2: Motorfietsen en laadspanning controleren

Als je accu niet bijlaadt maar hij is niet kapot dan kan je de laadspanning controleren. Dit testen doe je met een multimeter. Om een accu bij te laden moet deze minstens 14 volt krijgen van de dynamo. Een dynamo levert normaal gesproken veel meer stroom en dat wordt weer afgevlakt door de spanningsregelaar.

 Deel 1: Motorfietsen en accu problemen.

Laadspanning controleren

Je accu laadt niet meer bij en je wil de oorzaak weten. Zijn verschillende manieren om er achter te komen waarom de accu niet meer bij laadt. De meeste mensen denken dan direct aan een kapotte accu.

Ga echter niet zomaar je accu vervangen zonder dat je eerste wat metingen hebt gedaan. Want het hoeft niet altijd een kapotte accu te zijn.

Over het algemeen kan je zeggen dat de oorzaak ligt bij het bij laden. Meestal denk je dan direct aan een kapotte dynamo. Dit hoeft alleen niet altijd zo te zijn.

De dynamo stuurt namelijk een hoge spanning richting de spanningsregelaar. De spanningsregelaar moet op zijn beurt deze lading aanpassen naar een lager voltage.

De spanningsregelaar stuurt op zijn beurt de spanning weer naar de accu. Dit circuit moet dus in orde zijn. Dat houdt dus in dat je ook alle bedrading moet controleren.

De bedrading moet ook in orde zijn

Want de terug gevoerde spanning moet ook weer bij de accu terechtkomen natuurlijk.

Vanuit de dynamo lopen een aantal draden richting de spanningsregelaar. De spanningsregelaar moet massa maken om te functioneren dus controleer dat ook even.

De terug gebrachte spanning moet vervolgens weer bij de accu terecht komen. Deze laaddraad, zoals ik hem maar even noem, moet dus in orde zijn.

Door de multimeter op ohm te zetten en aan beide zijde van de laadraad te houden kan je de weerstand van de draad meten. Is de weerstand 0 dan kan er een breuk in de draad zitten.

Het is dus eigenlijk zaak dat je eerst alle bedrading inspecteert voor je verder gaat.

dynamo testen

Een spanningsregelaar met koelribben op een aluminium plaatje gemonteerd geeft betere koeling

Een te hoog voltage is funest

Vaak resulteert een kapotte spanningsregelaar in een “opgeblazen” accu omdat de spanning van de dynamo niet meer wordt teruggebracht naar maximaal 14 volt.

Bij een kapotte spanningsregelaar krijgen de accu en de rest van het elektrische systeem bij hogere toerentallen 15 volt laadspanning te verwerken als dat het geval is, ga dan je spanningsregelaar testen.

Door de te hoge spanning kan de accu gaan koken en zelfs gaan smelten. Ook andere delen van het elektrische systeem kunnen beschadigen door de te hoge spanning.

Is de accu in orde maar laadt hij niet bij onder het rijden dan wordt het tijd om wat andere dingen te controleren.

Een Spanningsregelaar wordt flink warm

Normaal gesproken gaat een spanningsregelaar niet kapot. Maar zo nu en dan kan de regelaar toch kapot gaan doordat hij bijvoorbeeld te warm wordt.

Een spanningsregelaar kan namelijk behoorlijk warm worden. Bij het terugbrengen van de spanning van 75 volt naar 14 kan de spanningsregelaar flink warm worden.

Bij sommig motorfietsen, zoals bijvoorbeeld Yamaha XT600e uit de jaren 90 zit de spanningsregelaar op een verkeerde plek. Op de plek waar de regelaar standaard zit is er weinig koeling.

Plaats je spanningsregelaar op een koel plekje

Door de spanningsregelaar te verplaatsten naar een plek waar meer rijwind komt gaat deze langer mee.

Hou er wel rekening mee dat je de bedrading ook moet aanpassen bij het verplaatsen van je spanningsregelaar.

Dit kan je oplossen door een regelaar met koelribben te nemen. Je kan de regelaar ook op een andere plek monteren. Bijvoorkeur monteer je hem op een plaatje aluminum.

Het alluminum neemt de warmte van de spanningsregelaar op waardoor de regelaar beter koelt.

De XT600e uit midden jaren 90 had een probleem met de spanningsregelaar

Laadspanning controleren met een multimeter

Als je de bedrading hebt gecontroleerd maar je hebt niets kunnen vinden dan is het zaak dat je gaat meten.

We willen eerst weten of de accu wel bijlaadt onder het rijden. Je kan het bijladen van de accu controleren met een multimeter.

We gaan nu nog geen dynamo doormeten. Om het bijladen van de accu te testen, monteer je de accu in de motorfiets.  Neemt vervolgens een multimeter en zet de schakelaar op 0 – 20 volt DC (gelijkstroom)

Voor het kunnen meten van de spanning moet de multimeter parallel over de accu staan. Dit doe je door de positieve (+) rode test pen op de plus pool van de accu te zetten en de negatieve (-) zwarte test pen op de min pool.

dynamo doormeten

Laadspanning controleren, gebruik een multimeter 

 Spanningsregelaar testen

Bij een stationair draaiende of in lage toeren draaiende motorfiets moet de multimeter een accu spanning weergeven van 12 -13 volt.

Bij hogere toerentallen loopt de spanning op en dient zich bij ongeveer 5000 toeren per minuut te stabiliseren op 13,5 tot 14 volt.

Krijgt de accu 15 volt spanning te verwerken, dan kan dat zorgen voor een kokende en soms zelfs smeltende accu.

Als je 15 volt meet op de accu kun je er zeker van zijn dat de spanningsregel niet meer goed functioneert. Om hier zeker van te zijn kan je de laadspanning controleren.

12 volt bij lage toerentallen is te weinig

Rij je te lang door met een kapotte spanningsregelaar dan kost dat je accu en mogelijk ook andere dure elektrische componenten.

Meet je bij een stationair toerental meer dan 12 volt maar bij hogere toerentallen minder dan 13 volt dan laadt de accu niet bij onder het rijden.

Als je te weinig volt meet bij hogere toerentallen dan laadt de accu niet bij tijdens het rijden. Dit hoeft niet aan de spanningsregelaar te liggen.

dynamo doormeten

De dynamo van een XT600 met boven in de stekker die naar de spanningsregelaar loopt.

 Dynamo doormeten zonder te demonteren

Te lage laadspanning bij hogere toerentallen kan ook aan de dynamo liggen. De dynamo zit bij de meeste motoren linksonder tegen het carter aan gemonteerd.

Een dynamo doormeten kan je doen zonder hem te demonteren. Je kan de dynamo zo los koppelen van de spanningsregelaar en vervolgens de stekker met de multimeter verbinden. Een losse dynamo testen is dus niet nodig.

Je meet de prestaties van de dynamo door bij de draden die normaal gesproken naar de spanningsregelaar lopen. Een dynamo testen met multimeter is niet veel werk.

Het doormeten van de dynamo is een ander verhaal dan het doormeten van de spanningsregelaar. In een volgend artikel gaan we de dynamo controleren.

3: Motorfiets dynamo testen en doormeten

Opmerkingen

comments