Winterharde motorrijders pas op en bereid u voor

De zomer zit er weer bijna op en de winter staat voor de deur, de vraag is nu rij je door of niet. De meeste motorrijders in Nederland rijden gedurende de winter door. Dat komt deels omdat de winter in Nederland niet heel veel voorstelt. De temperaturen zakken doorgaans niet ver onder nul en gladheid duurt meestal niet erg lang. Maar of je nou doorrijdt of niet, een beetje voorbereiden kan nooit kwaad.

Winterharde motorrijders

De winterharde motorrijders begrijpen denk ik wel wat er aan onderhoud belangrijk is als je het hele jaar doorrijdt. Je moet rekenen op de natte en soms gladde wegen die in de herfst en in de winter voorkomen.

Of het nou vriest of regent als je doorrijdt worden de omstandigheden voor motorrijders er niet makkelijker op. Het is dus zaak jezelf en je motorfiets goed voor te bereiden op koude omstandigheden.

Als je doorrijdt zorg je natuurlijk voor goede waterdichte kleding. De motorrijders die altijd al doorrijden hebben hun motorkleding natuurlijk allang goed voor elkaar.

Ga je als beginnend motorrijder voor het eerst het hele jaar doorrijden dan is het zaak op een paar dingen te letten. En dat geldt zeker voor mensen die hun stalen ros gebruiken voor woon werk verkeer.

 

Winterharde motorrijders

Met een band als dit zie je de kop motorrijder ongeval al in de krant staan.

Motorrijders willen waterdicht rijden

Om te beginnen wil je dus droog op je werk aan komen dus heb je een goed waterdicht motorpak nodig. Je kan natuurlijk altijd met een los regenpak onderweg gaan maar dat is niet altijd handig.

De kans is altijd aanwezig dat je met droog weer van huis wegrijdt en onderweg in een plensbui terecht komt.

Want denk eraan, we wonen nu eenmaal in Nederland en daar is het weer altijd onberekenbaar.

Een dergelijke plensbui maakt dan dat je snel moet stoppen om niet helemaal verzopen op je werk te komen maar dat kan niet altijd.

 

Adventure laarzen

Stevige laarzen met Gore-tex is een must voor winterharde motorrijders

Gore-tex slijt nu eenmaal

Zomaar op de vluchtstrook gaan staan om je regenkleding aan te trekken is niet veilig en de politie zal daar dan ook niet blij mee zijn.

Bovendien kan een dergelijk plastic regenpak behoorlijk broeierig zijn als de zon weer doorbreekt.

De beste aanschaf is een motorpak met daarin waterdicht Goretex verwerkt of een pak met een waterdichte binnen voering.

Mijn voorkeur gaat uit naar een waterdichte voering omdat Goretex nu eenmaal slijt en op een gegeven moment niet meer waterdicht is.

Bovendien kan je waterdichte voering in de zomermaanden uit je jas halen zodat je weer luchtig rond rijdt.

 

Winterharde motorrijders

Gore-tex of waterdichte voering voor winter en herfst

Liever geen schoenen met veters

Hetzelfde geld voor je schoeisel. Zorg het liefst voor waterdichte  Adventure laarzen met Gore-tex en vergeet plastic zakjes en overschoenen.

Draag liever ook geen schoenen met veters op je motorfiets ook al zijn ze waterdicht.

De veters van je schoenen kunnen losraken en gevaarlijk dicht bij je ketting komen. In het slechtste geval kunnen die veters ook tussen ketting en tandwiel komen.

Bovendien kruipt je motorbroek altijd een stukje op als je op je motorfiets stapt en kunnen je schoenen onder je broek uit komen. Het gevolg is dat je schoenen vol lopen als je in de regen rijdt.

 

Winterharde motorrijders

Een zonnevizier voor de laag hangende winterzon is wel zo handig met pinlock vizier.

Waterdichte Adventure laarzen

Als je echt waterdichte laarzen wil dan zijn Adventure laarzen van bijvoorbeeld Sidi aan te raden.

Adventure laarzen zijn niet alleen waterdicht maar ook bijzonder stevig waardoor je bij eventuele valpartijen goeie bescherming hebt.

Denk ook aan goeie waterdichte handschoenen en als het kan handvatverwarming want met steenkoude handen heb je minder controle over je motorfiets met alle risico’s van dien.

Je hebt natuurlijk ook een goeie helm die met een Pinlock vizier is uitgerust zodat het niet beslaat in de regen.

 

Winterharde motorrijders

Goeie banden met flink profiel voor de natte dagen zijn een must

Winterharde motorrijders let op

Ik weet het, het klinkt allemaal erg voor de hand liggend maar er rijden hoe dan ook nog steeds veel mensen onvoorbereid het hele jaar door.

Warm en waterdicht op de motor zitten is niet alleen comfortabeler, het is ook veiliger. Want als je het erg koud krijgt en verkleumd raakt heb je minder controle over je motorfiets.

Je reactie vermogen gaat achteruit waardoor je later remt en minder aandacht hebt voor het verkeer.

Je vormt dus eigenlijk een gevaar op de weg en voor jezelf als je niet voorbereid op slecht weer als je doorrijdt.

