2:XT600e motorblok uitbouwen is redelijk eenvoudig

De XT600e heeft ook nog de originele kettingset gemonteerd zitten en die moet ook vervangen worden. Het is beter om de oude kettingset er af te halen als het motorblok nog in het frame zit dus dat wil ik als eerste gaan doen. Maar het lijkt makkelijker dan het is want de centrale moer op het voortandwiel zit onwrikbaar vast.

Deel 1: kleppen deksel pakking van een XT600 vervangen

Het XT600e motorblok

Het is niet de eerste keer dat ik een probleem heb met het demonteren van onderdelen. De XT600e is zeer betrouwbaar. Dat blijkt ook uit de verschillende reviews die er over de Yamaha eencilinder geschreven zijn.

De XT600e en de XT600 worden beide gezien als low budget reismotor fiets. De eenvoud en het lage gewicht maken de eencilinder uitstekend geschikt reizen.

In de fabrieken waar motorfietsen in elkaar worden gezet werken waarschijnlijk ongelooflijk krachtpatsers.  De centrale moer van het voorste tandwiel was namelijk niet los te krijgen.

Het is mij ook een raadsel waarom de moer van het voortandwiel zo vreselijk vast moet zitten.

De moer wordt ook nog op zijn plek gehouden met een borgplaat dus het is absoluut niet nodig het zo vast te zetten.

XT600e

Het voortandwiel zit muurvast

Soms zit de zaak belachelijk vast

Het gebeurt wel meer dat onderdelen zo belachelijk vast zitten dat normale mensen ze niet los krijgen.

Toen ik van mijn Yamaha 660 uit 2008 de eerste kettingset wilde vervangen liep ik tegen het zelfde probleem aan.

Het voortandwiel zat bij de eencilinder zo ongelooflijk vast dat deze met gewoon gereedschap niet los te krijgen was.

Na diverse pogingen met flinke sleutels met dito hefbomen er op los te zijn gegaan besloot ik de moer flink te verhitten.

xt600e

De XT600e in nieuw staat

Metaal zet uit

Metaal zet uit als je het verhit en als de moer op het tandwiel door verhitting uitzet kan hij wel eens losser gaan zitten.

Met het verhitten van de moer op het voortandwiel moet je wel een beetje uitkijken.

Waar de aandrijf as (uitgaande as) het blok uit gaat zit een kunststof oliekering en die mag niet te heet worden anders gaat hij lekken.

Verhitting van de moer hielp ook niet, de moer bleef tegenwerken. Een andere mogelijke oplossing was het gebruik van een slagmoersleutel.

Ik heb een compressor en dus kon ik een slagmoersleutel eenvoudig ergens huren.

xt600e

De XT600e staat stevig op een heftafel

De pneumatische slagmoersleutel

Het is hoe dan ook het beste om voor een pneumatisch sleutel te gaan want die hebben meer kracht dan een elektrische.

Hou wel in de gaten dat je met een slagmoer sleutel een speciale doppen-set nodig hebt.

Een slagmoersleutel tikt namelijk je gewone dopsleutel kapot op de lange duur. Maar voor een keer is het wel te doen.

Een pneumatische slagmoersleutel zet namelijk niet alleen veel kracht op een vast zittende moer.

Een slagmoersleutel geeft bij vast zittende moeren en bouten kleine tikjes waardoor de moer of bout als het ware schrikt.

Stop lappen in de inlaat en uitlaat kanalen om te voorkomen dat er vuil in het blok komt

Het voortandwiel van de Yamaha Tenere

Bij het voortandwiel van de Yamaha eencilinder motorfiets en ook bij mijn XT600e is er nog een ander probleem. De XT 600 heeft zogenaamde transmissiedempers in het achterwiel.

De TT600 heeft dit niet omdat een motorfiets die speciaal voor het terrein gemaakt is feller op het gas moet reageren.

De transmissiedempers in het achterwiel zorgen ervoor dat de kracht die ik op de dopsleutel zet wordt geabsorbeerd. Ik doe nog een poging met een slag schroevendraaier maar ook dat mag niet baten.

Bij de 660 waar ik eerder een kettingset probeerde te vervangen werkte ook de slagmoersleutel niet vanwege de transmissie dempers.

Ook met de transmissiedempers uit het achterwiel is er geen beweging in de moer te krijgen. Ik besluit het tandwiel te laten zitten tot ik een betere methode kan bedenken.

Yamaha eencilinder

Bij deze Tenere zat het voortandwiel ongelooflijk vast

Dan maar naar de dealer

In het geval van de Yamaha Ténéré besloot ik uiteindelijk maar naar de dealer te rijden en de kettingset te laten vervangen. Maar met het huidige sleutelproject is dat geen optie.

Het motorblok moet er uit en ik wil de kettingset pas vervangen als ik de rest klaar heb.

Ik slijp de ketting door en verwijder de ketting. Langzaam maar zeker ga ik het motorblok los koppelen.

Ik maak beide gaskabels los van de dubbele carburateur en haal de luchtslangen van het luchtfilter los.

Als de luchtslangen los heb kan ik de slangklemmen van de dubbele carburateur los maken zodat de carburateur gedemonteerd kan worden.

De eencilinder is compacte motorfiets

De XT600e is een behoorlijk compacte motorfiets zodat alles redelijk dicht op elkaar gebouwd zit. Het is dan ook een hele toer om de carburateur tussen het frame en motorblok los te krijgen.

