Motorfiets remmen en de weg naar echte vertraging

De meeste moderne motorfiets hebben tegenwoordig een systeem dat blokkerende wielen voorkomt.   Abs staat voor Anti Blokkeer Systeem, oftewel het zorgt ervoor dat de wielen van een voertuig niet kunnen blokkeren tijdens een rem actie. Je zou dus zeggen dat er door het ABS niets meer mis kan gaan met de remmen van je motorfiets maar dat is niet helemaal waar.

De remweg van een motorfiets

Als er iets belangrijk is voor de veiligheid op een motorfiets dan zijn het wel remmen. Je kan genoeg paarden krachten hebben en prima banden maar als je geen remmen hebt houd alles op.

In de begin tijd waren motoren al voorzien van remmen. Want ook honderd jaar geleden begreep men dat je een voertuig ook tot stilstand moest brengen.

Alleen waren de remmen op motorfietsen in die tijd nog niet zo belangrijk. Ja het moest de snelheid uit een motorfiets halen maar daar was alles mee gezegd.

Dus werden er remmen op motorfietsen gezet die in ieder geval enigszins vertraagde. Het was nog niet veel maar de snelheid werd er uit gehaald.

 

motorfiets remmen

Er was een tijd dat remmen niet zo belangrijk waren

Wrijving en remmen

Een voertuig tot stilstand brengen die met een bepaalde snelheid rijdt vraagt om remkracht. Die remkracht bepaald samen met de snelheid en de massa van het voertuig de remweg.

De remweg is de afstand een voertuig aflegt voor hij helemaal stilstaat. Het is de afstand die het voertuig aflegt terwijl er wordt geremd.

De berekening van de remweg kan je je als volgt voorstellen. Bij een snelheid van 90 km/uur (25 mtr/sec) en een reactie tijd van 1 seconde (aanname) leg je dus 25 mtr af voor je gaat remmen.

En dan begin je dus pas te vertragen. Dit geeft ook direct aan hoe belangrijk het houden van afstand is. De remweg hangt verder af van de massa van het voertuig en de wrijving tussen band en asfalt.

 

antiblokkeersysteem

De trommelrem had duidelijk minder remkracht dan de schijfrem

Remkracht en remoppervlak

De meeste moderne motorfietsen hebben schijfremmen en dat is beter omdat het remoppervlak groter is dan bij trommelremmen. Bovendien is een remschijf een vlak oppervlak terwijl de trommel altijd gebogen is.

De schijfrem is hydraulisch bediend terwijl trommelremmen bediend werden met een kabel.

Daar komt nog bij dat een schijfrem altijd beter gekoeld is dan een trommelrem. Zeker toen de schijfrem zich verder ging ontwikkelen ging het met de koeling de goeie kant op.

Remschijven werden voorzien van openingen om de warmte die door het remmen werd ontwikkeld te kunnen afvoeren. Deze openingen zorgde er tevens voor dat water bij nat weer beter werd afgevoerd.

 

Motorfiets remmen

Grotere remblokken zorgden voor meer remvermogen

Meer rem oppervlak is meer remkracht

Om de remkracht nog verder te vergroten werd de oppervlak van de remschijf vergroot. De schijven kregen een grotere diameter en de remblokken meer oppervlakte.

Om de grotere remblokken met voldoende remkracht tegen de remschijf te kunnen drukken was er meer remdruk nodig. De remklauwen werden groter werden voorzien van twee remzuigers.

De dubbele remzuiger klauw werd toegepas op motorfietsen om de grotere remblokken te kunnen bedienen. Meer rem oppervlak betekend meer remkracht.

 

Remblokken passend op een remschijf

De remkracht werd door de bestuurder bepaald

De kracht van het afremmen zit hem in de wrijving tussen de oppervlakten waarmee geremd wordt.

En die kracht werd nog niet zo lang geleden puur door de bestuurder van het voertuig bepaald. De kracht waarmee de remhendel werd in geknepen bepaalde de remkracht.

Als je hard remt met een voertuig is er altijd kans dat het wiel blokkeert en  over het wegdek slipt. Dit komt doordat de wrijving tussen de remblok en de schijf groter is dan tussen de band en het asfalt.

De band gaat over het asfalt glijden waardoor de controle over het voertuig verloren gaat. Bovendien gaat het ten koste van de vertraging van het voertuig.