 

Olie verversen

De isolatie van een dynamo kan worden aangetast door oude olie

Motorrijden het hele jaar door

Datzelfde geldt ook voor je motorfiets natuurlijk. Je zorgt natuurlijk voor goeie banden met voldoende profiel want met versleten banden in een regenbui rijden is risicovol.

Er is kans op aquaplanning als je door diepe plassen rijdt in bochten heb je minder grip op de weg.

Ja logisch dat wist ik al, hoor ik je al zeggen maar er zijn genoeg motorrijders die hier niet op letten en met versleten banden door rijden.

Geldt ook voor je remmen, zorg ervoor dat je remblokken niet te ver versleten zijn zodat je goeie remmen hebt. Of je nou een motorfiets met ABS hebt of niet je remmen zelf moeten ook in orden zijn.

 

Zorg voor goed functioneren de remmen, zeker in de winter

Olie verversen voor de winter kan geen kwaad

Let ook op de stand van je remvloeistof en ververs deze als het nodig is. Bij donker gekleurde remvloeistof is het wellicht slim om de vloeistof te vervangen, let hier bij op dat je het systeem goed ontlucht.

Voor het hele jaar door rijden geldt sowieso dat je motorfiets extra goed in orde moet zijn. Verse motorolie kan ook geen kwaad aangezien de motor zelf meer te verduren krijg.

Als je ’s ochtends vroeg weg rijdt met temperaturen van onder de tien graden dan is het motorblok nog koud en de olie stroperiger dan bij hogere temperaturen. Het duurt sowieso langer voor je blok en de olie op bedrijfstemperatuur zijn.

Voor moderne motoren is een koude start allang niet zo erg meer maar toch is het beter rekening te houden met de temperatuur van je motorblok en de olie.

 

X-ringen ketting

X-ringen kettingen hebben een hekel aan pekel en chemische schoonmaak middelen.

Lucht gekoelde motorfietsen en kou

Er is ook een verschil met lucht en vloeistof gekoelde motorfietsen. Luchtgekoelde motorfietsen hebben natuurlijk meer last van de koude buitenlucht.

Vloeistof gekoelde motorfietsen hebben veel hier minder last van.  Maar het heeft wel effect en warm rijden blijft nodig.

Je rijdt natuurlijk altijd rustig weg met koude motor want dat is voor het behoudt van je motorfiets maar als de buiten temperatuur zakt is het zaak er meer rekening mee te houden.

Voor de mensen met een kettingmotorfiets is het zaak je ketting regelmatiger in te spuiten en als het kan af en toe te reinigen.

 

Super Tenere

Een onderhoudsvriendelijke Cardan voor motorrijders gezocht en gevonden

Maak je ketting af en toe schoon

Vooral als je rijdt als er pas gepekeld is, is het zaak je ketting af en toe schoon te maken en weer in te spuiten.

Pekel vreet je ketting en de rubber seals aan dus aandacht voor je ketting is wel aan te raden. Maak je ketting echt nooit met ontvetter of benzine schoon wat ontvetter en benzine tasten je rubber seals aan.

Er zijn speciale producten te koop voor het reinigen van je ketting, die je kostbare ketting ook heel houden. Kies je voor de winterstalling dan zijn er toch nog wat zaken waar je aan moet denken.

Als je van plan bent je motorfiets voor een langere periode stil te zetten dan is het verstandig om dit met verse olie te doen en liefst ook met vers remvloeistof.

 

Winterharde motorrijders

Ketting onderhoud in de winter is extra belangrijk

Zet je motorfiets op een droge plek

Olie verzuurt tijdens het gebruik en die verzuurde olie kan op den duur de isolatie van je dynamo aantasten.

Het gevolg kan dan kortsluiting zijn als je je motorfiets weer gaat gebruiken en dan heb je een nieuwe dynamo nodig.

De verzuurde olie kan op den duur ook sommige lagers aan tasten. Als je de olie hebt ververst ga dan wel 50 a 100 km rijden zodat de verse olie door het hele blok verspreid wordt en zat dan de motorfiets stil.

Maak je ketting schoon met een middel dat daarvoor bedoeld is en smeer hem goed in met kettingvet. Het is natuurlijk ook zaak dat je de motorfiets op een droge plek zet als je hem voor langer tijd stalt.

 

Winterharde motorrijders

Verse olie van binnen en schoonhouden van buiten

Ook een motorfiets heeft ventilatie nodig

Zet je motorfiets ook liever niet onder een hoes, zeker niet als hij al op een droge plek staat. Want er komt altijd condens vrij en die condens blijft dan onder de hoes hangen waardoor je motorfiets.

Als je motorfiets lang stil zet kan de condens voor corrosie zorgen. Je ketting, Je bedrading en vooral de verschillende stekkers en andere onderdelen worden aangetast door vocht. Dit kan problemen opleveren als je je motorfiets weer gaat gebruiken.

Als je na een lange periode je motorfiets weer gaat gebruiken is het beter om weer je olie te verversen.

Het is voor het behoud van je motorfiets om goed om dit soort zaken te letten als het winter wordt. Voor alle winterharde motorrijders geldt, voorkomen is beter dan repareren. Lees hier meer over winterharde motorrijders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.