Maar met geduld en wat kracht zetten krijg ik beweging in het geheel en langzaam komt de carburateur uit zijn spruitstukken.

Als ik dit doe zie ik echter wel dat een groot deel van de kunststof spruitstukken mee komt oftewel de spruitstukken vallen uit elkaar.

Niet zo gek dat dit gebeurt, de XT600e is 22 jaar oud en dus is veel materiaal verouderd en aangetast door weersinvloeden.

Op zich is het geen probleem want de spruitstukken zijn nog steeds te bestellen via Kedo.de en dus vervang ik de set.

motorblok

Maak de gaskabels los

De carburateurs zijn in orde

De carburateurs van de Yamaha XT600 zijn in orde maar worden wel flink gereinigd nu ik ze er toch af heb.

Met de uitlaatbochten komt weer een ander probleem om de hoek kijken.

Een van de boutjes waarmee de bocht in de cilinder vast zit is door corrosie zo beschadigd dat er geen sleutel op past. Sleutel 10 is te groot en 9 is te klein.

3 van de 4 bouten komen makkelijk los maar een bout niet.  En die ene bout dat is dan ook degene waar je het slechtste bij kan en daar past ook geen sleutel meer op.

Niets past op het uitlaatboutje

Uitlaat bouten zitten vast in het motorblok

Ik probeer eerst een steeksleutel 8 een stuk groter te maken met een vijl totdat deze past maar dat wordt niets. Omdat het boutje zo weg gestopt zit krijg ik de sleutel er niet goed op.

De oplossing was om een pijpsleutel ,dat net iets te klein was, over de bout heen te tikken totdat deze onwrikbaar vastzat.

Het boutje zelf zat gelukkig niet erg vast maar was gewoon slecht bereikbaar.

De restanten van het boutje weet ik later wel weer uit de pijpsleutel te krijgen. Zolang de boel maar maar los komt.

Uiteindelijk krijg ik de uitlaatbochten los en kan ik deze demonteren. Ik maak verder de koppelingskabel los en de bedrading die naar de startmotor loopt.

XT600e

De XT600e is een drysump motorfiets

De XT600e is een drysump motorfiets

Vervolgens haal ik de bedrading die van de dynamo naar de accu loop los. De startmotor zelf kan blijven zitten en hoeft ook niet uit elkaar.

Ik demonteer nu de olieleidingen die van het motorblok naar de olietank lopen. Een olie terugvoer leiding die de olie terugvoert naar de olie tank en een die van de tank het motorblok in loopt.

De XT600e is nu eenmaal een drysump motorfiets dus is er sprake van een aparte olietank en de nodige leidingen.

Ik demonteer ook het rempedaal dat aan de rechterkant van de Yamaha  zit want dat kan in de weg gaan zitten als je het blok eruit haalt.

Je kan de remleidingen en de remvloeistof reservoir allemaal in elkaar laten zitten.

De olieleidingen komen makkelijk los

Dat bespaart je later weer extra werk want als je het remsysteem uit elkaar haalt moet je alles ook weer gaan ontluchten.

De bouten van de olieleidingen van de Yamaha komen gelukkig makkelijk los dus dat valt mee. Het is nu tijd om het motorblok los te maken en uit het frame te tillen.

Als je het motorblok van de XT600e los gaat maken, maak je ook de lange bout los die ervoor zorgt dat de achterbrug in het frame vast zit.

Zodra je deze bout uit het frame trekt zal je merken dat de achterbrug van positie veranderd.

Het spruitstuk valt uit elkaar

Zorg dat de motorfiets goed vast staat

De schokbreker van de XT600e duwt de achterbrug namelijk naar achteren als deze niet meer aan het frame vastzit. Dit zelfde is het geval met de Tenere.

Dit is op zich geen probleem maar het is wel zaak dat je er rekening mee houdt. De motorfiets zal op het moment dat de achterbrug naar achteren gedrukt wordt in beweging willen komen.

Zorg er dus voor dat de XT600e goed vast staat, zeker als hij op een heftafel staat.

Je kan het beste de bouten aan de bovenkant van het motorblok als laatste los maken zodat het blok nog ergens aan hangt.

Maak liever eerst de blok bouten los die aan de voorkant van het motorblok bij de schetsplaat zitten.

Zorgt dat het motorblok stabiel en stevig staat

Let op de achterbrug

Aan de onderkant van het motorblok, net onder de bout waar de achterbrug mee vastzit, zit ook een kleine bout die ook los moet.

Zodra je alle bouten los hebt, is het zaak dat je het blok zekert. Ik doe dat meestal met een set spanbanden die ik door ophangpunten van het motorblok steek en dan over mijn framebuis span.

Zorg ervoor dat er iets onder het motorblok ligt waar je het op kan laten zakken.

Het motorblok wordt overigens via de rechterkant van de XT600e uit het frame gehaald.

Haal het motorblok er met twee personen uit

Het uit het frame doe je via de rechter kant van de motorfiets en het liefst met zijn tweeën.

Niet omdat het een heel zwaar motorblok is maar het is onhandig beet pakken.

Zet het motorblok ergens stabiel op de werkbank zodat je er comfortabel aan kan werken.

Wat je allemaal tegen kan komen als je aan het blok gaat werken daar heb ik het in het volgende artikel weer over.

3: XT600 van 22 jaar oud geeft meer werk dan verwacht

 

Werkplaats handboek XT600

Opmerkingen

comments