Het onafgeveerd gewicht wegligging van je motorfiets

De wegligging van een motorfiets is gebaat bij zo licht mogelijke wielen want de wielen van een motorfiets vormen het on afgeveerde gewicht. Tegelijkertijd moeten de wielen van een motorfiets zo sterk zijn dat ze slecht wegdek kunnen verdragen en het vermogen van de motor kunnen overbrengen op de weg. Het heeft lang geduurd voor de motorfiets industrie zich serieus bezig ging houden met wegligging. 

Wegligging van motorfietsen

Nu de Japanse motorfiets industrie zich ook met het verbeteren van wegligging gingen bemoeien, ging het de goeie kant op. Een van de grotere verbeteringen wat zonder meer de monoshock vering.

De meeste motorfietsen uit de jaren 80 hadden nog duo shock vering. Met duo shock bedoel ik het gebruik van twee veerelementen die de achterbrug met het frame verbinden.

Het nadeel van stereovering is dat beide veerelementen, alhoewel ze zo zijn gemaakt dat ze het zelfde werken, toch kunnen verschillen.

Er zit altijd iets verschil tussen twee veer elementen en dat merk je altijd in de wegligging van een motorfiets.

 

wegligging van motorfietsen

Mono shock for motorcycles oftewel een veerelement

Beter weggedrag door mono shock

Veerelementen slijten altijd verschillend van elkaar waardoor het verschil tussen demping van de rechter en linker veer element op den duur groter wordt. Dit verschil zorgt weer voor verslechterde wegligging.

De uitvinding van de zogenaamde mono shock vering zorgde voor een aanzienlijk verbetering in de wegligging van motorfietsen.

In plaats van twee veerelementen te monteren die voor de nodig vering zorgde werd er een gebruikt. De monoshock werd al langer bij off the road en cross motorfietsen toegepast omdat dit voor de nodige langere veerwegen zorgde.

Een systeem van tuimelaars waarmee het veerelement verbonden zat met de achterbrug en het frame maakte dat de vering progressief werd.

 

Wegligging van motorfietsen

Bij de Buell zit de achterschokbreker op een heel aparte plek

Stugger veren bij slechtere wegen

Een progressief veerelement gaat stugger veren naarmate het verder ingedrukt wordt.

Dit maakt dat de motorfiets comfortabeler weggedrag heeft bij rustig rijden over gladde wegen en stugger gingen veren bij sneller rijden of  bij slechter wegdek.

De progressiviteit kan met 125% toenemen, iets wat met duo shock systemen nooit bereikt kon worden.

Duo shock veersystemen konden alleen in progressiviteit toenemen door de veer over een deel strakker te winden. Het effect hiervan op de wegligging was echter minimaal.

 

wegligging van motorfietsen

Een arm opgehangen achterwiel is pure innovatie

De eerste Mono Shock kwam uit 1902

Honda noemde zijn eerste monoshock systeem Pro Link.  Honda ontwikkelde het systeem verder en in 1988 kwam Honda met het Delta Pro Link systeem.

De eerste mono shock werd echter al in 1902 toegepast door Roessler & Jauernig. In 1948 was het Norbert Riedel die met het een motorfiets van het merk Imme het principe van de mono shock ook al toepaste.

In 1973 paste Yamaha op crossmotoren het zogenoemde mono cross systeem toe. Het mono shock systeem werd her ontdekt en in de loop der jaren op meer motorfiets toegepast.

Het monoschonk systeem zorgt voor een duidelijke verbetering van de wegligging van de motorfiets en daar profiteert iedereen van.

 

Wegligging van motorfietsen

De nieuwe Honda Goldwing met dubbele Wishbone voorvork is een revolutie op zich.

Motorfiets evolutie

Het belang van goede vering en stijvere frames was door de motorfietsen fabrikanten ontdekt.

Ook Europese motorfiets fabrikanten zagen de voordelen van monoshock systemen.

