Drysump motorfietsen en olie verversen

Of je nou een motorfiets met wetsump of drysump oliesysteem hebt, tijdig verversen van de motorolie blijft belangrijk. Er zijn mensen die beweren dat motorolie verversen niet nodig is maar dat is onzin. motorolie moet tijdig ververst worden alleen zitten er verschillen in het verversen van drysump en wetsump systemen. Ga je zelf olie verversen is het belangrijk dat je het verschil ziet. 

Drysump motorfietsen

Het zijn de technische aspecten van een motorfiets die soms je keuze bepalen. Wil ik een eencilinder of een twee cilinder of misschien toch liever een viercilinder ?

Of kies je een motorfiets puur op het uiterlijk uit ? Wil je een chopper of een allroad of misschien toch een sportmotor. Het heeft niets met techniek te maken maar het speelt een rol.

En natuurlijk hoeveel cc wil ik. Heb ik behoefte aan veel vermogen of is minder ook goed.Of draait het meer om het koppel van de motor.

Allemaal zaken die jouw keuze voor een motorfiets bepalen. Maar weinig mensen denken na over dingen als oliesystemen. Wil ik een wet sump of een drysump motorfiets ?

En toch is er een groot verschil tussen wetsump en drysump. En ieder systeem heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen.

 

olie verversen

Is olie verversen onzin ? ik vind van niet, een motor wil goed gesmeerd worden.

Een groter carter voor de olie voorraad

Bij een wetsump motorfiets zit het olie in het carter wat betekend dat het motorblok meer ruimte in neemt. De olie wordt opgevangen in het carter en vandaar door het motorblok gepompt.

Bij een drysump motor zit de olie in een aparte tank waardoor het olie peilen wat bewerkelijker is. Maar voor alle systemen geld hoe dan ook dat de olie zo nu en dan ververst moet worden.

Olie verversen om de hoeveel km ? hoor je mensen nogal eens vragen. Voor dit antwoord kan je het beste in je service manual kijken.

Bij een motorfiets met een zogenaamd  drysump smeersysteem rij je ook eerst de motorfiets warm om de olie op temperatuur te krijgen.

Het warm rijden van de motorolie is bij de moderne motorolie wellicht overdreven maar maakt het verversen makkelijker. Het warm rijden zorgt er echter nog steeds voor dat de olie makkelijker uit het blok vloeit.

Bij het verversen verwijder je ook vuildeeltjes en hoe soepeler de olie uit het blok loopt hoe grondiger je het blok reinigt. Want de wegvloeiende olie neemt vuildeeltjes mee.

motorolie verversen en filter vervangen

motorolie verversen bij drysump motorfietsen is echter net even anders. Om te beginnen is het zaak de oude olie uit het blok te laten lopen. Dit gaat dus net als bij wetsump.

Bij motorfietsen met een drysump smeersysteem moet ook de aparte olietank worden afgetapt. Deze zit of in het frame of er is een aparte olietank gemonteerd.

Bij iedere olie wissel is het beter om ook het oliefilter te vervangen. Het oliefilter vangt de zwevende vuildeeltjes in het blok op en houdt ze vast.

Het zwevend houden van de vuildeeltjes in de olie is ook een taak van de motorolie. Het smeren van de metalen onderdelen in het blok is natuurlijk de voornaamste taak maar het schoonhouden hoort er ook bij.

Als de olie uit het blok is gelopen kan je het systeem weer afsluiten Door de aftapplug weer in het blok te draaien.

 

Het wetsump olie systeem van een Honda GL1000. De olie wordt onder in het carter opgevangen.

 

Vergeet de aftapplug niet vast te draaien

Draai de olie aftapplug weer in het blok en ook in de olie tank en zorg dat deze goed vast zitten.

Vergeet hierbij niet een nieuwe afsluitring voor de olie aftapplug te monteren. De sluitring is gemaakt van uitgegloeid koper en zorgt voor een goede afdichting.

Zonder de sluitring krijg je gegarandeerd olie lekkage en dat wil je liever niet. Vergeet ook niet de aftapplug goed vast te draaien. Niet te vast en zeker niet te los.

Zoek bij twijfel over het vastdraaien de aandraai momenten op die bij jouw motorfiets horen.

De nieuwe olie vul je bij via de olietank en niet via het blok zelf. Het kan zijn dat je niet alle benodigde olie in een keer in de olietank krijgt omdat er ook een deel van de olie in het blok zit.

 

drysump motorfietsen

Het drysump motorblok van de XT660Z Tenere met olietank in het frame

Drysump motorfietsen moeten ontlucht worden

Als de olietank vol zit maar je hebt nog niet alle benodigde olie bijgevuld kan je de motorfiets even kort stationair laten lopen zodat er olie door het motorblok gepompt wordt.

Nu is je tank gedeeltelijk leeg en kan je de rest van de olie bijvullen. Hou je aan de voorgeschreven hoeveelheid olie. Dus niet te veel maar zeker niet te weinig. Wanneer olie bijvullen ? als deze onder het peil staat.

Vul je de tank met meer olie dan nodig, dan is er kans dat het blok olie doorlaat bij verschillenden pakkingen omdat de druk te hoog wordt.

Je bent klaar met het vullen van de juiste hoeveelheid olie en je hebt alle aftappluggen weer goed vastgedraaid. Je hebt het filter ook vervangen en dus kun je nu het drysump systeem ontluchten.

Ontluchten voor een drysump systeem is nodig omdat het hele drysump olie systeem onder druk functioneert. Ontluchten van het systeem kun je over het algemeen doen via een bout op het oliefilter huis.

 

Drysump motorfietsen

De XT600 is een drysump motorfiets

Pas op met ontluchten vanwege de hoge druk

Draai dit voor een deel los en start de motorfiets. Zorg er voor dat je de motor gemakkelijk kunt uitschakelen.

De olie wordt met flinke druk via het boutje door het filterhuis naar buiten gespoten zorg dus dat je dit snel dicht kan draaien.

Als je de motorolie hebt ververst, het systeem hebt ontlucht en alles weer goed hebt vast gedraaid kun je gaan proefrijden.

Peil na een proefrit de stand van de olie nog een keer goed voordat je een lange afstand gaat afleggen.

Welke motorolie je neemt is weer een heel andere discussie en daar zijn de meningen ook flink over verdeeld. Het is hoe dan ook zaak dat je op tijd ververst.

Olie peilen met drysump systemen doe je ook anders dan bij wetsump, hierover meer in een ander artikel. Motorolie verversen hoort bij het motor onderhoud dus doe dit tijdig.

 

Opmerkingen

comments