Versleten motorbanden zorgen voor gevaarlijke situaties

Motorfietsen zijn prachtige stukken techniek waar je een hoop plezier mee kan hebben. Het is echter wel zaak dat je je motor goed in orde houdt en hierbij moet je banden zeker niet vergeten. De banden van een motor zorgen voor het contact met de weg en dat contact moet altijd optimaal zijn voor een strak sturende motorfiets en je veiligheid. Versleten motorbanden horen daar niet bij. 

Veilig motorrijden

Veilig motorrijden is en blijft een risicovolle bezigheid. Je zit zo goed als onbeschermd op je motorfiets terwijl je flinke snelheden rijdt.

Veilig rijden doe je door op tijd te anticiperen en te beseffen dat je kwetsbaar bent.

Als je op een voorrangskruising geen voorrang krijgt, neem het dan niet. Oftewel besef dat je kwetsbaar bent en ga niet je “recht” op voorrang claimen.

Voorrang verlenen is een plicht meer voorrang nemen is geen recht. Het is altijd zaak te beseffen dat je kwetsbaar bent op twee wielen.

 

Veilig motorrijden

Veilig motorrijden begint met het besef dat je kwetsbaar bent op de weg

Je hebt natuurlijk een helm op

Je hebt natuurlijk een helm op en je draagt beschermende kleding. Want daar begint je veiligheid mee. Goeie beschermende kleding en een goeie helm horen ook bij veilig motorrijden.

Meer met beschermende kleding alleen ben je er nog niet. Het is ook zaak dat je motorfiets goed in orde is.

Geen technische gebreken, geen versleten onderdelen. Voor veilig genieten van je tweewieler is het zaak dat je motorfiets technisch goed in orde is.

Veilig motorrijden begint bij goed onderhoud. Want hoe goed je ook oplet, als je remmen niet werken is het allemaal voor niets.

 

Crosshelm met Crossbril

Valhelm blijft hoofdzaak als je op de motor stapt maar vergeet de rest niet

De banden zorgen voor het weg contact.

Als je veilig op een motorfiets wil rijden is het belangrijk dat je op een aantal punten let. Het gaat dan over de technische staat van je motorfiets.

Niet dat je voor iedere rit een volledig technische controle moet uitvoeren maar af en toe kijken kan geen kwaad.

Zo moeten je remmen niet versleten zijn, de vering moet in orde zijn en het is zaak dat je banden in orde zijn. En vooral dat laatste is van groot belang.

De banden van een motor zorgen nu eenmaal voor het noodzakelijke  contact met de weg.

En om dat goede contact met de weg te behouden zijn er een aantal eisen waar banden aan moeten voldoen.

 

veilig motorrijden

Af en toe je remmen controleren kan geen kwaad ook dat hoort bij veilig motorrijden

Versleten motorbanden

Om te beginnen is het belangrijk dat de banden niet versleten zijn. Bij versleten banden is het profiel namelijk minder diep dan bij nieuwe banden.

Bij droog weer is de diepte van het profiel niet zo belangrijk maar zodra het wegdek nat is wordt dat anders. Bij droog weer zijn banden zonder profiel prima geschikt voor voldoende contact met de weg.

Want hoe meer rubber de weg raakt hoe beter de grip van de band. Het profiel van een band is noodzakelijk om bij nat wegdek toch goed contact met de weg te houden.

Een band houdt contact met een nat wegdek door het water via het profiel tussen de band en het wegdek weg te persen.

 

Versleten en verdroogde motorbanden werken aquaplaning in de hand.

Motorbanden kunnen ook klappen

Als het profiel niet diep genoeg meer is dan kan de band onvoldoende water wegpersen waardoor er kans bestaat op aquaplanning.

Bij aquaplanning maakt de band geen contact meer met de weg maar planeert over de laag water die er op de weg staat.

planeren is zoiets als waterskiën maar dan met het gemotoriseerde voertuig, wat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. Als een motorfiets gaat planeren over het water dan wordt het onbestuurbaar.

Deze zogenaamde aquaplaning zorgt ervoor dat het voertuig alle contact met de weg verliest. Dit gebeurt met versleten motorbanden maar kan ook met nieuwe banden gebeuren.

Het is dan ook zaak je snelheid bij nat wegdek aan te passen. De banden moeten de tijd hebben om het water weg te pompen om zodoende contact te houden met het wegdek.

 

motorbanden

Nieuwe banden hebben diep profiel voor goede water afvoer

Aqua planning leidt tot ongelukken.

Het voertuig drijft dan als het ware op het water en is niet meer te besturen of af te remmen. Aquaplaning of watergladheid is levensgevaarlijk en is de oorzaak van veel ongelukken.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen als dit met 120 kilometer per uur gebeurt.

Ga je met nog meer versleten banden rijden zodat je het canvas van je band ziet dan bestaat er behalve het gevaar op aquaplanning ook het gevaar op klapbanden.

Het rubber van de band is dan zo dun dat een beetje scherp voorwerp er met gemak doorheen gaat met een lekke band tot gevolg.

Bij een klapband loopt de band in een keer leeg en wordt de motorfiets onbestuurbaar met alle gevolgen van dien. Maar een motorband kan niet alleen voor gevaren zorgen als deze te ver versleten is.

Wheels and Waves

De Revit motorband gezien op Wheels and Waves is niet serieus bedoelt.

Verdroogde banden zijn ook een risico

Als motorfiets banden te lang op een motorfiets zitten omdat er weinig wordt gereden kunnen ze verdrogen. Het rubber wordt harder waardoor de grip op het asfalt minder wordt.

Verdroogde banden kun je herkennen aan kleine scheurtjes in het loopvlak van de band.

Banden worden van rubber gemaak en rubber verdroogd als het in aanraking komt met de elementen zoals kou en warmte.

Als dit het geval is, is de band minder goed bestand tegen verschillende belastingen.

 

Wheels and Waves

Leuk voor grasbaan races maar niet voor op de weg.

Verdroogde banden zijn net zo gevaarlijk

Hard remmen af snel accelereren kunnen er voor zorgen dat de band inscheurt en daardoor lek gaat of klapt.

Een band met droogte scheurtjes kan dus beter vervangen worden. Het is zaak regelmatig je banden te inspecteren om veilig motorrijden te blijven garanderen.

Rijden met versleten of verdroogde banden kan levensgevaarlijk zijn. Let daarom ook op als je gebruikte exemplaren monteert, dit zijn meestal banden die lange tijd ergens ongebruikt hebben gestaan.

Het verdroging proces is daardoor al bezig geweest waardoor ze minder betrouwbaar zijn. Veilig motorrijden begint bij jezelf. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je gedrag op de weg.

Hier hoort ook bij de technische staat van je motorfiets want ook daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.