Het onafgeveerd gewicht is bepalend voor de wegligging van de motorfiets

De wegligging van een motorfiets is gebaat bij zo licht mogelijke wielen want de wielen van een motorfiets vormen het on afgeveerde gewicht. Tegelijkertijd moeten de wielen van een motorfiets zo sterk zijn dat ze slecht wegdek kunnen verdragen en het vermogen van de motor kunnen overbrengen op de weg.

Over afgeveerd gewicht

Goeie wegligging gaat niet alleen over de kwaliteit van je vering. Je schokdemping moet natuurlijk in orde zijn, net als je veren zelf maar er is meer.

Goeie wegligging heeft ook te maken met het gewicht van je motorfiets en het gewicht van je wielen.

Het gewicht van je wielen moet in ieder geval in goeie verhouding staan met het gewicht van de rest van je motorfiets.

Hoe goed je motorfiets stuurt heeft natuurlijk ook te maken met de conditie van je banden maar de vering speelt een net zo grote rol.

 

wegligging motorfiets

Wegligging wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van de vering

Wegligging motorfiets

De wielen van een motorfiets zorgen er natuurlijk voor dat je kan rijden. Maar dat wil niet zeggen dat wielen alleen maar rond moeten zijn en dat er banden om heen moeten kunnen.

De wielen van een motorfiets doen meer dan alleen ervoor zorgen dat je kan rijden. Door de draaiing van de wielen ontstaat er stabiliteit van de motorfiets.

Door deze snelheid vloeit er een kracht naar buiten waardoor het wiel stabiel blijft.

Dit komt door snelheid van het draaiende wiel ook wel gyroscopisch effect genoemd. De grote van het wiel bepaald dan ook hoe het weggedrag van de motorfiets in kwestie is.

 

on afgeveerd gewicht

De wielen zijn het on afgeveerd gewicht en moet zo licht mogelijk zijn

Onafgeveerd gewicht

Het gewicht van de wielen van een motor is mede bepalend voor een goede werking van de vering. Voor een goed werkende vering is het zaak dat het onaf geveerde gewicht zo licht mogelijk is.

Even ter verduidelijking, het afgeveerd gewicht is het frame en de rest van de motorfiets want die staat op de vering en is dus af geveerd.

Met onafgeveerd gewicht worden de wielen en alles wat niet op de vering staat bedoeld. Dat betekend dus niet alleen de wielen maar ook de  onderste veerpoten remklauwen etc.

Dit is ook de reden waarom motorfietsen steeds meer een met zogenaamde upside down voorvorken worden uitgerust.

Het gewicht van de binnenpoot van een voorvork is namelijk minder dan het gewicht van de buitenpoot.

 

motorfiets wegligging

 

Wielen moeten het wegdek kunnen volgen

De wielen van een motorfiets moeten namelijk zo goed mogelijk het wegdek volgen en dat kan alleen met zo min mogelijk gewicht.

De vering van een motorfiets zorgt ervoor dat de voorvork en achterbrug samen met het wiel het wegdek kunnen volgen.

Het probleem van een zo licht mogelijk wiel is dat het tegelijkertijd ook sterk genoeg moet zijn om het motor vermogen over te kunnen brengen.

Het wiel moet ook bestand zijn tegen de krachten die er optreden bij het remmen, accelereren en bij het volgen van slecht wegdek.

 

Mooie massieve wielen bij een Harley maar let op het gewricht

Spaken of gietwielen

Maar er is meer te vertellen over wielen. Het vermogen van de motorfiets moet overgebracht worden van het motorblok naar het achterwiel.

Sommige motorfietsen gebruiken hier een cardan voor maar een cardan is weer zwaar. De meeste motorfietsen maken nog steeds gebruik van ketting aandrijving omdat dit lichter is.

Maar uiteindelijk moet het vermogen van de naaf overgebracht worden naar de velg. Sommige motorfiets hebben gegoten wielen. Maar er zijn nog steeds motorfietsen met spaakwielen.

 

BMW 700 GS

Gietwielen zijn zwaarder dan spaakwielen

Gietwielen gingen snel kapot

In de motorfiets industrie zijn verschillende constructies verzonnen om de wielen van motorfietsen zo sterk mogelijk te maken met zo min mogelijk gewicht.

Voor zware toermotoren of voor motorfietsen met veel vermogen, zoals sportmotoren zijn er verschillende oplossingen bedacht.

In de jaren 80 werden er veel motorfietsen op de markt gebracht met zogenaamde gietwielen. De gietwielen werden gegoten van speciaal metaal om ze zo licht mogelijk te houden en tegelijkertijd sterk.

Het probleem met de lichtmetalen gegoten velgen was en is echter dat ze vrij kwetsbaar waren voor steenslag. Bij een lekke band kunnen gietwielen nog al eens beschadigden.

De lichtmetalen velg was namelijk poreus waardoor er snel haarscheurtjes ontstonden als er over slecht wegdek werd gereden.

Ook het vervangen of repareren van banden kan vervelende gevolgen hebben met gietwielen.

 

BMW R-NineT

Spaakwielen bij de BMW RninT en monoshock vering

 Spaakwielen blijken het betrouwbaarst

Door bandenlichters te gebruiken kon de velg snel beschadigen en werd daardoor als snel onbruikbaar.

Veel motorfietsen met lichtmetalen velgen werden uitgerust met tubeless banden maar de lichtmetalen velgen bleken toch zweer kwetsbaar.

Honda kwam met de zogenaamde Comstar wielen. Deze wielen waren gemaakt van geperst aluminium waardoor ze zowel licht als sterk waren.

Het probleem met deze Comstar wielen is dat ze niet goed bestand zijn tegen zijdelingse belasting.

Uiteindelijk zijn veel motorfietsen weer met spaakwielen uitgerust omdat dit toch de meest betrouwbare verbinding tussen de naaf en de velg bleek te zijn.

 

Upsidedown voorvork

Bij een upside down voorvering wordt het on afgeveerd gewicht omlaag gebracht.

Wielen van de Goldwing

De nieuwere Honda Goldwing is weer uitgerust met wielen waar grote geperste stalen spaken in zitten die veel sterker zijn dan de oude gietwielen.

Wielen blijven een belangrijk onderdeel van het onafgeveerd gewicht en sterkte zijn belangrijke eisen.

Een groot voordeel van giet en Comstar wielen is dat je je niet druk hoeft te maken over los zittende spaken. Heb je spaakwielen dan is het zaak regelmatig de spaak spanning te controleren.

. Bij spaakwielen kan de spanning van de spaken namelijk veranderen met de nodige gevolgen voor de wegligging van je motorfiets.

 

Opmerkingen

comments