Motorolie verversen kan je zelf

Motorolie is nodig voor de smering van je motorfiets en voor het reinigen van het inwendige van de motor. Motorolie vervuilt en moet daarom regelmatig vervangen worden voor schone olie. Bij het verversen is het zaak dat je aan een aantal dingen denkt.

Motorolie verversen moet

Of je nou een dure toermotorfiets hebt of een simpele eencilinder. Of je  hebt een supersport motorfiets.  Olie verversen moet van tijd tot tijd.

Maar wanneer olie verversen nodig is bepaald je kilometerstand. Na hoeveel kilometer olie verversen vragen mensen nog wel eens. Hou je aan de termijn die de fabriek opgeeft dat is het beste.

Er zijn mensen die denken dat alleen olie bijvullen goed genoeg is en dat verversen niet nodig is. Onzin want olie vervuild en moet dus regelmatig ververst worden.

Motorolie zorgt voor smering van alle draaiende delen binnen het motorblok. Een viertakt motor kan alleen maar functioneren als alles goed gesmeerd wordt.

De zuiger, de krukas, de kleppen en de versnellingsbak. alles heeft smering nodig. Motorolie zorgt ook voor de reiniging van het inwendige van jouw geliefde tweewieler.

motorolie verversen

Olie peilen alleen is niet voldoende

Er blijven altijd verbrandingsresten zitten

Tijdens het rijden blijven er altijd verbrandingsresten over. Die verbrandingsresten komen in de olie terecht en dat moet er weer uit.

Verbrandingsresten komen uiteindelijk terecht tussen de draaiende delen van je motor. Denk aan de lagers van je versnellingsbak, krukas etc.

Als daar vervuiling tussen komt zorgt dat langzaam maar zeker voor slijtage. In een motorblok draaien alle onderdelen nu eenmaal zeer dicht op elkaar.

Tussen die onderdelen zit een oliefilm die zorgt dat er geen metaal op metaal komt. Als er vuildeeltjes tussen komen krijg je motorschade en dus slijtage.

motorolie

Je wil het inwendige van je motorblok ook schoon houden

Olie houdt je motor schoon

De olie zorgt ervoor dat die vuildeeltjes blijven zweven. Tijdens het draaien van de motor wordt de olie door het motorblok gepompt.

In het oliefilter wat in je motorblok zit worden vuildeeltjes uit de olie gefilterd. Behalve de verbrandingsresten die in je motorolie komen is er ook nog condens.

Condens ontstaat bij het rijden van korte ritjes. De motor wordt niet warm genoeg en het vocht slaat neer in je motorolie.

Olie vervuilt overigens niet alleen maar wordt ook gekraakt door de werking van de motor. Motorolie kan wel meer dan 150 graden heet worden en krijgt het dus zwaar te verduren.

Wetsump olie systemen

Zeker motorfiets met zogenaamde wet sump systemen. De motorolie zit bij Wet sump motorfietsen onder in het carter en daar slaat continu de krukas doorheen.

Hierdoor wordt de olie gekraakt en dat gaat ten koste van de viscositeit. Want olie is niet alleen maar een vettig goedje.

De modernere motorolie heeft een complexe chemisch samenstelling met verschillende zogenaamde dopes.

Regelmatig je motorolie peilen en bijvullen is absoluut niet voldoende om je motorfiets te behoeden voor overmatige slijtage.

Zorg dat je motorblok eerst op temperatuur is

Er zijn verschillende mensen die beweren dat het verversen van de motorolie niet nodig. Dit is natuurlijk onzin er is zeker reden om je olie regelmatig te verversen.

Zelf olie verversen is makkelijk te doen. Het scheelt je geld en je leert je motorfiets beter kennen.

Trap ook niet in de verhalen die je leest op internet over een chip op je peilstok die de verzuringsgraad aangeeft. Olie verversen blijft echt noodzaak.

Maar waar moet je nou opletten als je motorolie ververst ? In eerste instantie kun je het beste eerst je motorfiets goed warm rijden.

Ga dus voor je de oude motorolie uit je motorblok laat lopen eerst een flink stuk rijden zodat de motor en de olie goed op temperatuur zijn.

Motorolie verversen

Motorolie help vervuiling van je motorblok tegengaan

Afgewerkte motorolie netjes opvangen voorkomt problemen en overlast

De olie loopt namelijk gemakkelijker uit het motorblok als deze goed op temperatuur is omdat hete olie dunner is dan koude olie.

Let er wel op dat de motorolie echt heet is als je een stuk hebt gereden dus pas op voor je handen als je de olie aftapt.

Het is natuurlijk zaak dat je je afgewerkte olie netjes opvangt en afvoert naar de reiniging om milieuvriendelijk te worden vernietigd. Spoel het niet door het riool en gooi het niet in een put.

Het is ten eerste zeer slecht voor het milieu en je maakt je schuldig aan een milieu delict met mogelijk juridische gevolgen.

Bij het verversen van de motorolie hoort ook het vervangen van het oliefilter.

Motorolie houdt vervuiling zwevend.

Het oliefilter filtert het in de motorolie zwevende vuil, zoals verbrandingsresten.

Het is zaak dat je bij het motorolie verversen van ook het oliefilter vervangt. Dit oliefilter kan bij niet vervangen voor minder goeie smering van het motorblok zorgen doordat het teveel vervuild raakt.

Bij motorfietsen met een zogenaamd wetsump smeersysteem. Tap je het carter van de motor af en vervang je het filter en reinig het filterhuis met een ouwe lap om olieresten te verwijderen.

In de oude olieresten zit weer vervuiling en als je gaat verversen wil je de vervuiling liever niet in je verse olie.

Motorolie verversen

Smeermiddelen genoeg voor jouw stukje techniek

De oliefilter tang

Bij sommige motorfietsen zit het oliefilter als een los filter tegen het motorblok aangeschroefd. Er zijn ook motorfietsen die een filter hebben dat in het motorblok zit.

Voor het vervangen van het uitwendige filter heb een speciaal stuk gereedschap nodig. Dit is een zogenaamde oliefilter tang. Deze tang koop je voor weinig geld dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Maak de olie aftapplug schoon voor je hem weer terug draait en vervang zo nodig de messing afdichtring die op de plug zit.

Let erop dat je de olie aftapplug goed vast draait zodat je deze tijdens het rijden niet kunt verliezen met daarbij al je olie.

Bij een elektrische motorfiets hoef je geen olie te verversen

Draai de olie aftap plug goed vast.

Raadpleeg daarbij de aandraai momenten voor de olie aftapplug. De aftapplug is vaak magnetisch zodat mogelijke metaalsplinters vast blijven zitten aan de plug en niet door het motorblok gaan zweven.

Dit om schade aan de motor te voorkomen. Vul nu het blok met voldoende olie van de juiste waarde want daar zitten verschillen in. Ik kom hier in een later artikel op terug.

Het verversen van je motorolie is nodig om je motorfiets voor overmatig slijtage te behoeden dus doe dit regelmatig. Het is voor het behoud van je motorfiets.

Geloof niet in de verhalen die vertellen dat het verversen van je olie niet nodig is. Geloof me, je motor gaat langer mee als je regelmatig je olie ververst. Olie verversen onzin ? Nee zeker niet.

 

Opmerkingen

comments