Sterker nog, het lukt mij bijna niet om mijn voorwiel te blokkeren bij een rem actie.

 

motorfietsen

Een “snelheidsduivel” op het Wheels and Waves festival

Tegen blokkeren aan remmen

Ook de achterrem weet ik meestal zo te bedienen dat er nooit iets blokkeert. En een blokkerend achterwiel is veel minder eng en gevaarlijk dan menigeen denkt. Maar ook daar denken de EU ambtenaren weer anders over.

Ambtenaren van de EU vinden echter in al hun wijsheid dat motorfietsen ABS moeten hebben.

Ik vraag me dan af hoeveel van die ambtenaren zelf op een motorfiets rijden. Maar het zoeken naar veiligheid voor motorfietsen gaat veel verder dan dat.

Steeds meer moderne motorfietsen worden uitgerust met zogenaamde kantel ABS. Kantel ABS controleert de hellingshoek van de motorfiets om zo te bepalen hoeveel remdruk er nodig is om te remmen zonder onderuit te schuiven.

 

Veilig motorrijden

De Ducati Panigale heeft ook al kantel ABS

Centrifugaal krachten werken naar buiten toe

Want de centrifugaal krachten werken bij een remmende motorfiets naar de buitenkant van de bocht toe.

Je kan je dus in een bocht nog steeds onderuit remmen met gewone ABS en dus moet ook dat gecontroleerd worden door elektronica.

Kantel ABS is nog niet verplicht maar zodra de Europese ambtenaren van het bestaan van dit systeem weten kan je erop rekenen dat dit verplicht gaat worden.

Maar het kan nog gekker. Nog niet zo heel lang geleden bedacht een EU ambtenaar het in al zijn wijsheid dat motorfietsen te schuin door de bocht gingen. Jawel de EU wil zelfs het bochten gedrag van motorrijders gaan controleren.

 

BMW

Veel elektronica zorgt voor veel knopjes op het stuur

Piepende verklikkers in de bocht

Motorfietsen moesten voorzien worden van verklikkers die gingen piepen zodra een motorfiets te schuin door een bocht gingen. Want, zo dacht de EU ambtenaar, dat kunnen motorrijders zelf nooit inschatten.

Maar niet alleen de EU bestookt motorrijders met overdreven aandacht voor de veiligheid. Ook de motorfietsen fabrikanten zelf blijven zich bemoeien met het berijden van een motorfiets.

Motorfietsen worden met steeds “ingenieuzere” systemen uitgerust om het op een motorfiets rijden “veiliger” te maken.

Zo is er het MSC (Motorcycle Stability Control) dat zorgt voor het zoveel mogelijk stabiel houden van een motorfiets in bochten.

 

GL1800 Goldwing

Dashboard GL1800 Goldwing

Bochten inschatten doen motorrijders zelf

Maar dat kunnen we toch als motorrijders zelf ook ? Nou daar blijken fabrikanten toch wel anders over te denken.

En om het nog ingewikkelder te maken is het ECBS (Elektronisch Combined Braking Systeem) hier aan gekoppeld.

Dit systeem zorgt voor de juiste rembalans tussen voor en achterrem. ECBS is tevens gekoppeld aan het achterwiel om de tractie tussen achterwiel en wegdek te kunnen controleren.

Want remmen en gecontroleerd gas geven kunnen we als motorrijder namelijk ook niet meer. Het MCS en ECBS zijn nog geen verplichte systemen om motorfietsen maar dat zal niet lang meer duren denk ik.

 

Veilig motorrijden

De Moto Guzzi California had nog maar weinig elektronica

Plezier maken mag ook al niet meer

Dit soort systemen houden ook mogelijk Wheelies en stoppies in de gaten, want plezier hebben op een motorfiets is blijkbaar ook niet meer toegestaan.

Maar het kan natuurlijk altijd gekker en dat laat Bosch zien met zijn zijwaartse stuwraketten.

Bosch iets bedacht waarmee voorkomen moet worden dat motorfiets en berijder op een gladde weg onderuit kunnen gaan. Dit probeert Bosch te doen door stuwraketten op motorfietsen te gaan monteren.

De stuwraketten komen op de zijkant van de motorfiets en moeten voorkomen dat je als motorrijder onderuit gaat. De stuwraket houdt de motorfiets overeind houden als deze dreigt om te vallen.

 

Coolvest

Een coolvest voor als het te warm wordt op de motorfiets

We hebben ineens een airbag nodig

Geen idee of het systeem echt werkt en op wat voor manier maar het zou zomaar toegepast kunnen gaat worden, net als alle systemen die ik eerder heb opgenoemd. En dan is er natuurlijk ook nog de Airbag voor motorrijders.