 

motorfiets remmen

Luchtgekoelde trommelrem

Vertrouw niet blind op ABS

Om dit glijden over het asfalt tegen te gaan is het Antiblokkeersysteem uitgevonden. Het antiblokkeersysteem zorgt er voor dat het wiel nooit gaat glijden over het asfalt. Maar je kan nooit blind vertrouwen op je ABS.

Om te beginnen moet je nooit helemaal blind gaan vertrouwen op je ABS, zeker niet als je op een motorfiets zit. Het systeem is in loop der jaren wel steeds meer verbeterd maar er zitten nog steeds haken en ogen aan.

De werking van het in 1929 voor vliegtuigen ontwikkelde anti blokkeer systeem is gebaseerd op het kort onderbreken van het remvermogen.

Dit wordt ook wel pompend remmen genoemd, alleen kan het ABS veel sneller en daardoor preciezer reageren dan de mens.

 

Suzuki V-Strom

De sensor controleert de draaiing van het wiel

Veilig remmen met een motorfiets

Kleine op de motorfiets gemonteerde sensoren houden constant de draaiing van het wiel in de gaten. Zodra het wiel bij remmen dreigt te blokkeren grijpt het ABS in door kort remkracht weg te nemen.

Dat zou theoretisch betekenen dat je op een nat wegdek ergens vol in de remmen kunnen gaan zonder dat daar ongelukken van komen.

Dat is in zekere zin waar maar toch ook weer niet helemaal. Om te beginnen is het om veilig motor te kunnen rijden belangrijk dat je weet hoe je veilig een motorfiets tot stilstand kan brengen.Ook zonder ABS.

Een antiblokkeersysteem is een hulpmiddel, een heel handig en welkom hulpmiddel maar blijf het wel zo zien. Het blijft belangrijk dat je zelf iets van remmen begrijpt op een motorfiets.

 

steile wand racen

Een steile wandracer heeft geen remmen nodig

Hoe lang is mijn remweg

Het is zaak dat je weet hoe lang de remweg van een motorfiets is en hoe een motorfiets bij heftig remmen reageert. Hoe bepaal je de remweg ? En wat is remvertraging ?

Veel mensen die een auto of motorfiets besturen met ABS hebben namelijk geen idee meer hoe ze moeten inschatten wanneer ze moeten beginnen met remmen. Want, zo is een veel gehoorde kreet, daar zorgt de ABS toch voor ?

En dat is nou net niet waar, ABS verkort de remweg niet direct. ABS zorgt er alleen maar voor dat de banden grip houden op het asfalt waardoor je effectiever remt. Ook als dat asfalt nat, hobbelig of vuil is.

De wrijving tussen de remblokken en de remschijf is namelijk groter dan de wrijving tussen de band en het wegdek, dus remmen met geblokkeerde wielen is minder effectief.

 

Africa Twin

Uit schakelbaar ABS op een Africa Twin

Onderuit gaan met ABS

Maar veel regels die gelden voor het remmen met een motorfiets gelden ook nog steeds voor motorfietsen met Antiblokkeersysteem.

Zo kan je op glad wegdek wel harder remmen zonder ongelukken met een AntiblokkeerSysteem maar dan wel alleen als je rechtdoor rijdt.

Ligt je motorfiets schuin in een bocht en je moet toch plotseling afremmen, dan is er met ABS nog steeds kans dat je onderuit gaat.

Bij rechtuit rijdend remmen drukt het gewicht van de motorfiets naar voren en blijft de motorfiets in de meeste gevallen wel goed in balans.

 

Geventileerde remschijf in het achterwiel van de BMW R-nine T

In bochten werkt het anders.

Ga je hard in de remmen terwijl de motorfiets in een bocht ligt dan drukt het gewicht de motorfiets zijwaarts waardoor.

De kans groot is dat de banden grip verliezen en je onderuit glijdt met alle gevaren van dien. In zulke gevallen helpt een anti blokkeer systeem echt niet.

Zorg dat je als motorrijder weet hoe je een motorfiets bestuurt, ook zonder technische hulpmiddelen. Het antiblokkeersysteem bepaald nog steeds niet wanneer je moet gaan remmen.

Bedenk altijd dat je als bestuurder de belangrijkste factor voor de veiligheid voor jouw en je eventuele passagier.

Vertrouw niet blind op alle techniek die er op je motorfiets zit, goeie voertuig beheersing is het belangrijkste voor veilig rijden.

Denk er aan dat een anti blokkeer systeem niet zelf remt. Vanaf 2016 wordt het antiblokkeersysteem verplicht voor alle modellen motorfietsen.

Opmerkingen

comments