Monoshock systemen zorgde er samen met steeds betere en stijvere achter-bruggen voor dat de wegligging van de motorfiets verder vooruit ging.

De evolutie van het rijwielgedeelte van motorfietsen ging verder. De ontwikkeling van de verschillende soorten veringen en achter bruggen voor motorfietsen staat niet stil en de diversiteit wordt groter.

 

Een ander soort mono Shock op de Kawasaki Versys.

Meer innovatie bij motorfietsen

Motorfietsen worden niet meer volgens een vast concept gemaakt maar fabrikanten experimenteren naar hartenlust met verschillende technieken om de kwaliteit van motorfietsen te vergroten.

Een goed voorbeeld van evolutie in motorfietsen is bijvoorbeeld de achterbrug met eenzijdige ophanging.

Een ander voorbeeld zijn de verschillende hoeken waaronder veerelementen geplaatst zijn.

De evolutie van de motorfiets was en is in volle gang en al gauw stond er een nieuw ontwikkelen klaar om zijn intrede te doen, de up side down vork.

 

wegligging motorfiets

Vering en schokbrekers van oude klassieke race motorfietsen

wat is onafgeveerde massa

Goeie wegligging gaat niet alleen over de kwaliteit van je vering. Je schokdemping moet natuurlijk in orde zijn, net als je veren zelf maar er is meer.

Goeie wegligging heeft ook te maken met het gewicht van je motorfiets en het gewicht van je wielen. De wielen zijn de onafgeveerde massa. Wat is afgeveerde massa ?. Dat is alles wat op de verging steunt.

Het gewicht van je wielen moet in ieder geval in goeie verhouding staan met het gewicht van de rest van je motorfiets.

Hoe goed je motorfiets stuurt heeft natuurlijk ook te maken met de conditie van je banden maar de vering speelt een net zo grote rol. Want ook de vering kan kapot gaan, een versleten schokdempers herkennen doe je niet zomaar.

 

wegligging motorfiets

Wegligging wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van de vering

Wegligging motorfiets

De wielen van een motorfiets zorgen er natuurlijk voor dat je kan rijden. Maar dat wil niet zeggen dat wielen alleen maar rond moeten zijn en dat er banden om heen moeten kunnen.

De wielen van een motorfiets doen meer dan alleen ervoor zorgen dat je kan rijden. Door de draaiing van de wielen ontstaat er stabiliteit van de motorfiets.

Door deze snelheid vloeit er een kracht naar buiten waardoor het wiel stabiel blijft.

Dit komt door snelheid van het draaiende wiel ook wel gyroscopisch effect genoemd. De grote van het wiel bepaald dan ook hoe het weggedrag van de motorfiets in kwestie is.

 

on afgeveerd gewicht

De wielen zijn het on afgeveerd gewicht en moet zo licht mogelijk zijn

Onafgeveerd gewicht

Het gewicht van de wielen van een motor is mede bepalend voor een goede werking van de vering. Voor een goed werkende vering is het zaak dat het onaf geveerde gewicht zo licht mogelijk is.

Even ter verduidelijking, het afgeveerd gewicht is het frame en de rest van de motorfiets want die staat op de vering en is dus af geveerd.

Met onafgeveerd gewicht worden de wielen en alles wat niet op de vering staat bedoeld. Dat betekend dus niet alleen de wielen maar ook de  onderste veerpoten remklauwen etc.

Dit is ook de reden waarom motorfietsen steeds meer een met zogenaamde upside down voorvorken worden uitgerust.

Het gewicht van de binnenpoot van een voorvork is namelijk minder dan het gewicht van de buitenpoot.

 

motorfiets wegligging

Een stevige omgekeerde voorvork op een oud model Honda

Wielen moeten het wegdek kunnen volgen

De wielen van een motorfiets moeten namelijk zo goed mogelijk het wegdek volgen en dat kan alleen met zo min mogelijk gewicht.

De vering van een motorfiets zorgt ervoor dat de voorvork en achterbrug samen met het wiel het wegdek kunnen volgen.

