Motorolie en smeer systemen

Een verbrandingsmotor heeft motorolie nodig om goed zijn werk te kunnen doen. De verschillende onderdelen in een verbrandingsmotor gaan met grote snelheid dicht langs elkaar heen en daar ontstaat wrijving. Verschillende olie systemen zorgen voor de nodige smering en meer.  

Motorolie voor smering en koeling

Een zuiger past op een honderdste millimeter nauwkeurig in een cilinder en gaat met grote snelheid op en neer.

Als de zuiger met een gemiddelde snelheid van 20 meter per seconde op een honderdste millimeter van de cilinderwand door de cilinder vliegt heb je goeie smering nodig.

De smering zorgt ervoor dat de zuiger en de cilinderwand niet gaan samensmelten waardoor de motor vast gaat lopen.

Motorolie doet meer dan smeren

De motorolie heeft bovendien een koelende en reinigende werking en om die goed te laten blijven werken [intlink id=”840″ type=”post”]moet de olie regelmatig ververst worden[/intlink].

Versnellingsbak, krukas, nokkenas etc. Moeten allemaal goed gesmeerd worden om optimaal te kunnen blijven functioneren.

Een motorfiets moet een redelijke voorraad motorolie kunnen meenemen voor voldoende smering en die olie moet ergens opgeslagen worden.

De meeste motorfietsen slaan de voorraad motorolie op in het carter, onderin het motorblok. De olie wordt vanuit het carter opgezogen door de oliepomp en via het oliefilter door het motorblok gepompt.

Wetsump voor toer motoren

Het systeem waarbij de olie in het carter wordt opgevangen heet wetsump. Een ander olie systeem waarbij de olie niet in het carter wordt opgevangen heet drysump.

Bij dry sump systemen wordt de olie in een aparte olietank opgevangen en van daaruit rondgepompt door het motorblok.

Het voordeel van drysump systemen is dat het motorblok kleiner kan worden gemaakt omdat er geen carter nodig is waar een voorraad olie in opgevangen moet worden.

Een kleiner carter met dry sump

Een Yamaha FJR1300 heeft bijvoorbeeld een voorraad van 4 liter motorolie en dat maakt dat er een flink carter onder de motorfiets zit.

Als je de olie voorraad ergens anders kan herbergen scheelt dat flink wat ruimte aan de onderkant van de motorfiets.

Nu is het bij zware toermotorfietsen niet zo belangrijk om veel bodemspeling te hebben maar bij bijvoorbeeld offroad of allroad motorfietsen kan dat wel van belang zijn.

Dry sump olie systeem

Een off the road motorfiets heeft bodemspeling nodig

Een TT600 heeft een dry sump smeersysteem

Een offroad motorfiets zoals bijvoorbeeld de XT500 of de XT600 heeft veel bodemspeling nodig om de nodige hindernissen te kunnen nemen tijdens het off the road rijden en dus is een kleiner motorcarter zeer gewenst.

Een ander voordeel van drysump olie systemen is dat de krukas niet constant door de olievoorraad in het carter slaat waardoor de olie gekraakt wordt.

Motorolie is namelijk niet zomaar een vet goedje dat voor smering zorgt. Olie zorgt ook voor reiniging en koeling van het motorblok.

Motorolie zorgt voor een constante reiniging van het hart van jouw kostbare motorfiets. Hoe olie te verversen en te peilen bij de diverse systemen vertel ik in een volgend artikel.

 

Opmerkingen

comments