Balhoofdlagers vervangen kan je zelf deel 2

Als je nog niet zo ervaren bent met motorfietsen, is het niet altijd gemakkelijk om te ontdekken wat er nou precies mis is met het gedrag van je motorfiets. Zoals bijvoorbeeld een probleem met je balhoofdlagers. En als je dan eenmaal hebt ontdekt wat er aan de hand is dan komt er een lastige keuzen, kan ik ze zelf vervangen of laat ik het door de dealer doen.

Balhoofdlagers vervangen deel 1

Sleutelen doe je met geduld

Laat ik eerlijk zijn, het vervangen van balhoofdlagers bij een motorfiets is geen fluitje van een cent. Dus is het zaak goed te weten wat je doet als aan deze sleutelklus begint.

Zorg dat je het juiste gereedschap hebt en ga niet met hamers en schroevendraaiers aan het werk. Want dan beschadig je meer dan je denkt.

Aan de andere kant moet je natuurlijk een keer beginnen met zelf sleutelen. Doe je dat niet dan komt het er waarschijnlijk nooit van.

Het vervangen van de balhoofdlagers is voor een eerste sleutel klus echter wel direct een pittige.

Lekker makkelijk sleutelen met een heftafel scheelt veel irritatie

Wil het toch zelf doen ?

Wil je een dergelijk sleutelklus toch zelf doen ? En je hebt weinig ervaring ?

Dan is het aan te raden een meer ervaren sleutelaar in de buurt te hebben voor de nodige hulp.

Om te beginnen moet je nooit haast hebben met sleutelen en dat geldt eigenlijk voor alle sleutelklussen en zeker voor het vervangen van balhoofdlagers.

Het is zaak dat je nauwkeurig werkt en alles in de juiste volgorde doet en nooit geweld gebruikt.

balhoofdlagers

Verwijder alles van het stuur voor het stuur zelf verwijderd

Het balhoofd is bij alle motorfietsen hetzelfde

Zorg er ook voor dat je je geduld niet verliest tijdens het sleutelen. Ook als het tegenzit en gebruik het juiste gereedschap op de juiste manier.

Balhoofdlagers zijn in principe bij alle motorfietsen hetzelfde maar de noodzakelijk demontage van alle onderdelen er omheen kan nog al eens verschillen.

En met “ alle onderdelen er omheen” bedoel ik echt alles wat aan de voorvering vast zit.

Remmen, voorwiel etc het is allemaal gewicht wat tegen gaat werken

Begin niet direct bij het balhoofd

Maak niet de fout direct te beginnen met het loshalen van het balhoofd zelf want dan kom je absoluut in de problemen. Ik zei al, sleutelen vergt geduld en zeker bij balhoofdlagers vervangen.

De vering, het voorwiel de remklauwen en het voorspatbord hebben een flink gewicht. Dat gewicht moet eerst van de voorvork af om de boel makkelijk los te kunnen maken.

Dat gewicht gaat allemaal tegenwerken als je de kroonplaten los wil halen van het frame. Want zodra je het balhoofd los hebt trekt het gewicht de voorvork alle kanten op.

Zorg dat je motorfiets stabiel staat

Zorg er eerst voor dat je motorfiets op een stabiele ondergrond staat en zorg ervoor dat je iets hebt om je motorfiets op zetten zodat het voorwiel vrij kan komen.

Het beste is om een soort krik te gebruiken waarmee je je motorfiets langzaam omhoog kan krikken.

Het allerbeste is een heftafel te gebruiken waar je motorfiets opzet zodat je je motorfiets op iedere hoogte kan zetten die je wil. Begin nu eerst met het loshalen van het voorwiel en voorspatbord.

Vervolgens maak je de remklauwen los van de vorkpoten maar maak de remleidingen niet los van de remklauwen.

Hier valt nog veel los te sleutelen aan de voorkant

Demonteer het hele remsysteem

Let er op dat je ook de verbinding tussen de twee remklauwen loshaalt. In de meeste gevallen zit deze vast op de onderste kroonplaat.

Als je dit soort dingen vergeet kan je jezelf flink in de problemen helpen. Op het moment dat je de zaak half uit elkaar hebt en je hebt zoiets als een remleiding vergeten wordt het lastig.

Laat de remklauwen ook niet hangen aan de remleidingen, want dat kan je remleiding of de aansluiting op de remklauw beschadigen.

Haal geen remleidingen los als dat niet nodig is. Haal je het remsysteem uit elkaar dan moet je daarna alles weer ontluchten. En dat is weer extra werk.

Pas ook op met remvloeistof want het is een zeer agressief goedje. Mors het niet op je lak want het bijt je lak echt weg.

Laat je remsysteem aan spanbanden hangen

Je kan bijvoorbeeld spanbanden gebruiken om je remklauwen tijdelijk op te hangen aan het frame of aan je stuur. Sleutelen is niet alleen dingen uit elkaar halen, het is ook goed organiseren.

Het is uiteindelijk beter om het hele remsysteem te demonteren en ergens veilig weg te leggen om beschadiging te voorkomen.

Zorg er daarbij wel voor dat je het remreservoir zo neer legt dat de bovenkant van het reservoir ook naar boven wijst, dit is om te voorkomen dat er lucht in het remsysteem komt.

Let er ook op dat de remleidingen nergens knel komen te zitten bij het opbergen.

motorfietsen

Haal de voorkpoten een voor een uit de kroonplaten

Sleutelen gaat makkelijker als je de ruimte hebt

Draai bouten in de onderste en bovenste kroonplaten los en laat vorkpoten een voor een uit de kroonplaten zakken. Zet de vorkpoten ergens veilig weg waar ze niet kunnen beschadigen.

Afhankelijk van het type motorfiets is een voorvork wel stevig maar let wel op. Als je ze los tegen een muur zet kunnen zo omvallen en daarbij beschadigen.

Leg de voorkpoten dus het liefst ergens veilig weg waar er niets mee kan gebeuren.

Demonteer vervolgens de koplamp unit en de teller unit en let daarbij op dat je de bedrading niet beschadigd.

Heb nooit haast met sleutelen

Demonteer de koppeling hendel en remhendel die op het stuur zitten samen met de units voor de bediening van het licht en andere elektronica.

Om gemakkelijk te kunnen werken is het van belang dat je alles wat op het stuur zit verwijderd voor je het stuur zelf gemonteerd.

Denk niet dat je sneller bent als je dingen laat zitten zoals je vorkpoten ofzo. Dit soort dingen gaan in een later stadium alleen maar in de weg zitten.

Nu je de kroonplaten helemaal vrij hebt kun je beginnen met de eigenlijke klus, het vervangen van de balhoofdlagers en lagerschalen.

 

Balhoofdlagers vervangen deel 3

Opmerkingen

comments