Het probleem van een zo licht mogelijk wiel is dat het tegelijkertijd ook sterk genoeg moet zijn om het motor vermogen over te kunnen brengen.

Het wiel moet ook bestand zijn tegen de krachten die er optreden bij het remmen, accelereren en bij het volgen van slecht wegdek.

 

Mooie massieve wielen bij een Harley maar let op het gewricht

Wegligging van motorfietsen en vermogen

Maar er is meer te vertellen over wielen. Het vermogen van de motorfiets moet overgebracht worden van het motorblok naar het achterwiel.

Sommige motorfietsen gebruiken hier een cardan voor maar een cardan is weer zwaar.

De meeste motorfietsen maken nog steeds gebruik van ketting aandrijving omdat dit lichter is.

Maar uiteindelijk moet het vermogen van de naaf overgebracht worden naar de velg. Sommige motorfiets hebben gegoten wielen. Maar er zijn nog steeds motorfietsen met spaakwielen.

 

afgeveerd gewicht

Gietwielen zijn zwaarder dan spaakwielen en dus is het on afgeveerd gewicht hoger.

Gietwielen gingen snel kapot

In de motorfiets industrie zijn verschillende constructies verzonnen om de wielen van motorfietsen zo sterk mogelijk te maken met zo min mogelijk gewicht.

Het toenemende vermogen van motorfietsen maakte dat de wielen van motorfietsen ook sterker moesten worden.

Voor zware toermotoren of voor motorfietsen met veel vermogen, zoals sportmotoren zijn er verschillende oplossingen bedacht.

In de jaren 80 werden er veel motorfietsen op de markt gebracht met zogenaamde gietwielen.

 

Honda GL1800

Stevige wielen voor de 1800 cc 6 cilinder van Honda

Gietwielen van gegoten aluminium

De gietwielen werden gegoten van speciaal metaal om ze zo licht mogelijk te houden en tegelijkertijd sterk.

Het probleem met de lichtmetalen gegoten velgen was en is echter dat ze vrij kwetsbaar waren voor steenslag. Bij een lekke band kunnen gietwielen nog al eens beschadigden.

De lichtmetalen velg was namelijk poreus waardoor er snel haarscheurtjes ontstonden als er over slecht wegdek werd gereden.

Ook het vervangen of repareren van banden kan vervelende gevolgen hebben met gietwielen.

 

BMW R-NineT

Spaakwielen bij de BMW RninT en monoshock vering

 Spaakwielen beter voor onafgeveerd gewicht

Door bandenlichters te gebruiken kon de velg snel beschadigen en werd daardoor als snel onbruikbaar.

Veel motorfietsen met lichtmetalen velgen werden uitgerust met tubeless banden maar de lichtmetalen velgen bleken toch zweer kwetsbaar.

Honda kwam met de zogenaamde Comstar wielen. Deze wielen waren gemaakt van geperst aluminium waardoor ze zowel licht als sterk waren.

Het probleem met deze Comstar wielen is dat ze niet goed bestand zijn tegen zijdelingse belasting.

Uiteindelijk zijn veel motorfietsen weer met spaakwielen uitgerust omdat dit toch de meest betrouwbare verbinding tussen de naaf en de velg bleek te zijn.

 

Upsidedown voorvork

Bij een upside down voorvering wordt het on afgeveerd gewicht omlaag gebracht.

Wielen van de Goldwing

De nieuwere Honda Goldwing is weer uitgerust met wielen waar grote geperste stalen spaken in zitten die veel sterker zijn dan de oude gietwielen.

Wielen blijven een belangrijk onderdeel van het onafgeveerd gewicht en sterkte zijn belangrijke eisen.

Een groot voordeel van giet en Comstar wielen is dat je je niet druk hoeft te maken over los zittende spaken. Heb je spaakwielen dan is het zaak regelmatig de spaak spanning te controleren.

Bij spaakwielen kan de spanning van de spaken namelijk veranderen met de nodige gevolgen voor de wegligging van je motorfiets.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.