Motorfietsen en verschillende soorten aandrijving

Om het vermogen van een motorblok over te brengen naar de wielen van de motorfiets kun je verschillende technieken gebruiken. Iedere techniek heeft zo zijn voor en nadelen. Kettingen zijn lichter van gewicht dan een cardan maar moeten regelmatig vervangen worden. De vraag is, kies je voor ketting of cardan ?

Ketting of cardan wat is je keuze

Een cardan hoeft in principe niet vervangen te worden maar kost motorvermogen en is zwaarder dan een ketting een ander alternatief is de getande riem.

Er zijn verschillende soorten manieren om het vermogen van een motorfiets over te brengen naar het achterwiel. en of je nou voor ketting of cardan kiest 100% perfect is het nooit.

Zo zijn er motorfietsen met een cardan aandrijving, waarbij de cardanas vanuit het motorblok het vermogen overbrengt op het achterwiel. Bij een cardan aandrijving zit er vlakbij het achterwiel een zogenaamde kruiskoppeling.

Kruiskoppelingen zijn bedoelt om het in en uit veren van de achter schokbreker en het bewegen van de achterbrug op te vangen. Een andere en veel meer gebruikte manier om  motorfietsen aan te drijven is een ketting.

Aandrijving met een ketting is over het algemeen populairder bij sport en off the road motorren omdat een ketting minder weegt.

Cardan aandrijving is bovendien een duurder systeem dan een ketting en dat merk je weer in de aanschafprijs van de motorfiets.

cardan aandrijving

Cardan aandrijving is degelijk en betrouwbaar.

Transmissiedempers maken dat motorfietsen soepeler rijden.

Een cardan absorbeert bovendien motorvermogen door de twee haakse overbrengingen die er nodig zijn om het vermogen naar het achterwiel te brengen. Een cardan is over het algemeen wel betrouwbaarder dan een ketting en hoeft in principe nooit vervangen te worden.

Een ketting daarentegen moet meestal bij 20.000 km vervangen moet worden. Een ander nadeel van een cardan ten opzichte van een ketting is dat een cardan de schokken van het motorblok meer doorgeeft aan het achterwiel.

Een cardan is een starre as waar geen beweging in zit terwijl een goed afgesteld ketting altijd iets speling heeft. Bij de meeste modernere Cardan motorfietsen is echter wel een schokbreker ingebouwd om schokken op te vangen.

Door de speling in de ketting wordt een groot deel van de schokken van het motorblok opgevangen zodat rijden comfortabeler wordt. Bij zowel cardan motorfietsen als kettingmotorfietsen zorgen transmissiedempers voor het verdere versoepelen van de overbrenging.

 Ketting of cardan, transmissiedempers zijn nodig.

Het is overigens niet zo dat deze transmissiedempers er alleen voor bedoeld zijn de motorfiets soepeler te laten rijden.

De transmissiedempers, die bij kettingmotoren over het algemeen bestaan uit rubber blokken in het achterwiel, zorgen er ook voor dat er minder schokken vanuit het achterwiel doorgegeven worden naar het motorblok.

Je kan er vanuit gaan dat het wegdek waar je over rijdt nooit 100% egaal. De vering van de motorfiets kan het overgrote deel van de oneffenheden van het wegdek wel aan maar zal toch een deel doorgeven aan de rest van de motorfiets.

Via de eindaandrijving van de motorfiets, de ketting of cardan, worden deze schokken weer doorgegeven aan de versnellingsbak en dat kan voor meer slijtage aan je versnellingsbak zorgen.

transmissiedempers

Transmissiedemper zijn eigenlijk gewoon rubber blokken

Transmissiedempers zijn rubber blokken

Door transmissie dempers te gebruiken worden veel van die schokken al in het achterwiel gedempt zodat er minder wordt doorgegeven aan het motorblok.

Bij ketting aangedreven motorfietsen bestaan transmissdempers meestal uit rubber blokken die achter het kettingwiel zitten.

Een derde manier om het achterwiel van een motorfiets aan te drijven is de getande riem. Een getande riem wordt gemaakt van zeer sterke kunststof waar staal in verwerkt is.

Het voordeel van een getande riem is dat het materiaal licht en goedkoop is, en bovendien gemakkelijk te vervangen is. Een getande riem is echter niet zo sterk als een cardan of een ketting.

Opmerkingen

comments