Olieverbruik bij motorfietsen maar verversen blijft nodig

Een vraag die motorrijders elkaar nog wel eens stellen als ze samen onderweg zijn of op een treffen of club meeting zijn. Ik zeg dan altijd ja hoor, 2,8 liter. Ik kan dan genieten van de verbaasde blikken maar het klopt wel. Mijn motorfiets gebruikt 2,8 liter om de boel draaiende te houden en dat mag van mij.

Olieverbruik hoort erbij

In een motorblok van een  motorfiets of auto draait een heleboel metaal met hoge snelheid rond. En al dat metaal past allemaal heel precies in elkaar.

Om te voorkomen dat er metaal over metaal gaat schrapen zit er motorolie in het motorblok. Die motorolie zorgt ervoor dat er geen ernstige slijtage optreed.

Zo worden de cilinderwand, krukas en nokkenas lagers biggend en smal en voorzien van een dun laagje olie. Dit wordt ook wel oliefilm genoemd.

Tijdens het draaien van de motor moet er voorkomen worden dat deze olie in dat deel van de motor terecht komt waar de verbranding plaats vindt.

 

olieverbruik

De zuigerveren sluiten de verbrandingsruimte hermetisch af

Motorolie kan verbranden

Rond de zuiger zitten zuigerveren gemonteerd en die veren moet de gasdruk van de explosie opvangen. De zuigerveren drukken tegen de cilinderwand en  zorgen zo voor maximale benutting van het mengsel.

Dit moet met behulp van zuigerveren omdat de zuiger nooit 100% passend in de cilinder kan zitten. Naast de gewone zuigerveren zitten er ook olieschraapveren.

De olieschraapveren schrapen de olie van de  cilinderwand af zodat deze niet in de verbrandingsruimte kan komen. Bij versleten olieschraapveren gaat een motor olie verbruiken.

Dat verbruiken is letterlijk het verbranden van olie als dit in het bovenste gedeelte van de cilinder komt.

 

olieverbruik

De klepstelen met klep-veren, de klepperen worden dmv kleihoedjes afgesloten van de verbrandingsruimte.

Iedere motorfiets gebruikt motorolie

Want iedere motorfiets gebruikt motorolie, nou ja op een elektrische motorfiets na natuurlijk maar verder klopt het wel.

Laten we het zo zeggen, ieder motorfiets met een verbrandingsmotor gebruikt motorolie.

Het zit hem natuurlijk in het woord gebruikt want een motorfiets gebruikt ook benzine om voorruit te komen.

Het gaat er dus niet zozeer om of een motorfiets olie gebruikt maar of de motor het ook verbruikt of verbrand en dat is een essentieel verschil.

 

olieverbruik

Als je hier flinke rookpluimen uit ziet komen kan je op olieverbruik rekenen

Mijn motor verbrand geen olie

Als je een Amerikaan een dergelijke vraag stelt antwoord hij waarschijnlijk verbaasd, “yes it does”.

In het Engels wordt gezegd “It does not burn oil” oftewel de motorfiets verbrand geen olie.

Oké nu even serieus ingaan op iets wat door sommige motorrijders als een probleem gezien kan worden en dat is olieverbruik.

Op zich hoeft olieverbruik geen probleem te zijn zolang je je olie niveau maar regelmatig controleert en bijvult als het nodig is.

 

olieverbruik

 

Met voldoende olie heb je geen probleem

Zolang je er dus voor zorgt dat je voldoende olie in je motorfiets hebt, is er niets om je druk om te maken.

Om de motor goed te laten functioneren is het zaak om de smering van het inwendige van je motorblok perfect te houden.

Ook als je motorfiets olie verbruikt en je dus regelmatig bij moet vullen is het zaak dat je kwalitatief goede olie blijft gebruiken.

Of je motorfiets nou olie verbruikt of niet de smerende en reinigende werking moet voldoende blijven.

 

Klep met klepsteel en Klephoedje

Vergeet de peilstok chip maar

Het is ook zaak dat je regelmatig je motorolie ververst, omdat olie vervuilt en verzuurd.

De opmerking die je wel eens hoort dat olie verversen niet nodig is omdat je door constant aanvullen de olie al voldoende ververst is absolute onzin.

Ga ook niet mee in de onzin van de van de zogenaamde peilstok chip die je verteld hoe de conditie van je olie is.

De vraag over het niet meer olie hoeven verversen is ook aan de ANWB gesteld en die geeft hierover duidelijk advies. 

 

olie verversen

De spoelen van je dynamo kunnen aangetast worden door verzuurde olie waardoor de isolatie kapot gaat.

Wanneer olie verversen

Oke we weten dus dat olie verversen noodzakelijk is voor het behoud van je motorfiets maar wanneer precies ? Je kan je exact aan de fabrieksvoorschriften houden maar die gaan niet altijd op.

Het termijn van olie verversen heeft ook te maken met het gebruik van het voertuig. Rij je veel lange afstanden dan zal je minder snel moeten verversen.

Dit komt doordat de olie bij lange afstanden flink warm wordt waardoor er weinig kans is dat er condens (vocht) in de olie achterblijft. Hierdoor vervuilt de olie minder waardoor verversen langer achterwegen kan blijven.

Rij je veel korte afstanden en/of veel in de stad dan wordt de motor niet echt warm en blijft er vocht en vuil achter in de motorolie. In dat geval kan je het beste aan de door de fabriek opgegeven termijn houden.

 

Een complex geheel van draaiende delen heeft verse olie nodig

Een versleten olieschraapveer is dus een probleem

De vervuiling die in het motorblok achterblijft, zoals verbrandingsresten en vocht door  condens blijven in het blok zitten als je nooit ververst.

Dus met verversen reinig je ook de binnenkant van het motorblok en dat is van groot belang voor de verdere levensduur van jouw motorfiets.

Een andere dan versleten zuigerveren kan ook oorzaak van hoog olieverbruik zijn. Bijvoorbeeld als de klephoedjes versleten zijn.

Klephoedjes zijn rubber afdichtingen die in de cilinderkop bevestigd zijn en de klepstelen afsluiten. Klepstelen worden namelijk gesmeerd omdat ze in de klepgeleiders moeten kunnen glijden.

Om te zorgen dat er geen olie de verbrandingsruimte in sijpelt worden de klepstelen afgesloten met deze zogenaamde klephoedjes.

 

olieverbruik

Kleppen met kleigeleiders en klephoedjes

Reviseer niet alleen je zuigerveren

Door het verbranden van motorolie gaat je motorfiets olie verbruiken. Extreem olieverbruik kan je zien aan blauwe rookpluimen die uit je uitlaat komen. Als dit laatste het geval is, wordt het tijd de motorfiets te reviseren.

Dus als je regelmatig olie moet bijvullen is er geen reden voor paniek, als je het oliepeil maar in de gaten houdt.

Houd je echter ondanks het olieverbruik ook aan de opgegeven verversingstermijn zoals door de fabriek is opgegeven.

Moet je echt je motor reviseren omdat het olieverbruik extreem wordt ,en dan heb ik het over meer dan 1 liter op de 1000 km, dan is het zaak om bij de dealer langs te gaan.

Zelf reviseren kan je alleen doen als je echt verstand van zaken heb. Als je de motor laat reviseren is het zaak om meer na te kijken en te vervangen dan alleen je zuigerveren. Hierover schrijf ik later meer.

Voor wie meer van motoronderhoud wil weten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.