Hetzij gemonteerd op de motorfiets zoals bij de Goldwing modellen van Honda of de airbag die je aantrekt. Want ook de airbag heb je als motorrijder ineens nodig.

De airbag die je aantrekt is een vest die zichzelf opblaast als je onderuit gaat over ergens bovenop klapt met je motorfiets.

En er zijn meer van dit soort systemen die het leven van een motorrijder makkelijker en veiliger moeten maken, althans dat vinden de bedenkers dan.

 

Veilig motorrijden

De Honda GL1800 Goldwing, het standaard model heeft geen airbag

Hou je hoofd koel

Ga je op een motorfiets rijden met warm weer, trek dan een koelvest aan…. Huh koelvest ? ja dat is een vest dat de motorrijder koel houdt als het te warm is.

Of je trekt je super doorwaai broek aan of wellicht heb je al een zadel met een koel element ? Want we moeten ons zo comfortabel en veilig mogelijk verplaatsen op onze tweewieler.

Het gevaar zit hem er in dat al deze systemen vanuit de EU zomaar verplicht kunnen worden.

Het ABS, MCS, ECBS de airbag en zelfs het koelvest want als je het als motorrijder te warm krijgt kan je je concentratie wel eens dreigen te verliezen denken de EU ambtenaren misschien.

 

NC 750X

De NC 750 met DCT zodat schakelen ook niet meer hoeft

Motorrijders hebben hun veiligheid zelf in de hand

Ik wil niet zeggen dat het allemaal onzin is maar overdreven is die hang naar veiligheid wel. Als motorrijder heb je je veiligheid toch voornamelijk zelf in de hand denk ik dan.

Een deel van de veiligheid van motorrijders wordt overigens bepaald door de inrichting van de weg.

Het zogenaamde weg meubilair, verkeerspleinen, vangrails, etc., is voornamelijk ontworpen op automobielen en niet op motorfietsen.

Denk maar aan de vangrail die op veel plaatsen niet geschikt is om motorrijders op te vangen bij een valpartij.

 

Motorrijden

Toen op een motorfiets rijden nog simpel was

Het MOSAC rapport

Veel ongevallen van motorrijders worden overigens veroorzaakt door niet motorrijders, een rapport van de MOSAC zegt hier meer over.

Het MOSAC rapport heeft een opvallend detail en dat is dat in 80% van alle gevallen waarin voorrang geregeld was, de motorrijder dit niet kreeg.

In veel ongevallen worden de motorrijders over het hoofd gezien door een automobilist.

Waar het op neer komt is dat we een motorfiets kunnen volproppen met allerhande veiligheidssystemen maar als je als motorrijder niet gezien wordt hebben al die zaken geen effect.

 

XT660R

Motorrijden moet vooral puur blijven

De bestuurder blijft verantwoordelijk

Natuurlijk zijn motorrijders in sommige gevallen zelf verantwoordelijk voor de ongevallen die gebeuren en dat verhelp je nooit met elektronica.

Het is tijd dat de focus op veiligheid voor motorrijders ergens anders op gericht wordt. Het is ook tijd dat de heren en dames die besturen begrijpen dat je niet iedereen kunt behoeden voor ongelukken.

Veiligheid in het verkeer begint bij de bestuurder en bij niemand anders. Risico’s horen bij het leven en dus ook bij motorrijden alles in het leven helemaal veilig maken is onbegonnen werk.

En als je toch kost wat kost alles in het leven veilig wil maken dan maken we het leven waarschijnlijk hopeloos saai. Wil je een motorfiets kopen om lekker te gaan rijden, laat je dan niet tegenhouden door de mensen die het gevaarlijk noemen.

Let op wat je doet, anticipeer en hou afstand en geniet van de vrijheid die motorfietsen je bieden.

Eén gedachte over “Veilig motorrijden is vooral iets voor de berijder zelf”

  1. Al die extra dingen en regels hoeft voor mij ook niet. Verplichting tot airbag? Hoop het niet. Die prijzen liegen er niet om. Hooguit in de hoge klasse van circuit dagen. Abs. Nog nooit gwhad op de motor. Doorwaai kleding met koelvest vind nie verplicht maar rij er zelf wel mee puur om beetje comfortable in de hoge tempraturen te rijde. Motor rijders kunnen goed voor zichzelf zorgen zonder de bemoeizucht van instanties en overheid. Een motor rijder houd zelf ze banden remmen ketting en al het noodzakelijke zelf wel in de gaten. Apk plicht zou ook grote onzin worden. De een rijd fulltime en checkt optijd ze spul. De ander pakt de motor voor ze zomerritjes en doet hetzelfde. We zijn niet gek. Het is hobby en passie en daar steken we zelf de tijd en moeite in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.